Menu

Item gefilterd op datum: mei 2014

Channel relations and conflicts

  • Horizontale conflicten: tussen verschillende retailers, vervoerders -> vervullen dezelfde functie

o Marktaandeel

  • Verticale conflicten: tussen bijv retailer en groothanden -> vervullen verschillende functies

o Intense prijscompetitie
o Geen overeenstemming over promotie activiteiten
o Berekende kosten van services
o Andere verwachtingen van elkaars presteren
o Zware economische tijden

Lees meer...

Disintermediation en Reintermediation

Disintermediation: Tussenpersonen worden steeds minder belangrijk. Afname van aantal tussenpartijen tussen producent en consument.

Komt voornamelijk door internet

Reintermediation: behoefte aan tussenpersonen komt terug bij de consument omdat die een toegevoegde waarde hebben (value)

Lees meer...

Intensiteit van Channel Coverage

  • Intensieve: product is bijna overal te verkijgen

o Convenience products en impulsive (cola blikje)

  • Selective: Veel maar niet op alle plekken te verkrijgen

o Specifieke winkels -> brand voorkeur

  • Exclusive: beperkt aantal plaatsen verkrijgbaar

o High prestige goederen met veel support (bugatti)
o Brand loyalty

Lees meer...

Distributie Channel strategie

  • Direct: Consument verkoopt direct en zelf aan de klant

  • Hoge mate van maatwerk (vb Dell)
  • Indirect: Product via tussenpersoon naar de consument
    • Vb Auto’s
  • Hybrid: Direct en Indirect samen
    • Vb KLM, via KLM of via een reisbureau
    • Voordelen:
      • Groter publiek kunnen bereiken
      • Meer controle over prijzen, communicatie en promotie direct naar de klant toe
      • Relatie opbouwen met klant
Lees meer...

Type tussenpersonen

  • Agent: Iemand die het product doorverkoopt zonder er eigenaar van te worden
  • Merchant: verkoopt ook door maar wordt er (even ) eigenaar van
  • Distributers or dealers: vervuld randtaken van distributie.

Bieden ook extra’s als services kredieten

  • Franchise: concept gebruiken
  • Wholesalers: groothandelaren, groot inkoop en in kleine hoeveelheden verkopen  hebben een opslagfunctie
  • Retailers: verkopen direct aan de eind consument -> winkels in de straat
Lees meer...

Intermediaries

Voordelen van intermediaries:
o Improved efficiency: Producenten maken vaak een kleine range aan producten in grote oplage.

Consumenten willen grote range aan producten eneen kleine oplage

Een tussenpersoon, als een groothandel, kan dit matchen
o Accessibility: Zorgen dat het makkelijk op meerdere plaatsen verkrijgbaar is/toegankelijkheid
o Time utility: als ik het NU wil hebben het ook NU kanhalen
o Ownership Utility: Snelle switch van verschillende schakels
o Specialist services: extra diensten als garantie, krediet
o Information utility: informatie verschaffen

Lees meer...

Marketing comunications: Planning

Zie pagina 519, vooral figuur goed kennen (Marketing communications planning framework (MCPF)

  • Marketing communication objectives 3 stuks:
  • Corporate goals: worden afgestemd op het marketing plan
  • Marketing goal: %marktaandeel, ROI hoog? Sales
  • Communication goals: awareness/knowledge, attitude ontwikkelen/stimuleren.

Deze behoren tot: Promotional goals and positioning, in de figuur

Lees meer...

De 3Ps van marketing comm strategie

  • Pull strategie: Met de eind consument communiceren.
  • Direct vanuit de Brand naar consument
  • Doel: aankopen stimuleren
  • Push strategie: Als bedrijf met de tussenschakels communiceren
  • Bedrijf-> tussenschakels-> consument
  • Doel: ontwikkelen van relaties en distributie netwerk
  • Profile strategie: communiceren met de stakeholders van het bedrijf
  • Doel: reputatie opbouwen
Lees meer...

De media

  • Print: krant, magazine
  • Digital: internet, cdrom
  • In-store: Apple id media markt
  • Broadcast: tv, radio
  • Outdoor: alles in publieke ruimtes, billboards
  • Other:

o Sponsorships
o Cinema ads
o Product placement/branded entertainment

  • Het uitgedacht plaatsen van een product
  • Field marketing: zorg dat bepaalde consumenten bepaalde samples krijgen
  • Exhibitions
  • Viral marketing: via internets
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen