Menu

Item gefilterd op datum: mei 2014

BESCHRIJF DE BELANGRIJKSTE ELEMENTEN VAN DE ATTRIBUTIETHEORIE

1. Attributietheorie

Een theorie waarin geprobeerd wordt te verklaren waarom we mensen op een bepaalde
manier beoordelen, afhankelijk van de betekenis die we aan een bepaalde handelswijze
geven

- Gedrag veroorzaakt door interne factoren, heeft de persoon zelf invloed op

- Gedrag veroorzaakt door externe factoren, waar men door de situatie toe wordt gedwongen

2. Bepalen van oorzaken voor gedrag

- Kenmerkendheid
Vraag of iemands gedrag in verschillende situaties of alleen in een enkele situatie vertoont

- Conformiteit
Als iedereen zich in een bepaalde situatie op dezelfde manier handelt

- Consistentie
Hoe vaak een persoon op dezelfde wijze handelt

Lees meer...

LEG UIT HOE BEGRIP VAN WAARNEMINGSMANAGERS KAN HELPEN INDIVIDUEEL GEDRAG TE BEGRIJPEN

1. Waarneming
Proces waarbij mensen betekenis geven aan hun omgeving door hun zintuiglijke indrukken te
organiseren en interpreteren

2. Factoren die waarneming beïnvloeden
- Persoonlijke eigenschappen beïnvloeden de interpretatie (attitudes, interesses, ervaringen, …)
- Kenmerken van datgene wat wordt waargenomen
- Context waarin we objecten of gebeurtenissen zien (locatie, licht, temperatuur, kleuren,

Lees meer...

LEG UIT HOE EMOTIES EN EMOTIONELE INTELLIGENTIE GEDRAG BEÏNVLOEDEN

1. Emoties
Intense gevoelens die op iemand of iets anders zijn gericht

2. Universele emoties

- Woede
- Angst
- Verbaast
- Verdriet
- Geluk
- Afschuw

3. Emotionele intelligentie
Een verzameling van niet-cognitieve vaardigheden en capaciteiten die invloed hebben op iemands vermogen om te gaan met wat de omgeving vraagt
bv. omroepster -> niet gestresseerd

- Zelfbewustzijn
je bewust zijn van wat je voelt

- Zelfbeheersing
Emoties onder controle te houden

- Zelfmotivatie
Vol te houden bij tegenslagen

- Empathie
In gevoelsleven van anderen inleven

- Sociale vaardigheden
Met emoties van anderen om te gaan

Lees meer...

BESCHRIJF DE 5 PERSOONLIJKHEIDSMERKEN DIE BEWEZEN HEBBEN HET KRACHTIGSTE TE ZIJN VOOR DE VERKLARING VAN INDIVIDUEEL GEDRAG IN ORGANISATIES

1. Locus of control

  • Interne locus de mate waarin de mensen denken dat ze hun eigen lot in handen hebben
  • Externe locus
  • De mate waarin mensen menen dat ze door externe krachten worden gestuurd


2. Machiavellisme

  • De mate waarin mensen pragmatisch zijn, emotionele afstand bewaren en menen dat het doel de middelen heiligt


3. Eigenwaarde

Mate waarin iemand waardering voor zichzelf heeft

  • Veel eigenwaarde
    • Direct gerelateerd aan verwacht succes Mensen nemen meer risico bij kiezen van werk
    • Meer tevreden met werk dan mensen met weinig eigenwaarde
  • Weinig eigenwaarde
    • Ontvankelijker voor externe invloeden
    • Op zoek naar goedkeuring
    • Mensen schikken zich eerder naar de mening van mensen die ze respecteren


4. Zelfcontrole

Iemands mogelijkheden om zijn gedrag aan te passen aan externe factoren en verschillende situaties

  • Veel zelfcontrole
    • Gevoelig voor externe ontwikkelingen en in verschillende situaties op verschillende manieren kunnen reageren
    • Mensen kunnen hun gedag goed aanpassen, en privélevens en professionele hebben die met elkaar in strijd lijken te zijn
    • Impressiemanagement
    • Proberen om de indruk die ze op anderen maken te beïnvloeden
  • Weinig zelfcontrole
    • Mensen kunnen hun gedrag niet aanpassen
    • Hun gedrag is dan ook waar en wanneer hetzelfde


5. Risicobereidheid de mate waarin iemand bereid is om risico’s te nemen

-> om de effectiviteit in organisatiegedrag te optimaliseren, moeten managers WN’s die graag risico’s nemen geschikte functies geven

Lees meer...

(VERGELIJK DE MBTI EN HET BIG-FIVE MODEL VAN PERSOONLIJKHEID)

1. Myers-Briggs Type Indication (MBTI)

-> 4 dimensies

- Sociale interactie

Extravert of introvert

- Voorkeur voor het verzamelen van gegevens

Aftastend of intuïtief

- Voorkeur voor het beslissingsproces

Gevoelig of rationeel

- Stijl van beslissingen nemen opmerkzaam of oordelen

2. Big Five-model

-> 5 kenmerken

- Extraversie
sociaal, praatgraag en assertief

- Inschikkelijkheid
Opgeruimd, coöperatief en goed vertrouwen

- Plichtsgetrouwheid
verantwoordelijk, betrouwbaar, volhardend en resultaatgericht

- Emotionele stabiliteit
kalm, enthousiast en zelfverzekerd (positief) o gespannen, nerveus, depressief en onzeker

- Openheid voor ervaringen
fantasierijk, artistiek en intellectueel

Lees meer...

LEG UIT HOE MENSEN INCONSISTENTIES OPLOSEN TUSSEN HUN ATTITUDE EN GEDRAG

Via cognitieve dissonantie

-> elke vorm van inconsistentie kan een geheel van ongemak geven en mensen willen het gevoel van ongemak en dus ook die dissonantie verminderen -> mensen zijn op zoek naar stabiliteit en een minimale hoeveelheid dissonantie

Bv. je vertelt je kinderen dat ze na elke maaltijd hun tanden moeten poetsen maar je doet het zelf niet

Hoe gaan mensen met dissonantie om?

- Belang van de factoren die dissonantie creëren
- Invloed die mensen op die factoren denken te hebben
- Beloning die uit een dissonantie kan voortvloeien

Lees meer...

BESCHRIJF HET EFFECT DAT ARBEIDSTEVREDENHEID HEEFT OP HET WN’S GEDRAG

Arbeidstevredenheid: inkomen, soort werk is belangrijk

1. Arbeidstevredenheid en productiviteit

- Productiviteit l ijkt te leiden tot arbeidstevredenheid

- Organisaties met meer tevreden WN’s zijn effectiever dan organisaties met minder tevreden WN’s

2. Arbeidstevredenheid en verzuim

Hoewel onderzoek laat zien dat tevreden personeel minder verzuim toon dan ontevreden
WN’s, is de samenhang niet sterk

3. Arbeidstevredenheid en verloop

- Tevreden medewerkers vertonen lagere niveaus van verloop terwijl ontevreden WN’s
hogere verloopniveaus hebben

- Het prestatieniveau van de medewerker is van invloed op het verloop

4. Arbeidstevredenheid en klanttevredenheid

- De mate van arbeidstevredenheid onder WN’s is gerelateerd aan de tevredenheid en
loyaliteit van de klant

- Ontevreden klanten kunnen de ontevredenheid van de WN’s met zijn verk verhogen
-> arbeidstevredenheid verhogen?
o Enthousiaste en vriendelijke mensen
o Positief arbeidsklimaat bieden

5. Arbeidstevredenheid en wangedrag op het werk
- WN’s die ontevreden zijn met hun werk, zullen op een of andere manier reageren
- Het is niet eenvoudig te voorspellen hoe ze precies zullen reageren

Lees meer...

BESCHRIJF DE 3 KENMERKEN VAN EEN ATTITUDE

Attitude: evaluerende uitspraken, positief of negatief over

- Zaken
- Mensen
- Gebeurtenissen

1. Cognitieve component
Gedeelte van een attitude dat overtuigingen, meningen, kennis of informatie omvat

2. Affectieve component
Het gedeelte van een attitude dat emoties of gevoelens omvat

3. Gedragscomponent
Het gedeelte van een attitude dat verwijst naar de intentie om op een bepaalde manier te
handelen t.o.v. iemand of iets

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen