in plaats van straf laat je het de leerlingen nog een keer doen, laat ze het repareren of laat de leerlingen de consequenties ondergaan die volgt op hun actie.
Een aantal dingen zijn daar belangrijk voor:
- Het probleem is het gedrag, niet de leerling
- Laat de leerling weten dat hij/zij de keus heeft om hun acties te kiezen
- Moedig zelf-evaluatie aan
- Help leerlingen de keuzes te verwoorden van wat ze volgende keer kunnen doen.
Rogers kwam met een code van the 4 Rs: een goedgekeurde (agreed) code van:
- Rights
- Responsibilities
- Rules
- Routines
Voordat je deze als leraar opstelt moet je misschien even wachten tot er een vorm van community is in de groep.
Tafels op een rij is goed voor het individueel werken, het samenwerken met z’n tweeën. Voordeel van tafels in een ronde is de groepsinteractie.
Wat belangrijk is zijn de eerste paar weken van een schooljaar. Bij een effectieve leraar ziet dat er als volgt uit (deze voorbeelden gaan uit van een basisschool)
- Eerste dag goed georganiseerd
- Er lagen naambordjes klaar
- Elke leerling had meteen iets interessants te doen
- Materialen lagen klaar
- Alles was goed gepland
- Duidelijkheid geven over de verwachtingen
- De paar regels werden meteen verteld
Een ineffectieve manier zou alles omgekeerd hebben.
Bij een middelbareschool ziet het er ongeveer ook zo uit. De eerste dat worden de regels, procedures en de verwachtingen duidelijk en dit wordt duidelijk aangehouden de eerste paar weken.