Menu

Item gefilterd op datum: mei 2014

Price Skimming/penetration (p416)

  • Wordt gebruikt bij de introductie van een nieuw product

  • Penetration: introduceren tegen een lage prijs
  • Je wilt zoveel mogelijk producten verkopen in een korte tijd
  • Marktaandeel winnen
  • Skimming: Bij de intro een hoge prijs hanteren, gaander weg wordt deze verlaagd
  • Snel investeringskosten terugverdienen
  • Bij inelastische vraag is de keuze tussen penetration en skimming vrij klein
  • Bij elastische vraag is de keuze tussen penetration en skimming relevant
Lees meer...

Pricing Policies

  • Listpricing: 1 prijs voor 1 product

  • Loss-Leader pricing: 1 product met verlies verkopen met het idee dat je het terugverdient door de winst op andere producten

  • Promotional pricing: tijdelijke prijsverlaging (aanbieding)

  • Segmentation pricing/prijsdiscriminatie: verschillende prijzen voor verschillende segmenten (groepen consumenten). (vb NS: 65+pas, ov student)

  • Customer centric pricing: Binnen de value approach, valuepricing approach)
Lees meer...

Pricing approaches

  • Cost-oriented approach: prijs gebaseerd op kosten

  • Demand-oriented approach: welke prijs men wilt betalen (eerste klasse, tweede klasse enz.)

  • Competitor-oriented approach (Me-too pricing): Je laten leiden door de prijs van de concurrent.

  • Value-oriented approach: Hoeveel waarde hecht een consument aan een bepaalde value
Lees meer...

Customer perceptions of pricing quality and value

Hoe laten consumenten zich leiden qua prijs

  • Reference prices: prijs vergelijken met ongeveer gelijke goederen.
  • Sale signs: duiden schaarste aan
  • Odd-number pricing
  • Purchase context in pricing (vb easyjet: reis naar italie goedkoper dan een spijkerbroek)
  • Price bundling:2 producten samen verkopen
    • Mixed price bundling: verschillende dingen samen kunnen stellen die ook los te koop zijn
Lees meer...

Packaging

  • Twee hoofdrollen die het moet vervullen

    • Functionele: Moet het product beschermen tijdens vervoer en in de winkel voordat het wordt gekocht
    • Het moet de klant van gemak voorzien (grootte, makkelijk te openen) draagt bij aan de waargenomen value
    • Communicatief: het moet de klant helpen. De inhoud moet goed gecommuniceerd worden.
    • Eventuele gevaren
    • Moet value toevoegen
    • Kan ook verleidend zijn.
    • Worden gebruikt voor identificatie van het merk
  • Labelling: geeft informatie
    • Hiermee wil je eruit springen tussen de competitie
    • Makkelijk herkenbaar
    • Verplichtingen die erop moeten staan
Lees meer...

Brand Policies

  • Individual/ multi-brand policy

    • Product als stand-alone branden
  • Family / multi-product brand policy
    • Elke lijn apart branden
    • Alle producten dragen de naam van de organisatie (of een deel daarvan)
  • Corporate Brands
    • Een grote naam gebaseerd op de naam vh bedrijf
    • Brand extensions (mars -> Mars Ice)= uitbreiding van een bestaand product
    • Licensing: tegen betaling gebruik mogen maken van een merknaam
    • Co-Branding: 2 reeds bestaande merken maken samen een nieuw merk
  • Brand Equity: De waarde van een merk meten. 3 onderdelen
    • Brand value: gebaseerd op financiële en accounting basis
    • Brand strength: meet de sterkte van een klant gebondenheid aan een merk
    • Brand description: vertegenwoordigd door de specifieke attitudes die klanten hebben ten opzichte van een merk
Lees meer...

Types of brands

  • Manufacturer brands: namen vd producten hetzelfde(Heineken, coca cola)
  • Distributor brands (Own-label): Groothandelaar maakt submerken aan.
  • Generic brands: worden verkocht zonder promotie ofzo (vb Bloem)
  • Brand name moet voldoen aan:

o Snel kunnen recallen, schrijven en zeggen
o Strategisch consistent met de branding policies
o Onderscheidend zijn
o Indicatief zijn voor de grootste voordelen en eigenschappen
o Betekenis

Lees meer...

Branding

Waarom voor consumenten:

  • Geprefereerde producten kunnen identificeren
  • Minder risico, betere shopping experience
  • Helpt bij het schatten vd kwaliteit vh product
  • Minder tijd nodig om een product keuze te maken, dus minder tijd nodig om te winkelen
  • Psychologische geruststelling en beloning, vnl voor producten die regelmatig worden gekocht
  • Consumenten weten meer over de bron vh product (land of bedrijf)

Waarom voor bedrijven

  • Premium pricing is mogelijk
  • Je kan ermee differentiëren
  • Cross-selling is mogelijk
  • Customer loyalty en herhaaldelijke aankopen
  • Marketing communicatie wordt bevorderd
  • contribute to corporate identity programmes
  • rechtelijke bescherming
Lees meer...

The process of adoption(Rogers)

  • Knowledge stage: Je hebt gehoord van het product. Je hebt er nog geen menig over

  • Persuasion stage: je gaat nadenken over de eventuele aankoop ervan
  • Decision stage: je ontwikkelt een mening over het product.
  • Zal het product mijn needs vervullen
    • Adoption
      • Je blijft het kopen
      • Je stopt met het kopen ervan
    • Reject
      • Latere adoptie
      • Voor altijd afwijzen
  • Implementation stage: het product wordt uitgeprobeerd.
    • Dmv: Sales promotion (samples)
  • Confirmation stage: is het een succes of niet?

Lees meer...

Product lifecycle (PLC)

Y-as: sales and profits

X-as: tijd: -> Development, Introduction, Growth, Maturity, and Decline.

Wordt steeds korten door de snelle innovaties

Pagina 364 figuur 9.3

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen