Menu

Item gefilterd op datum: mei 2014

Functionele gebieden van management en managementfunctie

Fayol stelde dat er in elke onderneming een aantal groepen van essentiële functies te onderscheiden zijn, namelijk de productie-, marketing-, personeels-, financiering & accounting-, informatie- en managementfunctie. Iedereen heeft te maken met al deze onderdelen, maar de hoeveelheid hangt af van de functie binnen het bedrijf. Ook van belang bij management is de omgeving, al hetgeen zich buiten de organisatie afspeelt. Het is belangrijk voor een bedrijf om de juiste binding te hebben met de omgeving, waardoor een aantal lange termijn strategieën zijn ontwikkeld.

• Differentiatie, waarbij organisatie onderdelen meer in direct contact komen met de omgeving.

• Integratie, alle onderdelen worden samengevoegd tot een groot geheel.Fayol stelde dat er in elke onderneming een aantal groepen van essentiële functies te onderscheiden zijn, namelijk de productie-, marketing-, personeels-, financiering & accounting-, informatie- en managementfunctie. Iedereen heeft te maken met al deze onderdelen, maar de hoeveelheid hangt af van de functie binnen het bedrijf. Ook van belang bij management is de omgeving, al hetgeen zich buiten de organisatie afspeelt. Het is belangrijk voor een bedrijf om de juiste binding te hebben met de omgeving, waardoor een aantal lange termijn strategieën zijn ontwikkeld.

• Differentiatie, waarbij organisatie onderdelen meer in direct contact komen met de omgeving.

• Integratie, alle onderdelen worden samengevoegd tot een groot geheel.

Lees meer...

Management; inleiding

Er bestaan verschillende opvattingen over management, waaronder een descriptieve of een prescriptieve benadering. Bij de descriptieve benadering staat centraal wat een manager feitelijk doet, onder te verdelen in een drietal categorieën:

1. interpersonele rollen (de leidersrol)
2. informatierollen (rol van spreekbuis)
3. besluitvormende rollen (middelenverdeler)

In de prescriptieve benadering daarentegen ligt de nadruk op wat een manager zou moeten doen.

Lees meer...

HOE MANAGERS DE EFFECTIVITEIT VAN EEN ORGANISATIE METEN

Om waarde te creëeren is het belangrijk om de prestaties van de organisatie te evalueren. De meest belangrijke processen om te meten en evalueren zijn:

  • Controle: het hebben van controle over de externe omgeving en het hebben van de het vermogen om middelen en klanten aan te trekken
  • Innovatie: het ontwikkelen van organisatie vaardigheden en mogelijkheden zodat de organisatie nieuwe producten en processen kan ontdekken
  • Efficientie: het ontwikkelen van moderne productie faciliteiten door gebruik te maken van nieuwe informatie technologieën die producten kunnen produceren en distruberen op een tijd- en kosten-effectieve manier

Lees meer...

ORGANISATIE THEORIE, ONTWERP, EN VERANDERING

Organisatie theorie is de studie over hoe organisaties functioneren en hoe zij zowel de omgeving waarin zij werken beïnvloeden als er door beïnvloed worden. Organisatie structuur is het formele systeem van taken en hiërarchie dat er voor zorgt dat werknemers’ acties en gebruik van middelen gecoördineerd worden om het organisatie doel te bereiken (motiveren). Organisatie cultuur is de set gedeelde normen en waarden van de organisatie. Organisatie ontwerp is het proces waarmee managers de structuur en cultuur kiezen en managen zodat de organisatie de activiteiten die nodig zijn voor het bereiken van de doelen kan beheersen. Organisatie verandering is het proces waarmee organisaties van de huidige situatie naar de gewenste situatie gaan.

Contingency is een onvoorziene omstandigheid waar je je op voor moet bereiden. Bijvoorbeeld nieuwe concurrentie, stijging gas prijzen, etc. Competatief voordeel is de vaardigheid van een bedrijf om beter te presteren dan een ander bedrijf, omdat de managers meer waarde kunnen creëeren uit de middelen die ze hebben. Kern competenties zijn vaardigheden en skills van managers in waarde creërende activiteiten. Strategie is het patroon van beslissingen en acties die managers maken om kerncompetenties te gebruiken om een competatief voordeel te bereiken.

De kwaliteit van organisatie beslissingen is een functie van de diversiteit van de gezichtspunten die meegenomen worden, en van de type analyse die plaatsvindt. Diversiteit binnen een organisatie is dus positief voor de kwaliteit van de beslissingen.

Werk en productie worden steeds meer uitbesteed in andere (goedkopere) landen. Om daarmee nog te kunnen concurreren moeten de bedrijven hier innovatief zijn en gebruik maken van nieuwe technologieën. Door een slecht organisatieontwerp kan de waarde van een organisatie steeds meer afnemen.

Lees meer...

WAAROM BESTAAN ORGANISATIES?

Vijf redenen voor het bestaan van organisaties:
1) Om specialisatie en verdeling van arbeid te verhogen
2) Om technologie op grote schaal te gebruiken

  • Economies of scale zijn kosten besparingen door het produceren van producten op grote schaal in automatische productie lijnen
  • Economies of scope zijn kostenbesparingen die plaats vinden wanneer bedrijven onderbenutte middelen effectiever kunnen gebruiken omdat ze bij meerdere producten of taken gebruikt kunnen worden

3) Om de organisatieomgeving te managen
4) Om te bezuinigen op transactiekosten
5) Om macht en controle uit te oefenen (op individuele werkenemers)

Lees meer...

WAT IS EEN ORGANISATIE?

Een organisatie is een tool die mensen gebruiken om acties te coördineren voor het vervullen van behoeften / het bereiken van doelen. Entrepreneurs herkennen kansen en vervullen de behoeften. De organisatie omgeving beïnvloed de mogelijkheid om bronnen te krijgen en te gebruiken voor het creëeren van waarde.

Een organisatie creëert waarde door:

  • Input: materiaal, geld, mensen, kennis, ...
  • Conversie: machines, computers, menselijke vaardigheden, ...
  • Output: goederen, diensten, dividenden, salarissen, aandelen, ...


De manier waarop een organisatie human resources en technologie gebruikt om input om te zetten in output, bepaalt hoeveel waarde er wordt gecreëerd tijdens de conversie. De waarde van het product van de organisatie wordt bepaald door de skills/vaardigheden van de ondernemer.

Een value-creation model kan worden gebruikt om de activiteiten van (de meeste) organuisaties te beschrijven.

Lees meer...

Customer Satisfaction

Voordat loyaliteit ontstaat is satisfaction nodig

Trust -> satisfaction->Rentention->Profitability
Satisfaction ontstaat als de experience de verwachting overtreft of gelijk zijn aan elkaar.
Dissatisfaction: Experience < Verwachting
Customer Delight: Experience > verwachting -> WOW-effect

Lees meer...

Types van loyalty and loyalty trends

  • Emotional loyalty: echte loyaliteit, zelf expressie door identificatie met values en benefits
  • Price loyalty: het gemiddelde prijsniveau spreekt je aan
  • Incentivized loyalty: geen voorkeur voor merk, maar komt door herhaal aankopen
  • Monopoly Loyalty: er is maar 1 aanbieder van het product of dienst.
  • Loyalty trends
  • Ubiquity: Toename van loyaliteits programma
  • Coalition: Regelingen door bedrijven om de kosten, informatie en merk te delen
  • Imaginaton: kansen om technologieën en niche markten te exploiteren hangen af van de creativiteit en verbeelding om klanten data in het loyaliteits programma te krijgen
  • Wow: het WOW-effect creëren ipv standaard loyaliteitsprogramma’s
  • Analysis: het verzamelen en analyseren van klanten informatie op een effectieve manier
Lees meer...

Loyalty ladder

  • Partner: is als een partner van het bedrijf (geeft o.a. tips aan het bedrijf)
  • Advocate: doet marketing voor jou, beveelt je aan
  • Supporter: vind je een goed bedrijf maar ondersteunt je alleen passief
  • Client: heeft herhaaldelijk zaken met je gedaan, maar heeft hooguit een neutraal beeld van je
  • Purchaser: heeft eenmalig zaken met je gedaan
  • Prospect: iemand waarvan je denkt dat die wellicht zaken met je wilt doen.
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen