Menu

Populaire beelden als cliché

Herkenbaarheid van populaire beelden is gebaat bij het herhaald toepassen van eenzelfde motief. Variatie is gewenst, maar dan op het thema van een onveranderd basisgegeven: het cliché of stereotype, zij vormen samenballingen van betekenis.

 de functie van het cliché is het geven van betekenis, het werkt associatief. Het produceert betekenis doordat het bij de ontvanger zoveel connotaties oproept waar deze mee vertrouwd is. De functie is dus niet het representeren van de werkelijkheid: betekenissen liggen vast, zijn nooit aan de werkelijkheid getoetst.

bv. trouwfoto in het park

- kasteel: nieuw huis

- bruggetje: overgang naar een nieuwe fase in leven

- contrast kleren: man-vrouw-onderscheid

- park: liefdestuin

- man draagt vrouw

- nultekens zijn betekenisvolle afwezige betekenaars: maar twee mensen op de foto

Lees meer...

Greimas’ semiotisch vierkant

De betekenismogelijkheden zijn in een semiotisch systeem ruimer dan het strikte A of niet-A van de binaire logica toelaat.

De betekenis van een teken wordt maar ten volle duidelijk door het in het semiotisch vierkant te plaatsen, dat de verborgen betekenissen aan het licht brengt.

Roman Jacobson

De twee polen van de paradigmatische oppositie zijn niet evenwaardig, er is een “gemerkte” en een ”ongemerkte” betekenaar: een ongemerkte verwijst in niets naar zijn tegendeel

bv. zangeres: gemerkt; zanger: ongemerkt (lijkt een volkomen neutrale term te zijn)

 ongemerkte termen zijn cultureel dominant; zij vormen de naturalisering van dominante culturele waarden

Lees meer...

De paradigmatische analyse

Afwezige betekenaar

De betekenis van wat niet geselecteerd is (Fiske).

bv. jij i.p.v. U

Een semioticus let bij de analyse van een reclameclip niet enkel nauwkeurig op wat er te zien is, maar ook op de niet-geselecteerde elementen die tot hetzelfde paradigma behoren.

De betekenis van de betekenaar wordt niet enkel bepaald door het object waarnaar de betekenaar verwijst, maar wel door de afwezige betekenaars die op de paradigmatische as voorkomen.

Binaire oppositie

Sommige semiotici zijn van mening dat in paradigma’s in laatste instantie neerkomen op polaire, of binaire, opposities. Ze zouden de basisstructuren van ons denken uitmaken. Je kan de betekenis van iets kennen door het tegenovergestelde te kennen = ongenuanceerd!

De meeste van de opposities in de Bond films maken deel uit van een ruimere ideologische context.

Lees meer...

De syntagmatische analyse

Kleinst mogelijk betekenisonderdeel zoeken.

De comutatieproef

De analyse van een tekensysteem is niet steeds een eenvoudige opdracht.

= een willekeurig onderdeel uit een syntagmatische keten verwisselen met een ander onderdeel; als dit een overeenkomstige betekenisverschuiving voor gevolg heeft is de proef geslaagd en weet men dat het syntagma-fragment een betekenende eenheid is.

Dit is vooral erg moeilijk bij een foto.

Reconstructie van de Code

Eenmaal de syntagmatische eenheden geïsoleerd zijn, kan men verzamelingen opstellen van potentieel onderling verwisselbare tekens  dus het paradigma waartoe het teken behoort

~> eigenlijke semiotische werk: de combinatie- en selectieregels reconstrueren waaraan de tekens in het onderzochte systeem beantwoorden

Syntagmatische analyse van verhaalstructuren

Syntagmatisch basisschema van verhalen: evenwicht-verstoring-evenwicht

Hodge en Kress: het gebruik van deze gebruikelijke, doodnormale narratieve structuur draagt bij tot het ‘naturaliseren’ van de inhoud van het verhaal zelf

~> verhalen leggen n.a.v. hun vertrouwde structuur op aan wat uniek en onverwacht is, en maken zo het onbekende vertrouwd

voorspelbaar einde -> terugkeer naar evenwicht = narratieve sluiting

MAAR verrassende pointe ~> de vorm maakt de inhoud minder geloofwaardig

Vladimir Propp over sprookjes en Umberto Eco over James Bond

Propp: de studie van de vorm van de opbouw = morfologische analyse

Door hun schematisch verloop zijn de personages in sprookjes ook erg schematisch ingevuld, het gaat veeleer om karaktertypes, het verloop gebeurt dan structureel erg voorspelbaar

Basisschema: <voorbereiding/complicatie/overdracht/strijd/terugkeer/erkenning>

~Eco over James Bond

Plot: het verhaal zoals het gelezen of bekeken wordt (betekenaar)

Story: het verhaal in chronologische volgorde (betekenis)

De structuur van de story is niet noodzakelijk die van de plot.

Lees meer...

Paradigma

= een verzameling van onderlinge verwisselbare, maar verschillende tekens

bv. Letter van een woord anders: andere betekenis van woord MAAR keten blijft betekenisvol

=> Een feitelijke keten is altijd een selectie uit een paradigmatische verzameling die in een syntagmatisch verband wordt geplaatst.

Elke semiotische eenheid staat zowel in syntagmatische als paradygmatische verhouding tot andere tekens.

Lees meer...

Syntagma

= de combinatie van tekens en (lange of korte) tekenketens

naast elkaar (in de ruimte) of voor en na elkaar (in de tijd)

volgorde in tekenonderdeel is van belang voor de betekenis

bv. een alinea is een syntagmatische verhouding van (zins)tekens

- de plaats die tekens in de syntagmatische keten inneemt, bepaalt mede zijn betekenis

bv. Jan ligt in bed of Bed ligt in Jan

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen