Menu

Item gefilterd op datum: mei 2014

BESCHRIJF HOE ORGANISATIES GROEN KUNNEN WORDEN.

1. Wettelijke (of lichtgroene) handelswijze
Ondernemingen doen gewoon wat wettelijk verplicht is

2. Markgerichte handelswijze
Organisaties reageren op de milieuvoorkeuren van hun klanten

3. Belanggerichte handelswijze

Organisaties werken eraan om aan de milieu-eisen van diverse stakeholders te voldoen zoals
medewerkers, leveranciers of de gemeenschap

4. Activistische (donkergroene) handelswijze

Organisaties zoeken naar manieren om de aarde en de natuurlijke hulpbronnen te
respecteren en te behouden

De bedrijven kunnen nog groener worden door:
- De richtlijnen van de GRI te volgen
- De ISO 1400-normen over te nemen
- Genoemd te worden als een van de honderd groenste bedrijven ter wereld (bv. Ecovert)

Lees meer...

LEG HET VERSCHIL UIT TUSSEN MAATSCHAPPELIJKE VERPLICHTING, MAATSCHAPPELIJKE ONTVANKELIJKHEID EN MAATSCHAPPELIJKE VERANTWOORDELIJKHEID.

1. Maatschappelijke verplichting

De verplichting aan een bedrijf om aan economische en juridische eisen te voldoen

2. Maatschappelijke ontvankelijkheid

De mogelijkheid van een bedrijf om zich aan veranderende maatschappelijke omstandigheden aan te passen

3. Maatschappelijke verantwoordelijkheid

De morele verplichting van een bedrijf afgezien van de wettelijke en economische noodzakelijke verplichtingen, om doelstellingen na te streven die goed zijn voor de samenleving als geheel

Lees meer...

BESPREEK DE ROL DIE STAKEHOLDERS SPELEN IN DE VIER STADIA VAN MAATSCHAPPELIJKE VERANTWOORDELIJKHEID.

1. Fase 1: De belangen van aandeelhouders behartigen door kosten te minimaliseren en winst te maximaliseren

  • Alle regels en wetten worden nageleefd
  • Managers voelen zich niet verplicht om iets extra’s te doen


2. Fase 2: Managers nemen hun verantwoordelijkheid t.o.v. WN’s en richten zich op HRvraagstukken

  • Werkomstandigheden verbeteren
  • Rechten op personeel uitbreiden
  • Veiligheid op het werk uitbreiden


3. Fase 3: Het uitbreiden van de verantwoordelijkheid naar andere stakeholders, voornamelijk klanten en leveranciers

  • Maatregelen: eerlijke prijzen, kwaliteitsproducten en –diensten, veilige producten en goede relaties met leveranciers


4. Fase 4: Managers nemen volledige verantwoordelijkheid

  • Proberen de samenleving te verbeteren
  • Het promoten van rechtvaardigheid, het beschermen van het milieu, het ondersteunen van maatschappelijke en culturele initiatieven

Lees meer...

ZET DE KLASSIEKE EN SOCIAALECONOMISCHE ZIENSWIJZE VAN MAATSCHAPPELIJKE VERANTWOORDELIJKHEID TEGENOVER ELKAAR.

1. De klassieke zienswijze

  • De enige maatschappelijke verantwoordelijkheid van managers is het maximaliseren van de winst door de onderneming zo te laten draaien dat de aandeelhouders tevreden zijn
  • Als manager de middelen van het bedrijf inzetten voor maatschappelijke doeleinden verhogen ze de kosten, wat leidt tot minder winst voor de eigenaren en hogere prijzen voor consumenten.


2. De sociaaleconomische zienswijze

  • De verantwoordelijkheid van het management gaat verder dan het maken van winst en omvat ook het beschermen en verbeteren van het welzijn van de samenleving
  • Ondernemingen zijn geen onafhankelijke eenheden die alleen verantwoording afleggen aan aandeelhouders
  • Bedrijven hebben een morele verantwoordelijkheid aan de samenleving om betrokken te zijn bij sociale, juridische en politieke vraagstukken
  • Het juiste doen
Lees meer...

LEG DE NEGEN GLOBE-DIMENSIES UIT OM NATIONALE CULTUREN TE BEOORDELEN.

1. Assertiviteit

De mate waarin een samenleving mensen aanmoedigt om onbuigzaam, confronterend, assertief te zijn

-> masculiniteitdimensie van Hofstede

2. Toekomstgericht

De mate waarin een samenleving toekomstgericht gedrag zoals plannen, investeren in de toekomst, beloning uitstellen aanmoedigen en belonen

-> gerichtheid op KT vs. LT van Hofstede

3. Sekseonderscheid

De mate waarin een samenleving sekseverschillen maximaliseert door meting van de status en besluitvormingsbevoegdheden die vrouwen hebben

4. Onzekerheidsvermijding

Vertrouwen van de samenleving op sociale normen en procedures om de onvoorspelbaarheid van toekomstige gebeurtenissen te verlichten

-> Hofstedes dimensies

5. Machtsafstand

Mate waarin de leden van een samenleving verwachten dat macht ongelijk is verdeeld = Hofstedes dimensies

6. Individualisme / Collectivisme

Mate waarin individualiteit wordt aangemoedigd door maatschappelijke instanties om onderdeel van groepen te zijn binnen een organisatie en de samenleving


7. Groepscollectivisme

i.p.v. zich te uiten op maatschappelijke instituten omvat deze dimensie de mate waarin leden van de samenleving trots zijn op het lidmaatschap in kleine groepen zoals familie, vriendenkring en organisatie waarin ze werken


8. Prestatiegericht

Mate waarin groepsleden aangemoedigd worden tot prestatieverbeteringen en uitmuntendheid en dit wordt beloont

9. Mensgericht

Mate waarin een samenleving individuen aanmoedigt om redelijk, zorgzaam en aardig tegen anderen te zijn en dit beloont

->Femininiteit

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen