Menu

Item gefilterd op datum: maart 2014

Engaged time

tijd die gespendeerd wordt als je actief met een taak bezig bent, of het praten en luisteren met/naar anderen. Dit laatste heet ook wel time on task.

Lees meer...

The need for organisation

De eerste paar weken geeft al een beeld voor beoordeling voor het hele studiejaar. Het milieu in de klas is er een met veel factoren. Het is erg belangrijk voor de leraar om orde en harmonie in de klas te brengen door het verkrijgen en het vasthouden van de samenwerking (cooperatie) binnen een klas. Dit is veel meer dan alleen verkeerd gedrag bestraffen.

Vier algemene stadia van klas-management:

  • de eerste jaren van school is direct lesgeven van regels en procedures belangrijk.
  • Midden in de basisschooltijd: basisregels zijn routinematig, maar nieuwe dingen moeten actief onderwezen worden. Monitoren en volhouden is belangrijk.
  • Eind van de basisschool: autoriteit wordt soms op de proef gesteld. Hier moet de leraar productief mee omgaan en pupillen moeten gemotiveerd worden.
  • Einde van de middelbare school: een curriculum moet gemanaged worden en academisch materiaal moet aansluiten op de interesse van de leerling.
Lees meer...

Violence

Dit hoeft helemaal niet extreem te zijn. Scholen zijn veilige plaatsen en geweld komt slechts zelden voor.

Preventie is het beste antwoord.

Lees meer...

Jigsaw

een coöperatieve structuur waarin ieder lid van een groep verantwoordelijk is voor het uitleggen/lesgeven van andere groepsgenoten over een stukje van het materiaal.

Leraren onderschatten het aantal bullying gevallen op school.

Een onderhandelstrategie voor leerlingen van 5 stappen:

  1. samen het conflict definiëren
  2. uitwisselen van posities en interesses
  3. reverse perspectives
  4. kom tot ten minste 3 overeenkomsten waarbij er een win-win situatie is
  5. kom tot een integratieve overeenkomst
Lees meer...

Cooperative learning

een afspraak/organisatie waarin leerlingen in een groep werken en maken met het leren winst op basis van het succes van de groep.

Het verschil hierin van de aanpak van Piaget/Vygotski in tabel 11.1, blz 488.

Er zijn ook nadelen in het leren binnen een groep of met groepen:

  • Vaak maken mensen het werk snel af, te snel zonder goed na te denken.
  • Misverstanden worden vaak gesteund en niet opgelost.
  • Het gaat vaak meer over de interpersoonlijke relatie dan het leren.
  • Mensen laten de ’expert’ in de groep vaak het werk doen, en zijn zelf passief.
  • Statusverschillen worden vaak vergroot ipv verkleind.

Het aanmoedigen van interactie kan door een aantal technieken:

  • Reciproque vraagspelling (uitwisselen van vragen stellen).
  • Reciproque lesgeven (ook een uitwisseling van samenvattingen en uitleg)
  • Pair-share: met paarleren die begrip delen
  • Jigsaw: wanneer iemand van de groep in een andere klas komt en meedenkt en mee conclusies maakt.

Een echte coöperatieve groep heeft een aantal kenmerken:

  • Interacteren face-to-face
  • Positieve interdependance
  • Individueel verantwoordelijk
  • Collaboratieve skills
  • Houden zicht op groepsproces.
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen