Verplaatsing
- Gepubliceerd in Psychologie
- Reageer als eerste!
nieuw schema naast al bestaande schema (dat dus niet verandert)
nieuw schema naast al bestaande schema (dat dus niet verandert)
informatie die strookt met vooroordeel herinnert men zich gemakkelijker dan informatie die tegenstrijdig is.
informatie die vooroordeel tegenspreekt wordt meestal zo geïnterpreteerd dat zij vooroordeel bevestigt, of opzij geschoven/ weg verklaard.
informatie in strijd met vooroordeel, wordt niet waargenomen, informatie die overeenstemt, juist wel.
geheel (geëxpliciteerde) regels over welke onderwerpen onderzoeken en methoden die daartoe geëigend zijn (is geen theorie). In cognitieve psychologie gebied van theorievorming en onderzoek (ook andere facetten zoals emoties, motieven, gedrag en fysiologische processen). Bestuderen invloed informatieverwerkingsprocessen op andere factoren en visa versa (interactie)
Psychoanalyse: vergelijking natuurkundige wetten, (behoud energie)
Behaviorisme: vergelijking telefooncentrale (stimulus, nummer levert 1 verbinding op) Cognitief: vergelijking informatica, menselijk brein is computer
Grondleggers cognitieve psychotherapie, Ellis Beck: neurotische problemen, zoals depressie of angststoornis, worden veroorzaakt door onlogische, irrationele ideeën:
Grotere invloed Beck omdat hij formuleerde – in tegenstelling tot Ellis – :
Stress-coping theory Lazerus: bij confrontatie potentiele stressfactor afweging maken:
Cognitie is kennis door zintuigen en verstand verworven.
Algemene cognitieve psychologie houdt zich bezig met (1) inhoud van de kennis verworven door zintuiglijke ervaring en denken (2) manier waarop kennis wordt verworven (3) wijze waarop kennis in het geheugen gepresenteerd is.
Cognitieve psychologie gebruikt vaak term informatieverwerking, hiermee wordt gedoeld op processen die rol spelen bij verwerving, opslag en reproductie van kennis.
3 aspecten informatieverwerking (beïnvloed door de informatie zelf, fysieke kenmerken mentale apparaat en de reeds aanwezige kennis in mentale apparaat (= top-downregulatie. Bottom-upregulatie, als lagere mentale processen invloed hebben op hogere): (1) Waarneming (2) Verwerking (3) Geheugen.
De reeds aanwezige kennis is volgens cognitieve psychologie georganiseerd in schema’s. Op basis van schema’s vullen we oorspronkelijke informatie aan dit gaat automatisch en vaak zijn we ons daar niet van bewust.
Schema’s, kennisbestanden die gegeneraliseerde kennis bevatten over (1) de wereld (2) de persoon zelf (3) interactie tussen de persoon en de buitenwereld.
Cognitieve psychologie schema’s sturen informatieverwerking (zeef en interpretatieraamwerk) uiteraard treden vertekeningen op, (Bias):
Informatieverwerking waarbij schema’s betrokken zijn, wordt onder meer onderzocht door de observeerbare reacties (output van informatieverwerking is observeerbaar de informatieverwerking zelf niet) te bestuderen die optreden na aanbieding van bepaalde informatie.
Schema’s dienen om informatie te selecteren, reduceren en interpreteren. Voordeel: organisatie anders ontstaat chaos. Nadeel: eventuele vergissingen, vertekeningen die kunnen optreden zich tegen ons kunnen keren (mogelijk ontstaan stoornis)
Onderscheid impliciete en expliciete kennis doet denken:
Informatieverwerking:
Automatische proces (routine):
Gecontroleerd proces:
Schema selectedren, op basis van binnenkomende informatie, om informatieverwerking te beïnvloeden. Activering door: (1) actuele omstandigheden (2) stemming persoon
Aard van de schema’s is afhankelijk van: (1) opgedane ervaringen (2) cognitieve vermogens kind.
Interpretatie gebeurtenis (en daarmee ontstaan schema) kan iets willekeurigs hebben en is afhankelijk van (1) reeds aanwezige schema’s (2) beschikbare informatie/interpretaties.
Instandhouding schema’s, gevormde schema’s vertonen weerstand tegen verandering:
Cognitief: Soms ook in stand gehouden als gebeurtenissen zich voordoen die ermee in strijd zijn. Ter verduidelijking schema vergelijken met vooroordeel. In geval van informatie die vooroordeel tegenspreekt,