Causale theorieën
- Gepubliceerd in Psychologie
Theorieën over de oorzaken van de eigen gevoelens en gedragingen.
Theorieën over de oorzaken van de eigen gevoelens en gedragingen.
Idee dat wanneer mensen hun aandacht op zichzelf richten, ze hun gedrag evalueren en het vergelijken met
hun innerlijke normen en waarden
Proces waarbij mensen naar binnen kijken en hun eigen gedachten, gevoelens en motieven onderzoeken
(groepen) Mannen
(hechte relaties) Vrouwen
Ze definiëren zichzelf in termen van hun relaties met andere mensen en de erkenning dat het eigen gedrag dikwijls bepaald wordt door de gedachten, gevoelens en handelingen van anderen.
Ze definiëren zichzelf in termen van hun eigen gedachten, gevoelens en handelingen en niet in termen van de gedachten, gevoelens en handelingen van anderen.
Besef dat het beeld in de spiegel van zichzelf is.
Er zijn een paar karakteristieken binnen de omgeving die invloed hebben op de gekozen (of best passende) strategie voor een onderneming;
1. Relatie met de omgeving
2. Normen, waarden en doeleinden
3. De resources
Zo kan een verandering in de relatie met de omgeving (bijvoorbeeld een nieuwe concurrent) zorgen in een keuze voor manoeuvre als strategie, of kan een verandering binnen de normen en waarden zorgen voor een keuze als perspectief of patroon.
Strategie in de ruimste zin heeft te maken met organisatie- en omgevingsvraagstukken alsmede de wederzijdse beïnvloeding. Door de opkomst van het concept strategie zijn er ook verschillende niveaus van strategie ontstaan;
• Corporate strategie, op het niveau van de onderneming
• Business strategie, afstemming op de concurrentie
• Functionele strategie, het afstemmen van verschillende onderdelen binnen het bedrijf
Bij het kijken naar strategie kan gekeken worden vanuit verschillende analyseniveaus. Op sociaal-psychologisch niveau kijkt men naar individuen en groepen, het structurele niveau kijkt naar organisatie onderdelen en het ecologische niveau beschouwt de organisatie als een onderdeel van de omgeving. Daarnaast zijn er ook verschillende invalshoeken om naar strategie te kijken. Welke manieren van strategie voeren zijn er?
1. Plan, een plan maken en dat volgen. Bijvoorbeeld het betreden van een nieuwe markt.
2. Patroon, consistentie van gedrag. Waarden en normen binen een bedrijf.
3. Manoeuvre, afwijken van het plan. Een specifieke omgevingsverandering kan dit veroorzaken, zoals een nieuwe concurrent.
4. Positie, plaatsen ten opzichte van de markt. Het bedrijf kijkt via de outside in benadering, om vanuit de markt de beste plek te bepalen.
5. Perspectief, manier van handelen vanuit het bedrijf. Een duidelijke manier waarop het bedrijf handelt en naar de omgeving kijkt.