Menu

Item gefilterd op datum: mei 2014

LEG UIT HOE FORMALISERING WORDT GEBRUIKT IN EEN ORGANISATIEONTWERP

Formalisering verwijst naar de mate waarin werkzaamheden in de organisatie zijn gestandaardiseerd
en de activiteiten van een persoon door regels en procedures worden gestuurd

  • Als de formalisering hoog is, hebben WN’s weinig te zeggen over wat er moet gebeuren. en werkt met taakbeschrijvingen, regels en procedures
  • Als de formalisering laag is, hebben WN’s veel keuze in de manier waarop ze hun werk uitvoeren
Lees meer...

VERTEL WELKE FACTOREN DE MATE VAN CENTRALISATIE EN DECENTRALISATIE BEÏNVLOEDEN

1. Centralisatie

De mate waarin het nemen van beslissingen op een enkel punt in de organisatie, geconcentreerd is

-> Factoren die centralisatie beïnvloeden

- Stabiele omgeving
- Lagere managers zijn minder ervaren in het nemen van beslissingen dan middenmanagers
- Lagere managers willen geen stem in het beslissingsproces
- De beslissingen zijn erg belangrijk
- Het bedrijf zit in een crisis of loopt de kans failliet te gaan
- Het bedrijf is groot

2. Decentralisatie

De mate waarin lagere managers en overige WN’s invloed op het beslissingsproces uitoefenen

-> Factoren die decentralisatie beïnvloeden

- De omgeving is complex en onzeker
- Lagere managers zijn ervaren in het nemen van beslissingen
- Lagere managers willen een stem in het beslissingsproces
- Beslissingen zijn onbelangrijk
- Bedrijfscultuur is open en moedigt inspraak aan
- Het bedrijf is geografisch verspreid

Lees meer...

BESCHRIJF DE 5 VORMEN VAN TAAKGROEPERING

1. Functiegerichte taakgroepering
Groepering van taken op basis van de uitgeoefende functie

2. Productgerichte taakgroepering
Groepering van taken op basis van productlijn

3. Geografische taakgroepering
Groepering van taken op basis van locatie zoals de noordelijke, zuidelijke of westelijke regio’s
waarin een bedrijf actief is of per provincie, land of continent

4. Procesgerichte taakgroepering
Groepering van taken op basis van product- of klantstromen

5. Klantgerichte taakgroepering
Groepering van taken op basis van klantgroepen

Lees meer...

(WAT IS ORGANISATIESTRUCTUUR EN GEEF ME DE DOELEN ERVAN)

Formele structuur op basis waarvan werktaken worden verdeeld, gegroepeerd en gecoördineerd
Doelen:
- Verdelen van taken / werk op verschillende taken en afdelingen
- Toewijzen van taken en verantwoordelijkheden voor afzonderlijke werkzaamheden
- Coördineren van de taken binnen de organisatie
- Bijeenbrengen van werkzaamheden in eenheden
- Leggen van verbanden tussen individuen, groepen en afdelingen
- Ontwikkelen van hiërarchische structuren
- Verdelen en gebruiken van middelen

Lees meer...

ESCHRIJF E-BUSINESSTRATEGIEËN

- Door internet te gebruiken
- Klanten helpen nieuwe producten te ontwerpen (samenwerkingsverband)
- Papierloos geworden, inkopen en onkostendeclaraties
- Logistiek in realtime beheerst
- Aard van talloze werkzaamheden in de hele organisatie veranderd

Lees meer...

BESCHRIJF PORTERS 3 GENERIEKE CONCURRENTIESTRATEGIEËN EN LEG DE REGEL VAN 3 UIT

1. Kostenleiderschapstrategie

De onderneming probeert de goedkoopst producerende organisatie binnen de branche te worden

2. Differentiatiestrategie

De onderneming biedt unieke producten aan die door vele klanten worden gewaardeerd

3. Focusstrategie

  • Een onderneming binnen een smal marktsegment streeft een kosten- of differentiatievoordeel na Regel van drie
  • De concurrerende krachten in een branche zullen een situatie creëren waarin 3 ondernemingen een markt domineren
  • Sommige ondernemingen proberen een concurrentievoordeel te behalen door het maken van minder kosten dan concurrenten in de branche, andere door te maken van onderscheid
  • Ondernemingen die er niet in slagen om een concurrentievoordeel te creëren op basis van lage kosten of differentiatie, verkeren in een “impasse” en zullen het moeilijk vinden om op LT succes te boeken


-> Enkel ondernemingen zijn succesvol in het behalen van zowel een differentiatie- als kosten voordeel

Lees meer...

BESCHRIJF DE ROL VAN CONCURRENTIEVOORDEEL BIJ BEDRIJFSSTRATEGIEËN

Datgene waarmee een organisatie zich onderscheidt, de onderscheidende kracht van een organisatie

- Kwaliteit als concurrentievoordeel
o Onderscheidt de onderneming van zijn concurrenten
o Kan een duurzaam concurrentievoordeel creëren
o Gericht op kwaliteitsmanagement en het continu verbeteren daarvan om de

vraag van klanten naar kwaliteit te beantwoorden

- Verdedigbaar concurrentievoordeel

Een onderscheidende kracht waar de klant om vraagt en moeilijk kopieerbaar is voor de
concurrenten

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen