Menu

Item gefilterd op datum: mei 2014

Methoden van dataverzameling en analyse

Interviews, vragenlijsten en observaties. Of je maakt gebruik van al bestaande gegevens. Kwantitatief onderzoek: Maakt men gebruik van voor gestructureerde methoden. Zo zijn formuleringen van vragen van tevoren vastgesteld.

Van tevoren is in een observatieschema vastgesteld op welk gedrag gelet moet worden. Statistiek staat bij het bewerken van deze gegevens een belangrijke rol omdat het om vergelijkingen van kenmerken etc gaat.

Kwalitatief onderzoek: Gebruikt men flexibele methoden. Participant kan zelf ook onderwerpen aankaarten of ergens op ingaan.

Observant maakt ter plekke selectie van gebeurtenissen waarover die aantekeningen wil maken. > Bij de analyse hiervan moeten vaak grote stukken tekst worden gereduceerd en gestructureerd.

Lees meer...

De onderzoeksopzet (= methoden en technieken)

= de manier van onderzoek doen.
Experiment, enquête, kwalitatief onderzoek en het gebruik van bestaande gegevens.

Het is dus een plan van aanpak:
-Hoe wordt het onderzoek gedaan? Welke methoden
-Wie of wat worden onderzocht? Welke eenheden; personen, groepen, gebeurtenissen
-Waar wordt het onderzoek gedaan? Welke situatie of locatie
-Wanneer vindt het onderzoek plaats?

Lees meer...

De vraagstelling

= overkoepelende vraag die beantwoord moet worden en die weergeeft wat er precies moet worden onderzocht.

-Soms zijn er wel 5 of meer deelvragen nodig om de hoofdvraag te beantwoorden.

> Er is een vertaalslag nodig om de vraagstelling en bijbehorende deelvragen onderzoekbaar te maken.

-Beschrijvende vraagstellingen:

Explorerend onderzoek
Wie, wat, welke, wanneer, hoe
Diverse beschrijvingen – van leven in dorp tot aantal werklozen
Beschrijven hoe om te gaan met een probleem

-Verklarende vraagstellingen:

Exploreren; zoeken naar mogelijkheden
Waarom, waardoor, hoe komt het dat, wat is de reden voor
Verschijnsel waarvoor men 1 of meer verklaringen zoekt

-Voorspellingsvraagstellingen

Toetsen van hypothese!
Tot welke … leidt …?, Wat gebeurt er als gevolg van …?
Concrete voorspellingen
Een experimentele ingreep of een praktische interventie waarvan men 1 of meer gevolgen verwacht.

Zowel verklaringsvraagstellingen als voorspellingsvraagstellingen zijn causale vraagstellingen > ze gaan in op de oorzaken van een verschijnsel.

-Verklarings; wat is de oorzaak van ..?
-Voorspellend; wat is het gevolg van ..?

Lees meer...

De doelstelling

Waarom wordt het onderzoek gedaan? Waarom willen ze een antwoord geven op de vraagstelling van het onderzoek?

Fundamenteel wetenschappelijk onderzoek = Kennisprobleem

>Reden voor dit onderzoek is wetenschappelijke relevantie:

Hier schiet dus de kennis over een bepaald verschijnsel tekort

Praktijkgericht onderzoek = Praktijkprobleem

>Reden voor dit onderzoek is maatschappelijke relevantie: Onderzoekers willen gegevens verzamelen die bij kunnen dragen aan het oplossen van het probleem.

In een doelstelling moet worden aangegeven waarom een onderzoek maatschappelijk en/of wetenschappelijk relevant is.

> Bij fundamenteel vaak dat er aspecten te weinig in kaart zijn gebracht en er twijfel is bij bepaalde conclusies –Subsidiegevers stellen vaak als voorwaarde dat de maatschappelijke relevantie in een subsidieaanvraag wordt weergegeven.

Explorerend onderzoek: bij te weinig kennis (wetenschappelijk) of oplossingen (fundamenteel).

Toetsend onderzoek: Als er voldoende kennis en oplossingen zijn, wordt nagegaan of deze kloppen.

Bij fundamenteel wetenschappelijk onderzoek hebben onderzoekers grotere vrijheid bij de formulering van hun doelstelling dan bij praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek.

Lees meer...

Literatuuronderzoek: voorbereiding op het onderzoeksplan

Fase 1: Opstellen onderzoeksplan (1/3 van tijd)


-Literatuuronderzoek doen. Dit houdt in dat onderzoekers een overzicht proberen te krijgen van relevante publicaties die er op hun interessegebied verschenen zijn.
-Verkenning inhoudelijke kant; Wat is er al over bekend?
-Verkenning methodische kant; Welke opzet en methode is eerder gekozen?
-Overleggen met eventuele opdrachtgevers, meetinstrumenten zoeken of maken.

=>De oriëntatie kun je opschrijven in een probleemschets.

Wordt vaak in achtergrondverhaal verwerkt. Je kunt hier ook aangeven of het om een kennis- of praktijkprobleem gaat.

Lees meer...

Onderdelen van een onderzoeksplan

= systematisch geheel van methodische beslissingen
Een onderzoeksplan moet het volgende bevatten;

-Waartoe dient het onderzoek?
-Voor wie is het onderzoek van belang?
-Wat wil men precies weten?
-Hoe moet het onderzoek worden uitgevoerd?
-Wie moeten er worden onderzocht en wie moeten aan het onderzoek deelnemen?
-Waar het onderzoek verricht gaat worden?
-Wanneer vinden de verschijnselen plaats die het onderzoek vormen?

Lees meer...

Het onderzoeksplan

Een onderzoek bestaat uit verschillende fasen. In dit hoofdstuk wordt de eerste fase behandeld. Deze fase wordt schematisch weergegeven in schema 2.1. Een onderzoeksplan begint met de probleemstelling, waarbij twee onderdelen worden onderscheiden. Uit een onderzoeksplan is af te leiden of het beschreven onderzoek fundamenteel of praktijkgericht is en of het explorerend dan wel toetsend van aard zal zijn. Op basis van de probleemstelling wordt in het tweede deel van het onderzoeksplan, de onderzoeksopzet, gekozen voor een specifieke onderzoeksmethode. Daarnaast wordt in de onderzoeksopzet bepaald wie of wat de onderzoekseenheden zijn en waar en wanneer het onderzoek plaatsvindt. Deze keuzes zijn mede afhankelijk van praktische mogelijkheden (tijd, financiële middelen), eigen voorkeuren en ethische overwegingen.

Lees meer...

De onderzoeker als professional

Met het bekendmaken van resultaten verzoekt de onderzoeker anderen om de verzamelde
kennis aan te vullen en te valideren (= nagaan of resultaten tot stand zijn gekomen volgens de
methodologische regels van de wetenschap).

Lees meer...

Onderzoek in de media

Publieksmedia gebruiken bevindingen van wetenschappelijk onderzoek op verschillende manieren, bijvoorbeeld in de vorm van nieuws over maatschappelijke problemen.

Sociaalwetenschappelijk onderzoek kan systematische kennis en inzicht verschaffen in alledaagse dingen. Er worden extra details ontdekt.

Een onderzoeksmethode kan ook in de politieke besluitvorming een rol spelen. Commotie rondom een onderzoek kan besluiten beïnvloeden. Dit is de maatschappelijke functie van berichtgeving.

Lees meer...

Wetenschap is communicatie over onderzoek

Wetenschap is een communicatieproces tussen wetenschappers over hun theorieën en veronderstellingen.

Disciplinaire communicatie = is binnen een vakgebied

Interdisciplinaire communicatie= met collega’s uit andere vakgebiden

Zender-boodschap-ontvanger-model: door Lasswell: Wie zegt Wat tegen Wie, Hoe en met Welk effect? -> dit is een klassiek model voor de communicatiewetenschap.

> later is hier door (de boer & Brennecke) aan toegevoegd dat de ontvanger ook meedoet, en communicatie een tweerichtingsverkeer is.

4 functies van een boodschap:
-als bron van informatie
-als vermaak
-als middel om de persoonlijke identiteit te versterken
-> publiek vraagt zich af wie ze zijn en hoe ze willen zijn etc.
-als voertuig voor sociale integratie en interactie > door het geven van gespreksstof.

Selectieprocessen zijn processen waarbij het publiek uit het informatieaanbod selecteert wat zij kunnen gebruiken, zij negeren de informatie die hen ergens van in het ongelijk stelt.

Tussen wetenschappers onderling staat niet de zender of ontvanger centraal, maar juist de boodschapper. Vaak is dit een wetenschappelijk artikel. Onderling verwijzen wetenschappers in artikelen naar elkaar.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen