Menu

Item gefilterd op datum: mei 2014

BESPREEK HOE CONFLICTHANTERING GROEPSGEDRAG BEÏNVLOED

1. Conflict
Waargenomen meningsverschillen die resulteren in een verstoring of tegenstelling

2. 3 soorten theorieën

- Conventionele conflicttheorie
Conflicten zijn slecht en moeten vermeden worden
- Sociale conflicttheorie
Conflicten zijn neutraal, onvermijdelijk en niet noodzakelijk negatief
- Responsieve conflicttheorie
Conflicten zijn noodzakelijk voor een groep om effectief te presteren

3. Categorieën en conflicten

- Functionele conflicten zijn constructief
- Disfunctionele conflicten zijn destructief

4. Typen conflicten

- Taakconflicten
Inhoud en doelen van groepsactiviteiten
- Relationele conflicten
Onderlinge relaties van groepsleden
- Procesconflicten
Manier waarop groepsactiviteiten worden uitgevoerd

5. Methodes voor conflicthantering

- Vermijden
- Toegeven
- Afdwingen
- Compromis sluiten
- samenwerken

Lees meer...

BESPREEK HOE ROLLEN, NORMEN, AANPASSING, STATUSSYSTEMEN, GROEPSOMVANG EN GROEPSCOHESIE GROEPSGEDRAG BEÏNVLOEDEN

1. Rollen

Gedragspatroon van iemand met een bepaalde functie in een sociale eenheid wordt verwacht
-> rollenconflicten: als ze worden geconfronteerd met verschillende verwachtingen van anderen

2. Normen

Verwachtingen die door de leden van de groep worden onderschreven (prestaties,inspanning)
-> kleding, loyaliteit

3. Conformiteit

Groepsdenken -> groep oefent druk uit op het individu om zijn mening in lijn te brengen met die van de anderen

- We conformeren om door de groep te worden geaccepteerd
- Druk van de groep kon invloed hebben op de oordeel en de houding van individuele groepsleden

4. Statussystemen

Formeel of informeel prestigeniveau, positie of rangorde binnen een groep dat onderscheid maakt tussen mensen en een grote motiverende kracht


-> het formele statussysteem is effectief als het in overeenstemming is met de rangorde van een persoon en de statussymbolen dat die persoon van het bedrijf heeft gekregen

5. Groepsgrootte

- Kleine groepen

o Voltooien taken sneller
o Beter geschikt om iets met feiten te doen

- Grote groepen

o Beter in oplossen van problemen
o Goed voor verzamelen van meningen en input
o Effectiever voor verzamelen van feiten

- Meeliften

Groepsfenomeen waarbij de inspanningen en bijdragen van individuele groepsleden minder worden naarmate de groep groter wordt

Lees meer...

HOE KUNNEN MANAGERS HET GEDRAG VAN WN’S VORMEN?

Shaping van gedrag
Systematisch bekrachtigen van elke stap in iemands leerproces om hem in de richting van een gewenst gedragspatroon te leiden

-> 4 manieren

- Positieve bekrachtiging
belonen van gewenst gedrag

- Negatieve bekrachtiging
Gewenst gedrag wordt aangemoedigd door een straf weg te nemen

- Straf
Een straf uitdelen voor ongewenst gedrag

- Uitdoving
Wegnemen van een bekrachtiging die een bepaald gedrag in stand houdt

Lees meer...

WAT IS HET SOCIALE LEERPROCES EN WAT ZIJN DE IMPLICATIES VAN DEZE THEORIE VOOR PERSONEELSMANAGEMENT?

Sociaal leren
Leertheorie die stelt dat mensen door observatie en directe ervaring kunnen leren
- 4 processen bepalen de invloed van rolmodellen

o Aandachtsprocessen
We leren het meest van de mensen die aantrekkelijk, belangrijk of beschikbaar zijn of op ons lijken

o Retentieprocessen
Hoe goed iemand de handelswijze van het rolmodel onthoudt

o Reproductieprocessen
Hoe goed gedrag van een rolmodel in daden kan worden omgezet

o Bekrachtingsprocessen
Gedrag dat wordt beloond krijgt meer aandacht, wordt beter aangeleerd en vaker herhaald

Lees meer...

HOE KAN OPERANTE CONDITIONERING MANAGERS HELPEN BIJ HET BEGRIJPEN, VOORSPELLEN EN BEÏNVLOEDEN VAN GEDRAG?

-> Operante conditionering: aanleerproces waarbij gewenst of vrijwillig gedrag tot een beloning leidt
of bestraffing voorkomt
-> Vrijwillig of aangeleerd gedrag

- Mensen vertonen vaker bepaald gedrag als ze via beloningen daartoe worden aangemoedigd
- Gedrag dat wordt beloond, zal sneller worden herhaald
- Gedrag dat niet wordt beloond of wordt bestraft zal minder snel worden herhaald

Lees meer...

NOEM 3 SNELLE MANIEREN OM ANDEREN TE BEOORDELEN

1. Aangenomen gelijkheid
Overtuiging dat anderen op onszelf lijken

2. Stereotypen
Beoordelen van iemand onder behoud van de groep waartoe die persoon behoort

3. Halo-effect
Algemene indruk van iemand die gevormd is op basis van een enkele karaktertrek

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen