Impact van nieuwe media op samenleving:
- Contrasterende visies over relatie tussen nieuwe media en samenleving
- Door opkomst nieuwe media terecht in nieuw soort maatschappij, informatiemaatschappij?
Utopieën en dystopieën (maatschappelijk, semi-wetenschappelijk discours)
Midden ’90: doorbreken nieuwe media bij groter publiek:
- Meningen over sociale en economische impact sterk uiteen
- Internetpioniers: utopische visie
= mogelijkheid tot nieuwe, rechtvaardigere maatschappij waar bestaande ‘aardse’ machten geen invloed meer zouden hebben
- P. 256
- Tegenstanders van het internet
- Bedreigde democratie, communicatie op afstand zou bestaande sociale relaties vernielen, zouden onder volledig (elektronische) toezicht van machthebbers
- In navolging van ludieten (19de eeuw): neo-ludieten tegen technologische verandering
Technologisch determinisme versus social shaping of Technologies
Veel van utopische en dystopische voorspellingen ingegeven door technologisch determinisme
- = manier van denken waarbij van uit gaan dat technologische veranderingen onvermijdbaar zijn en dat ze bepaalde sociale veranderingen noodzaken
- Aard technologieën en richting die ze uitgaan: voorbestemd door innerlijke technologische logica of economische wet
-Technologieën = gegeven
-Sociale wetenschappers kunnen enkel sociale gevolgen ervan vaststellen
Tegenover technologisch determinisme: social shaping of Technologies
- = ervan uitgaan dat sociale, institutionele, economische en culturele factoren mee bepalen hoe en in welke richting de ontwikkeling van technologieën verloopt
- Evoluties in ICT en haar sociale en economische complicaties zijn product van ontelbare strategische beslissingen
- Naast economische redenen: ook gebruiksvriendelijkheid van technologieën, compatibiliteit met andere, overheidsbeleid,.. belangrijk voor al dan niet doorbreken van technologie
Sociale psychologie van het internet
Computer-mediated communication (communicatie via computer (CMC))
- Onderzoek begin in ’70 (wanneer organisaties pc’s met elkaar begonnen te verbinden)
Hoofddoel: pc’s linken voor veiligheidsredenen en om informatieoverlap te vermijden
- Groeien idee systemen voor groepscommunicatie (mensen gebruikten netwerken om berichten naar elkaar te sturen)
- Nu: interpersoonlijke internettoepassingen veruit het belangrijkst
Onderzoek naar CMC: theorieën centraal:
- Social Presence Theory – sociale aanwezigheid
- Short Williams en Christie (midden ’70)
- = gevoel dat andere actoren deelnemen aan interactie
-Minder kanalen en codesystemen: minder bewust van aanwezigheid -anderen
-Als sociale aanwezighedi vermindert: interacties minder persoonlijk
- CMC scoren laag
- Sproul en Kiesler: verschil CMC en face-to-face:
-Gebrek aan ‘social context cues’ bij CMC
= tekens die naar de sociale context verwijzen
- Media Richness Theory
- Daft, Lengel, Trevino
- Media kunnen geschikt worden volgens mate waarin ze rijke info over kunnen brengen in bepaalde tijd
-Face-to-face: rijkste medium
-CMC: arm wegens gebrek non-verbale tekens
- Stellen sommige media beter aangepast voor versturen bepaalde boodschappen dan anderen
Beide theorieën onder 1 noemer: ‘cues-filtered-out approaches’
- Experimenten geïnspireerd door deze theorieën: effecten vinden van CMC op inter-persoonlijke communicatie
-onpersoonlijk, koud, asociaal
-gebruikers meer op zichzelf betrokken, minder geneigd zich indrukken te -vormen van andere actoren als individuen
-emotionele uitdrukkingen vaak negatief of verhit
-participatie is gelijker
- onpersoonlijke imago CMC strookt niet met latere veldonderzoeken en niet met feit dat sociale implicaties bloeien op het internet
- CMC niet enkel negatieve effecten:
-Disinhibition effect (ongeremdheid gedrag op internet)
In positieve en negatieve richting
Ondanks kritiek: experimentele bevindingen van cues-filtered-out approaches niet van tafel vegen
- Technologische kenmerken CMC nog steeds belangrijk om communicatie via CMC te begrijpen
- Uitdaging: rol die kenmerken spelen begrijpen om variabelen te vinden die verschillende uitkomsten in verschillende contexten verklaren
Theorie in die richting:
- Sociale Information Processing Theory (SIP):
- Ervan uitgaan dat mensen die communiceren via CMC gemotiveerd zijn sociale relaties te ontwikkelen
-Adhv aanwezige tekstsystemen indruk vormen van andere
-Op basis van indrukken beeld vormen
-Beeld steeds testen en bijstellen
- Proces meer tijd in beslag dan bij face-to-face