Menu

Item gefilterd op datum: mei 2014

Position Analysis Questionnaire (PAQ)

Boek blz. 206-208.
De PAQ is werker georiënteerd. Het is een gestructureerde kwantitatieve vragenlijst met 194 items in 5 categorieën:
1. Informatie input
2. Mentale processen
3. Werk input

4. Relaties met anderen
5. Baan context

Bij beoordeling worden voor individuele items aangevinkt of deze van toepassing is voor de baan of wordt het item beoordeeld op mate van toepassing.

PAQ beoordelingen van experts en job naïeve beoordelaars zijn niet gelijk. De content van PAQ is vaak beter geschikt voor blue-collar banen (fabriekswerk, manuele werkzaamheden, arbeiders) en minder voor professionals, managers en sommige technische banen.

Hoge betrouwbaarheid, onafhankelijk van de steekproef.

Werker (gedrag) georiënteerd -> maskeert verschillen in taken, moeilijk voor job description, leesbaarheid.

Leesbaarheid -> de test is moeilijk uit te lezen / items zijn moeilijk te begrijpen.

Lees meer...

Behaviorally Anchored Rating Scale (BARS)

Boek blz. 93-95.
BARS zijn een verbeterde vorm van een graphic rating scale. De BARS schalen geven een duidelijke definitie van prestatiedimensies, waar zowel de beoordelaar als het individu dat beoordeeld wordt uit kunnen opmaken welke criteria bedoeld worden en het hier over eens kunnen zijn. De antwoordmogelijkheden zijn duidelijk gedefinieerd; een individu die de beoordeling leest kan zien wat de beoordelaar bedoelde met zijn beoordeling.

]Een voorbeeld in de Appendix, onder 1.1.

  • Beoordeling aan hand van observeerbaar gedrag -> minder kans misinterpretatie.
  • Door verankerde kwantitatieve antwoordmogelijkheden is beter onderscheid te maken.
  • Gebruikt meer dan één prestatiedimensie.
  • Is gestandaardiseerd -> waardoor individuen met elkaar te vergelijken zijn.
  • Gemiddelde externe validiteit.
  • Betrouwbaarheid in orde (.52 tot .76)
  • Ontwikkeling is tijdrovend (maar minder dan bij CI).
  • Ontwikkeling kost veel individuen.
  • Voor verschillende banen moet een nieuwe schaal worden ontwikkeld.
  • Lage convergente validiteit / Extreem lage divergente validiteit
Lees meer...

Functional Job Analysis (F-JA)

De F-JA is een checklist die wordt gebruikt om geobserveerde handelingen en taken op te nemen / te registreren. Er wordt gekeken naar wat gedaan wordt, voorbeelden zijn:

Activiteiten – staan, wandelen, zitten, knielen.

Gedrag wordt gecodeerd als:

| Komt niet voor | Komt soms voor | Komt vaak voor | Komt constant voor |

De gedragingen worden gescoord op:
1. Algemene fysieke activiteiten
2. Omgevingsbenodigdheden
3. Benodigd materiaal

Lees meer...

Hoe marketingcommunicatie werkt

Hiërarchie van effecten

Cognitief -> affectief -> gedragsmatig
- Oudste marketingcommunicatiemodel
- Cognitief
Consumenten gaan nadenken -> bekendheid en kennis merk
- Affectief
Emotionele respons -> bepaalde attitude tov het merk gevormd

- Gedragsmatig

Ondernemen van bepaalde actie in relatie tot geadverteerde merk, zoals aanschaf FCB raster ( foot-cone-belding) Betrokkenheid: belang dat mensen aan product of koopbeslissing hechten / mate waarin men de beslissing moet overdenken en risico dat de verkeerde keuze toekent Denken-voelen: mate waarin beslissing op cognitieve of affectieve gronden wordt genomen. (suiker, water zeep -> cognitief) (taart, ijs, parfum -> affectief)

1. Hoge mate betrokkenheid en rationele overwegingen. Consument wilt eerst info over product verzamelen. -> klassieke hiërarchie van effecten.

2. Hoge mate betrokkenheid en minder info vereist. Consument zal eerst emotioneel tot product aangetrokken zijn en daarna info verzamelen en actie ondernemen.

3. Minimale hoeveelheid cognitieve inspanning. Routineaankopen. Eerst product aanschaffen, dan voor en nadelen van product overwegen en dan attitude ontwikkelen.

4. Verwencategorie. Aanschaf product, vorming affectieve respons en informatievergaring. (pizza kopen en eten -> lekker vinden -> dik van worden)

Lees meer...

Merkenbeleid

Wat maakt een merk succesvol ?
- Innovatie
- Toegevoegde waarde
- Goede kwaliteit
- Langlopende geïntegreerde communicatie
- Ondersteuning door management en overig personeel
- Differentiatie

Merkwaarde
- Merkwaarde is een concept waarmee de waarde van een merk proberen te duiden. Het is de
waarde die door een merknaam aan het product wordt toegevoegd.
- Financiële: netto inkomsten die merk zal hebben gegenereerd binnen jaar.
- Consumenten: merkbekendheid, kwaliteit, populariteit, waarde, per

Merkassociaties
- Consequenties voor reclame
- Waarom kopen wij?
o Omdat wij denken dat we er zelf voordeel mee realiseren
-> productvoordelen en waarden zijn startpunt positionering en communicatie

Lees meer...

Bekroonde campagnes

Nationaal
- Effie
Effectiviteit
- CCB
Creativiteit
- Topspots VTM
- Magazine print awad
- Newspaper awards
- Merit awards
- Best of activation
- Interselected best case
- Cuckoo awards

Internationaal
- Cannes lions
Creativiteit
- Clio new york
Creativiteit bij zowel verpakking, print, radio en tv
- Cresta
- Shark awards
- Eurobest

Lees meer...

Trends en opvallende cases

Nieuwe reclametechnieken
- Advergaming

Binnen computerspel advertenties tonen
- Ambient reclame

Reclame op onverwachte plaatsen
- Ambush marketing

Via evenementen zonder sponsorgelden te betalen. Zowel doelgroep als media
- Branded content of branded entertainment

Imago van merk communiceren op originele manier (de designers met JBC)
- Buzz marketing

Mont tot mond reclame via sneeuwbaleffect
- Experience marketing

Klant het onderscheidend vermogen van product laten ervaren -> relatie met product
- Grassrootsreclame

Target op kleine doelgroep -> deze gaan het doorvertellen aan grotere groep
- Advertising 2.0

Verhaal met veel impact. Zo dicht mogelijk bij doelgroep via vertrouwde kanalen -> infiltreren
- Mobile advertising GSM

Advertising 2.0
- Biedt een verhaal, liefst met impact
- Ingezette medium is een widget, een gratis boek, game, website, magazine -> zo dicht
mogelijk bij doelgroep via vertrouwde kanaal
- Groeiend belang van sociale netwerken en smartphones
- Make it interesting -> infiltrate -> spread the word -> results

Branded entertainment als alternatief voor tv-reclameblokken
- Branded entertainment als oplossing voor digitale kijkers die door de reclameblokken zappen
- Programmamakers zijn voorzichtig maar reclamemakers stellen dat branded entertainment
veel effectiever kan zijn voor merkbewustzijn dan traditionele reclame

Verrijzenis van tv reclame

- Mediagoeroes voorspellen al jaren dood van tv reclame door digitale tv
- Ondanks doorbraak internet en digitale zenders blijft tv hobby
- Tv blijft efficiëntste medium als je veel mensen wilt bereiken
- Zeker in tijden van crisis grijpen adverteerders terug naar vaste waarde
- Effect van tv campagne direct voelbaar en meetbaar

Lees meer...

De consument en reclame

De beste reclamemaker is de consument
- Youtube, Mentos

De conversation manager

- De kracht van de hedendaagse consument:

o Consument maakt of kraakt merk
o Elk mens is medium: sociale web verbindt mensen met elkaar en merken WOM
o Emoties van consument sneller gedeeld via internet
o Consument is parttime marketeer
o Winkelpunt koning, internet koningin

- Einde van de traditionele adverteerder:

o Adverteerder te traditioneel tov consument
o Massamedia maken adverteerders lui -> kloof consument
o Adverteerders moet consument herontdekken
o Samen met consument merken bouwen wordt uitdaging voor toekomst

- Nieuwe denkkader voor conversation manager:

o Merk -> activatie -> conversatie
o Merk hefboom tussen conversaties aan te wakkeren
o Adverteren wordt selectedren
o Consumenten gebruiken merken om zichzelf te positioneren
o Geen conversaties zonder identificatie

Enkele stellingen

- Ultieme doel van reclame is verkopen
- Irriterende reclame werkt niet
- Grappige reclame werkt
- Reclame maakt producten duurder
- Reclame overdrijft en misleidt
- Mensen worden meer en meer geïrriteerd door reclame
- De meeste reclamecampagnes zijn slecht
- Reclame kan een maatschappelijk doel dienen

Lees meer...

Wat is reclame?

Redenen waarom Belgische reclamemakers succesvol zijn.

- Klein land met 3 taalgebieden -> verschillende culturen
- Veel concurrentie -> iedereen blijft scherp en crisis zorgt voor survival of the fittest
- Belgische creatieve sector wordt gerund door een gouden generatie

Reclame vs. Communicatie

- Communicatie: zender -> boodschap -> ontvanger
- Reclame: info, imago, verkoop

Definitie reclame

Betaalde, onpersoonlijke communicatie via diverse media door bedrijven, non-profitorganisaties en particulieren die op een of andere manier in de boodschap worden geïdentificeerd en die hopen de leden van een bepaalde groep te informeren of te overtuigen. Definitie reclame

Elke mededeling die rechtstreeks of onrechtstreeks ten doel heeft de verkoop van producten of diensten te bevorderen, met inbegrip van onroerende goederen, rechten en verplichtingen, ongeacht de plaats of de aangewende communicatiemiddelen.

Is reclame wat ze zeggen lucht?

- Reclamesector kampt met ernstige imagoproblemen:
o Gewantrouwd door consumenten en adverteerders schrappen budgetten in tijden van crisis

- Antwoorden van André Duval:

o Reclame uitgaven zijn degelijk investeringen -> goodwill bedrijf creëren
o Reclame creëert geen gedrag -> reclame mee met maatschappelijke golven entrends

Lees meer...

GEEF ME DE HEDENDAAGSE THEORIEËN OVER MOTIVATIE)

1. Doelentheorie

Uitgangspunt dat specifieke doelen de prestaties verbeteren en dat lastige doelen, indien geaccepteerd, tot betere prestaties leiden dan eenvoudige doelen
-> Goed toepasbaar in Angelsaksische en Noord-Europese landen

2. Voordelen van participatie in het stellen van doelen

- Verhoogt de acceptatie van doelen
- Betrokkenheid van WN bij lastige doelen
- Feedback dat gedrag stuurt en leidt tot betere prestaties

3. Motiverend werk

- Functieontwerp

Manier waarop functies in volledig afgeronde activiteiten worden ingedeeld

-> factoren die van invloed zijn op functieontwerp
o Vereisten van de veranderde omgeving
o Technologie
o Vaardigheden en capaciteiten in de organisatie, voorkeuren van het personeel zelf

- Taakverbreding
Vergroten van het taakbereik

-> aantal verschillende taken dat moet worden uitgevoerd en het verhogen van de frequentie waarmee deze taken worden herhaald

- Taakverdieping
Mate waarin WN’s hun werk in eigen handen hebben

4. JCM (Job Characteristics Model)

Structuur voor het analyseren en ontwikkelen van taken. Het model draait om 5 kenmerken van werk, hun onderlinge relatie en hun effect op het personeel

-> 5 kenmerken
- Variatie en vaardigheden
Hoeveel vaardigheden en capaciteiten zijn nodig?
- Taakidentiteit
in hoeverre is voltooiing van afgeronde en identificeerbare taken vereist?
- Taakbelang hoe

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen