Menu

Item gefilterd op datum: mei 2014

Product Range, Line, Mix

  • Product Mix: Alle producten die door een bedrijf gemaakt worden

  • Product Line: Een groep van gerelateerde producten/kenmerken

  • Product Item: 1 los product

  • Product line length: hoeveel variaties van producten binnen een product line

  • Product line depth: Aantal variaties/items
Lees meer...

Business products

  • Equipment goods: twee gebieden die de dagelijkse gang van zaken binnen een bedrijf betreffen

    • Capital equipment goods: (gebouwen) Hoge investeringskosten
    • Voor de lange termijn
    • Veel mensen binnen het bedrijf bij betrokken tijdens het aanschaffen
    • Groot risico als het een miskoop is
    • Accessory equipment goods: ondersteunen de primaire operationele processen en activiteiten van het bedrijf. (pc, kopieerapparaat)
    • Variabel, kosten meestal minder dan capital
    • Kleiner risico bij miskoop
  • Raw materials: Grondstoffen
    • Gekocht ik grote hoeveelheden
    • Veel onderhandelingen over de prijs
    • Weinig differentiatie
  • Semi-finished goods: half fabrikaat
  • Maintenance, repair and operation (MRO): producten ,buiten de grondstoffen om, die nodig zijn voor het goed functioneren van een bedrijf. (pennen, lichten, ventilatie)
  • Component parts: afgewerkte onderdelen gekocht van andere bedrijven, die worden ingebouwd in het afgewerkte product van het bedrijf zelf. (autolampjes)
  • Business services: intangible services om het operationele aspect van het bedrijf te verbeteren (afdelingen IT, Finance, marketing, R&D)

Lees meer...

Consumer goods – Types of goods

  • Durable goods: (Koelkast, auto, fiets)
    • Kunnen meerdere malen worden gebruikt.
    • Hoge mate van betrokkenheid (word goed en lang over nagedacht)
    • Hoog risico
  • Non-Durable goods: (krant, wc-papier (food and grocery items))
    • Kunnen minder vaak/ eenmalig worden gebruikt
    • Weinig betrokkenheid
    • Laag risico


Services zijn intangible en perishable. D.w.z. dat de ze niet kunnen worden vastgepakt en dat ze niet opgeslagen kunnen worden.

Lees meer...

Product levels

  • Core Product: het primaire doel van het product/primaire functie
  • Embodied product: het feitelijke product zelf. Wat je gebruikt om de core te vervullen.
  • Augmented product: Alles buiten het product zelf om. (services/values/lifestyle/verzekering
Lees meer...

Adverse impact

Boek blz. 180-189, 191.

If with regard to employment, placement, or promotion, one group shows significantly higher % of rejection (lower selection ratio) than another group. It doesn’t necessarily mean that the selection procedure is biased / unfair.

Rule of thumb: Wanneer de selectie ratio van een groep 80% van de selectie ratio van de groep met het hoogste selectie ratio, dan is sprake van adverse impact. Adverse impact is unfair as soon as different selection ratios are not justifiable due to different performance on the job. Als de groep met een lager SR slechter zou presteren op het werk, omdat bijvoorbeeld bepaalde KSAO’s missen, dan is het eerlijk.

Test Bias

Bias in selection exists when, on average, members of different groups have an equal probability of being successful on the job, but an unequal probability of being hired. Dus wanneer een test consistent de prestatie van een groep onderschat of overschat als je een regressielijn zou gebruiken voor beide groepen.

Bijvoorbeeld: Persoon A scoort 55 op de test, zou het net zou goed doen als persoon B met een score van 75. Dus het gebruik van de test als selectieprocedure zal de kansen van persoon

A oneerlijk beïnvloeden.

Als verschillen in testscore tussen groepen horen bij verschillen in baanprestatie, dan is er geen bewijs voor bias.

Hoe detecteer je test bias?

Lees meer...

Technology delivered training

Boek blz. 370.
Computer based training (CBT) is the presentation of text, graphics, video, audio, or animation via computer for the purpose of building job-relevant knowledge and skill. Two features that characterize most forms of CBT are:


1. Customization: Programs can be adapted based on characteristics of the learner.
2. Learner control: Learners can modify the learning environment to suit their purposes.

Therefore CBT represents adaptive learning, and its flexibility, adaptability and potential cost savings suggest strongly that it’s popularity will only increase over time.

Lees meer...

Factoren die training motivatie beïnvloeden

Boek blz. 363-364.

Om te leren, moet men willen leren. Motivatie om te leren bepaald een significante variantie in de uitkomsten van het leren. Motivatie om te leren verklaart uitkomsten van het leren beter dan cognitieve vaardigheden

Motivatie zorgt voor enthousiasme (energie), zorgt voor aandacht (richting gevend) en versterkt wat is geleerd in de training (behouder).

Voorspellers van motivatie om te leren:
- Self-efficacy: de overtuiging dat een individu de stof succesvol kan leren.
- Valentie van training: de aantrekkelijkheid van trainingsuitkomsten.
- Baanbetrokkenheid: De mate waarin iemand zijn baan belangrijk is voor zijn zelfbeeld.
- Organisatorische betrokkenheid: Geloven in waarden en normen van organisatie en
moeite willen doen voor de organisatie.
- Verkenning van carrière: Door zelf-assessment en met informatie van collega’s, vrienden,
managers en familieleden.
- Consciëntieusheid (persoonlijkheidstrek): Georganiseerd, doorzettend, doelgericht.
- Doel oriëntatie: Focussen op het leren beheersen van een nieuwe vaardigheid of ervaring.
- Angst: Aangeleerde angst, negatief gerelateerd aan motivatie voor leren, omdat het
cognitief functioneren en aandacht kan verstoren.

Lees meer...

Transfer of training

Boek blz. 359.


De effectiviteit van een training hangt af van effectieve transfer of training, de toepassing van het geleerde gedrag tijdens het uitvoeren van de baan in de praktijk.

Lees meer...

Base Rate

Boek blz. 328, 330.

De proportie sollicitanten die wordt beoordeeld als succesvol gedurende de selectieprocedure. Selectieprocedures zijn het meest succesvol bij een BR van ongeveer .50. Hoe hoger de BR, hoe moeilijker een selectie procedure kan verbeteren. Een BR van .90 (dus 90%) van de sollicitanten zou het goed doen -> dan kan je net zo goed random selecteren. Een nieuwe procedure zal BR niet verbeteren.

Lees meer...

Selection ratio

Boek blz. 328.

Het percentage sollicitanten die worden geaccepteerd. Wanneer het selectie ratio (SR) ongeveer 1.0 wordt, is dit ongunstig voor een organisatie, omdat dan bijna alle sollicitanten worden aangenomen en weinig keuze overblijft. Hoe lager het SR, hoe beter voor een organisatie, want dan kunnen ze het zich veroorloven om selectief te zijn.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen