Menu

Item gefilterd op datum: mei 2014

BESPREEK DE 2-FACTORENTHEORIE VAN HERZBERG

De theorie dat interne factoren gerelateerd zijn aan voldoening en motivatie en externe factoren door ontevredenheid

- Hygiënefactoren
factoren die ontevredenheid over het werk wegnemen, maar werknemers niet motiveren

- Motivatiefactoren
factoren die tevredenheid over het werk en de motivatie verbeteren
-> probeert te verklaren waarom tevredenheid over het werk niet automatisch leidt tot verhoogde
prestatie
-> Het tegenovergestelde van tevredenheid is niet ontevredenheid, en het tegenovergestelde
van ontevredenheid is niet tevredenheid

Lees meer...

BESCHRIJF DE BEHOEFTEHIËRARCHIE VAN MASLOW

- Maslow rangschikt behoeften in een hiërarchie

o Lagere niveaus in de behoeftehiërarchie moeten substantieel bevredigd zijn,
voordat lagere behoeften kunnen worden bevredigd
o Een bevredigde behoefte motiveert een individu niet langer om die behoefte te bevredigen
o Wanneer je iemand wilt motiveren moet je weten op welk niveau in de
behoeftehiërarchie die persoon zich bevindt

- Behoeftehiërarchie

o Lagere (externe)
Fysiologische behoeften, veiligheid

o Hogere (interne)
Sociale behoeften, zelfrealisatie

Lees meer...

WAT IS MOTIVATIE?

Proces waardoor iemands inspanningen energie krijgen en worden gestuurd en volgehouden teneinde een doel te bereiken

Motivatie omvat hier elke inspanning gericht op een organisatiedoel

- Inspanning
Kwaliteit en intensiteit van de inspanning

- Richting
Gericht op consistent met organisatiedoel

- Volharding
Inspanning volhouden om die doelen te bereiken

-> Het motiveren van hoge prestatieniveaus van medewerkers werkt het best als WN’s zich betrokken voelen bij het werk

Lees meer...

BESCHRIJF DE 4 VOORKOMENDE SOORTEN TEAMS

1. Functionele teams
Een team dat uit een manager en medewerkers uit een bepaald functioneel gebied bestaat

2. Zelfsturende teams
Een team dat zonder manager werkt en zelf verantwoordelijk is voor het hele werkproces of
werksegment

3. Functieoverschrijdende teams
Groepen medewerkers die zich ieder op een eigen gebied hebben gespecialiseerd en die
samen aan een project werken

4. Virtuele teams
Teams waarbij her en der verspreide leden via computertechnologie bijeenkomen om een
bepaald doel te verwezenlijken

Lees meer...

VERGELIJK GROEPEN EN TEAMS MET ELKAAR

1. Groepen

Complexe taken waarbij groepsleden onderling afhankelijk zijn
-> Vereiste
- Effectieve communicatie
Meer overleg tussen groepsleden
- Conflictbeheersing
Meer interactie tussen groepsleden

2. Team

Formele groepen individuen die van elkaar afhankelijk zijn en samen verantwoordelijk zijn voor het bereiken van een doel
Together Everybody Achieves More
-> Synergie: 1 + 1 = 3

Lees meer...

WELKE ZIJN DE EXTERNE OMSTANDIGHEDEN VOOR DE GROEP?

- Strategie van de organisatie
- Gezagsrelaties
- Formele regels
- Beschikbaarheid van middelen van de organisatie
- Selectiecriteria voor personeel
- Prestatiemanagementsysteem van de organisatie
- Organisatiecultuur
-> kennis, capaciteiten, vaardigheden en persoonlijkheidskenmerken van de groep

Lees meer...

WAT ZIJN FASEN IN GROEPSONTWIKKELING?

5 fasen

1. 1e fase: formering
Men wordt lid van de groep en waarin men het doel en de structuur opstelt en een leider aanstelt

2. 2e fase: schikking
gekenmerkt door conflicten in de groep

3. 3e fase: normering
hechte groepsrelaties en samenhang

4. 4e fase: uitvoering
groep gaat volledig functioneren

5. 5e fase: afwikkeling
groep gaat zich bezighouden met het afwikkelen van de activiteiten en niet zozeer meer met
werkprestatie

Lees meer...

WAT IS EEN GROEP EN UIT WELKE SOORTEN BESTAAN ZE?

1. Groep

2 of meer communicerende en van elkaar afhankelijke individuen die voor een bepaald doel samenwerken

2. Formele groepen
werkgroepen die door de organisatie zijn samengesteld om aan projecten te werken of bepaalde taken uit te voeren

-> gedrag dat wordt vastgesteld door de organisatie en afgestemd op de doelstelling van die
organisatie

3. Informele groepen
Zijn sociale groepen. Ontstaan op de werkvloer in reactie op de behoefte van sociaal contact voorbeelden van formele groepen:

- Taakgroepen
formele gezagsrelaties

- Functieoverschrijdende teams
kennis en vaardigheden

- Zelfsturende teams
extra managementverantwoordelijkheden aannemen (empowerment)

- Taskforces
tijdelijke groepen om bepaalde opdracht uit te voeren

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen