Menu

Item gefilterd op datum: maart 2014

Withitness

volgens Kounin is dit het bewust zijn van alles wat er in een klas gebeurt. Dit communiceer je ook naar de leerlingen toe. Ze scannen altijd de hele klas en maken oogcontact met individuen. Ze maken geen timing-errors: te lang wachten om in te grijpen. Ook maken ze geen target-errors: de verkeerde de schuld geven.

Lees meer...

Natural or logical consequences

in plaats van straf laat je het de leerlingen nog een keer doen, laat ze het repareren of laat de leerlingen de consequenties ondergaan die volgt op hun actie.

Een aantal dingen zijn daar belangrijk voor:

  • Het probleem is het gedrag, niet de leerling
  • Laat de leerling weten dat hij/zij de keus heeft om hun acties te kiezen
  • Moedig zelf-evaluatie aan
  • Help leerlingen de keuzes te verwoorden van wat ze volgende keer kunnen doen.

Rogers kwam met een code van the 4 Rs: een goedgekeurde (agreed) code van:

  • Rights
  • Responsibilities
  • Rules
  • Routines

Voordat je deze als leraar opstelt moet je misschien even wachten tot er een vorm van community is in de groep.

Tafels op een rij is goed voor het individueel werken, het samenwerken met z’n tweeën. Voordeel van tafels in een ronde is de groepsinteractie.

Wat belangrijk is zijn de eerste paar weken van een schooljaar. Bij een effectieve leraar ziet dat er als volgt uit (deze voorbeelden gaan uit van een basisschool)

  • Eerste dag goed georganiseerd
  • Er lagen naambordjes klaar
  • Elke leerling had meteen iets interessants te doen
  • Materialen lagen klaar
  • Alles was goed gepland
  • Duidelijkheid geven over de verwachtingen
  • De paar regels werden meteen verteld

Een ineffectieve manier zou alles omgekeerd hebben.

Bij een middelbareschool ziet het er ongeveer ook zo uit. De eerste dat worden de regels, procedures en de verwachtingen duidelijk en dit wordt duidelijk aangehouden de eerste paar weken.

Lees meer...

Kortom

de do’s en dont’ts. In tegenstelling tot procedures worden regels vaak wel opgeschreven. Regels moeten positief en observeerbaar zijn. Om er een paar op te schrijven (5 of 6) is beter dan een hele lijst van alles.

Lees meer...

participation structures

regels die vertellen hoe men zich moet participeren in verschillende activiteiten, dus de regels van: wanneer je mag praten, tegen wie, wanneer en voor hoe lang. Leerdingen moeten deze structuur begrijpen. De sleutel is dat kinderen moeten weten wat de regels zijn en wat er van ze verwacht wordt.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen