Menu

Item gefilterd op datum: mei 2014

DEFINIEER BESLISSEN EN HET BESLISSINGSPROCES

1. Beslissingen

Een bepaalde keuze uit 2 of meer alternatieven

2. Beslissingsproces

Een proces van 8 stappen, met onder andere de identificatie van het probleem, het kiezen
van een bepaald alternatief en het evalueren van de effectiviteit van de genomen beslissing

Lees meer...

LEG UIT WAAROM IS ETHISCH LEIDERSCHAP BELANGRIJK IS

Managers moeten een goed rolmodel zijn door:
- Altijd eerlijk en ethisch te zijn
- Die waarheid te vertellen, geen informatie te manipuleren
- Fouten toe te geven, niet proberen te bedekken
- Gedeelde ethische waarden naar de WN’s te communiceren via symbolen, verhalen en slogans
- WN’s belonen die zich ethisch gedragen en diegene die het niet doen straffen
- Klokkenluiders te beschermen

Lees meer...

VERTEL WAT ETHISCHE CODES ZIJN EN HOE HUN EFFECTIVITEIT KAN WORDEN VERBETERD

- Ethische code

  • Een formele verklaring over de primaire waarden van een bedrijf en de handelswijze die het bedrijf van hun WN’s verwacht


- Effectief gebruik van een ethische code

  • Ontwikkel een ethische code als gids bij het behandelen van ethische dilemma’s bij besluitvorming
  • Communiceer de code regelmatig aan het personeel
  • Laat alle managementniveaus continu het belang van de code benadrukken en de betrokkenheid van de organisatie bij deze code
  • Zorg voor publieke en consistente maatregelen voor diegene die de code breken
Lees meer...

BESPREEK DE 6 FACTOREN DIE INTENSITEIT VAN HET DILEMMA BEPALEN

  • Gepubliceerd in Tuin

1. Omvang van de schade
Hoeveel mensen ondervinden schade?

2. Consensus over incorrectheid
Hoe ingrijpend zijn de gevolgen van de actie voor de slachtoffers?

3. Nabijheid tot slachtoffers
Hoe nabij zijn de potentiële slachtoffers?

4. Directheid van consequenties
Zal de schade direct worden ondervonden?

5. Hoe waarschijnlijk is het dat een actie tot schade zal leiden?

6. Ingrijpendheid van de gevolgen
Hoeveel overeenstemming is er over het al dan niet verkeerd zijn van een actie?

Lees meer...

BESPREEK DE FACTOREN DIE ETHISCH EN ONETHISCH GEDRAG BEÏNVLOEDEN

1. Niveau van morele ontwikkeling

- Preconventionele niveau
De keuze tussen goed en slecht wordt gemaakt door rekening te houden met
persoonlijke consequenties zoals afstraffen, belonen of gunsten

- Conventionele niveau
Onderschrijven van normen en het voldoen aan de verwachtingen van anderen

2. Persoonlijkheid

- Persoonlijke standvastigheid
Persoonlijkheidsmeting van de kracht van iemands overtuigingen

- Focus of control
persoonlijkheidsmeting van de mate waarin men denkt zijn of haar eigen lot in handen te
nemen

3. Ethisch / onethisch gedrag
Doelen, prestatiebeoordelingssystemen en beloningsprocedures

4. Bedrijfscultuur
De inhoud en kracht van de cultuur binnen een bedrijf

5. Grootte van het dilemma
( Examenvragen vragen aan studente die het vak vorig jaar heeft meegedaan )

6. Structurele variabelen en ethisch vraagstuk

Lees meer...

BESCHRIJF DE RELATIE TUSSEN WAARDEMANAGEMENT EN ETHIEK

- Waardemanagement

Een methode van management waarbij managers de in een organisatie gedeelde normen en waarden vastleggen, uitdragen en uitoefenen.

- Ethiek

De regels en principes die correct en incorrect handelen definiëren
-> internationale context; ethische standaarden zijn niet universeel; global impact: document met 9 richtlijnen voor internationaal zaken doen op vlak van mensenrechten, arbeid en het milieu.

Lees meer...

LEG UIT WAT HET NUT IS VAN GEDEELDE WAARDEN

- Doelen

o Richtlijnen bij managementbeslissingen
o Vermogen van gedrag van medewerkers
o Invloed op de richting van marketinginspanningen
o Teamspirit opbouwen

- Functie

De waarden van de organisatie worden weerspiegeld in de beslissingen en acties van haar personeel

Lees meer...

RELATEER DE BENADERINGEN VAN VERGROENING AAN DE CONCEPTEN VAN MAATSCHAPPELIJKE VERPLICHTING, MAATSCHAPPELIJKE ONTVANKELIJKHEID EN MAATSCHAPPELIJKE VERANTWOORDELIJKHEID.

- Wettelijke (lichtgroene) handelswijze
Enkel doen wat wettelijk verplicht is
-> Maatschappelijke verplichting

- Marktgerichte handelswijze
Organisaties reageren op milieuvoorkeuren van hun klanten
-> Maatschappelijke ontvankelijkheid

- Belanggerichte handelswijze
De organisatie werkt eraan om aan de milieu eisen van diverse stakeholders te voldoen
(medewerkers, leveranciers, gemeenschap, …)
-> Maatschappelijke ontvankelijkheid

- Activistische (donkergroene) handelswijze

Organisaties zoeken naar manieren om de aarde en de natuurlijke hulpbronnen te
respecteren en te behandelen
-> Maatschappelijke verantwoordelijkheid

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen