Menu

Ouderdom verlichting

 ‘ontdekking van de bejaarde ‘ ?

  • oiv de Verlichting kwam ouderdom in een positiever daglicht te staan
  • ouderdom stond niet langer voor aftakeling en (te) dicht bij de dood staan, maar voor wijsheid, kennis en moreel gezag

 ouderdom bij mannen en vrouwen

  • ouderdom bij vrouwen
    • functionaliteit (= ‘schoonheid’ en voortplanting) was verdwenen, oude vrouwen werden dan ook gezien als oud, lelijk en afgeschreven
    • elitaire vrouwen konden op latere leeftijd wel rekenen op meer welwillende bejegening
  • ouderdom bij mannen
    • het door de tijd getekende gezicht van een man werd als waardig ipv lelijk beschouwd
    • wijsheid en levenservaring werden geprezen

 ouderdom voornamelijk als begin vd definitieve aftakeling, de dood stond door het hoge sterftecijfer sowieso altijd heel dichtbij

Lees meer...

Kindertijd Phillipe Aries

 Historisch onderzoek naar leef- en kindertijd: Philippe Ariès ‘60

  • beschreef de ME-samenleving als een wereld waar het leven zich op straat afspeelde, (..) en er weinig aandacht aan de kinderen werd besteed
    • kinderen werden gezien als potentiële arbeidskrachten, als kleine volwassenen : onderwijs en vorming werden aldus niet nodig geacht
    • in loop VMT: ontstaan van de liefde voor het kind en de affectieve band tussen ouders en kinderen, die voorrang kreeg op die van de traditionele familiebanden

Le sentiment d’enfance

  • Dankzij deze ontwikkelingen naar het inzicht van de verschillen tussen jong en oud, tussen kind en volwassene, werd vorming buiten de huiselijke kring nodig geacht
    • belangrijke onderwijshervormingen : oprichting van armen- en dorpsscholen
    • verdwijnen van tradities zoals inbusselen van kinderen en het uitbesteden van kinderen aan voedsters
    • opdeling in aparte leeftijdsgroepen en sociale segregatie: kinderen werden op verschillende manieren opgevoed en opgeleid
    • opdeling in elite – en armenscholen
  • het ‘vormsel’ als beslissende fase in de levensloop
    • intrede tot de katholieke gemeenschap
    • toetreden tot de wereld van volwassenen
    • geen vaste leeftijd, hing af van de bisschoppelijke visite
    • start van het beroepsleven: verlaten vh huis om in een landbouwbedrijf of ambachtsatelier te gaan werken
    • 25 j: meerderjarigheid, onafhankelijkheid vd ouders en recht op een volwaardig loon

Lees meer...

Elisabeth I, the Virgin Queen (supra)

 vooral herinnerd als de Virgin Queen, hoewel zij aanvankelijk niet bewust deze keuze had gemaakt, integendeel

  • Een huwelijksalliantie met zowel Filips II als de Hertog van Anjou werd aanvankelijk ernstig overwogen
  • Later stelde ze haar eigen positie bewust veilig door ongehuwd te blijven: een getrouwde vrouw was immers ongeschikt aan haar man en dat strookt niet met de idee van de soevereiniteit van een wereldlijk heerser
  • Elisabeth werd aldus voorgesteld als de incarnatie van de Engelse staat

 Elisabeth herinterpreteerde ook de middeleeuwse politieke theorie van the King’s two bodies

  • Body natural ( =het sterfelijke lichaam) en body politic(= het instituut koningschap)
  • Tilbury Speech- 1588: Elisabeth sprak haar troepen voor de strijd tegen de Armada toe met de woorden:

‘ I know I have the body of a weak and feeble woman, but I have the heart and stomach of a king, and a king of England too’

Lees meer...

Gender en de publieke sfeer vroegmoderne tijd

Vrouwen stonden onder mannelijk voogdij van hun vader of echtgenoot:

  • ze konden niet zelfstandig in rechte optreden
  • niet zelfstandig hun eigendom beheren (uitzondering: weduwen)
  • geen eden zweren
  • waren formeel uitgesloten van politieke participatie
  • geen publieke ambten uitoefenen zoals schepen of rechter
  • mochten niet in het openbaar het woord nemen

 in praktijk waren de situaties heel erg uiteenlopend:

  • Noordwest-Europa: vrouwen konden op eervolle wijze
    • economische activiteiten buitenshuis verrichten
    • actief deelnemen aan sociale en culturele activiteiten
    • waren relatief hoog geletterd

 anderzijds moest Anna Bijns, Antwerps dichteres, haar auteurschap constant verantwoorden

 in het mediterrane gebied was de vrijheid van vrouwen aanzienlijk beperkter

 adellijke vrouwen

  • belang van de familie en de dynastie primeerde altijd
    • meisjes werden erg jong uitgehuwelijkt om politieke allianties te smeden en voor mannelijke opvolgers te zorgen
    • Renaissance ‘marginaliseerde’ de vrouwen nog meer
  • anderzijds konden zij ook heel grote politieke macht verwerven
    • Franse politiek werd in 16e en 17e E ,ondanks Salische Wet, beheerst door vrouwelijke regentes

 koningin-moeders Cathérine de Medici, Marie de Medici en Anne van Oostenrijk

  • in andere landen konden vrouwen wel de troon bestijgen

 18e E: Catharina de Grote in Rusland

 16e E: Mary Tudor en Elisabeth Tudor in Engeland

 troonbestijgingen door vrouwen was echter allerminst evident vanuit de patriarchale visie van die tijd :

  • Schots calvinist Knox reageerde fel met zijn The first Blast of the Trumpet against the Monstruous Regiment of Women - 1558
Lees meer...

Impact van de Reformaties

 Middeleeuwse christelijke denkers

  • celibaat en kuisheid als hoogste goed
  • huwelijk als noodzakelijk kwaad voor voortplanting
  • bescherming vd vrije partnerkeuze om machtspositie van families en clans te breken

 protestantse hervormers

  • verwerpen vh kloosterleven en het celibaat
  • idealiseren vh huwelijk en de affectieve waarde ervan

+ maatschappelijk belang:

  • ouderlijke toestemming
  • publieke karakter vd huwelijksinzegening
  • patriarchaal karakter vh gezin: mannelijk gezinshoofd = verantwoordelijk voor de moraliteit vd gezinsleden

 moeten onvoorwaardelijk gehoorzamen

  • spirituele gelijkheid van man en vrouw
    • vrouwen en mannen uit alle sociale lagen moesten beschikken over basisgeletterdheid om zelf de Bijbel en catechismus te kunnen lezen

 Contrareformatorische Katholieke Kerk

  • kloosterleven blijf volwaardig alternatief voor het huwelijk
  • Concilie van Trente : religieuze vrouwen dienden in gesloten kloostergemeenschappen te leven met minimaal contact met de buitenwereld (= enclosurebeweging )
    • vrouwenkloosters moesten zo bakens van spiritualiteit en moraliteit worden
    • Ursulinen: aanvankelijk zeer grote autonomie, moesten echter ook buigen voor Rome (bleven maatschappelijke rol spelen met hun kostscholen voor adellijke meisjes)
    • Teresa van Avila: orde van karmelietessen volgens contrareformatorisch patroon : nadruk op armoede-ideaal (heilig verklaard kort na haar dood)
    • Mary Ward: hevig gedwarsboomd door Rome bij haar te onafhankelijke poging om een actieve vrouwenorde naar vb vd jezuïeten op te richten
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen