de meest vastgestelde emotionele en gedragsmatige stoornissen bij kinderen zijn verstoorde gedragsstoornissen (CD/conduct disorder, asociaal gedrag) en angst- of stemmingsstoornissen. Agressief, opstandig en vervelend gedrag is gewoon voor een kind van vier a vijf jaar oud. Dit gedragspatroon verdwijnt vanzelf. Wanneer dit aanhoudt tot de leeftijd van acht, wordt bij kinderen de diagnose oppositional defiant disorder (ODD) vastgesteld. Het zijn meestal jongens, kenmerken van dit gedrag zijn ongehoorzaamheid, opstandig en vijandig gedrag richting gezaghebbende volwassenen, wat ten minste zes maanden duurt end e grenzen van de normale ontwikkeling overschrijdt. Een deel van de kinderen met CD ontwikkelt later een antisociale persoonlijkheidsstoornis. Dit is een chronische, psychiatrische aandoening welke wordt gekenmerkt door crimineel gedrag, waarbij anderen worden gemanipuleerd, uitgebu8it of de rechten worden geschonden.
Erfelijke factoren en/of kindermishandeling kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van deze stoornis. Kinderen met schoolfobie hebben een onrealistische angst om naar school te gaan. Het kan dan dit een onderdeel is van verlatingsangststoornis: extreme angst die tenminste vier weken duurt en waarbij het gaat om het verlaten van het huis of de familie waaraan het kind gehecht is. Een sociale fobie is de angst of vermijding van sociale situaties. Sommige kinderen worden gediagnosticeerd met een algemene angststoornis: de angst heeft geen betrekking op een specifiek onderdeel, het kind maakt zich vrijwel over alles zorgen. Wat minder vaak voorkoment in de kindertijd is de obsessieve-compulsieve stoornis (OCS).
Kinderdepressie is een stemmingsstoornis die verder gaat dan normale, tijdelijke somberheid. Dit kan een aanwijzing zijn voor een stees terugerend probleem wat duurt tot in de volwassenheid. Ter behandeling van de problemen kan individuele psychotherapie worden toegepast, waarbij de therapeut een kind één op één ziet. Familietherapie, waarbij het hele gezin op gesprek komt en de omgangsvormen en manier van communiceren wordt geobserveerd. Gedragstherapie is gebaseerd op principes vanuit de leertherapie en heeft vaak veel effect bij kinderen. Wanneer kinderen verbaal minder sterk zijn of een emotioneel trauma hebben doorgemaakt kan creatieve therapie uitkomst bieden. Speltherapie is effectief wanneer ouders een onderdeel van de behandeling zijn. Het kind speelt terwijl de therapeut ondertussen allerlei vragen stelt. Medicamenteuze behandeling bij kinderen is de laatste jaren sterk toegenomen in de VS, maar is niet echt controlverieel. Volgens kinderpsycholoog David Elkin, neemt de hoeveelheid stress voor een kind de laatste jaren toe. Dit komt doordat er meer van kinderen verwacht wordt en zij al op jonge leeftijd worden blootgesteld aan volwassen problemen.
Reacties van kinderen op een traumatische gebeurtenis passeren twee stadia. Eerst is er de angst, ongeloof, ontkenning en verdriet. Na een aantal dagen of weken treedt er regressie van de ontwikkeling en tekens van emotionele stress op. Hoe ouders reageren op zo’n gebeurtenis en de manier waarop ze er met een kind over praten beïnvloedt sterk het vermogen van het kind om te herstellen. ‘