Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

‘Mediating factors’ theorie:

- almacht van massamedia? De mythe is ontkracht
- massamedia slechts één van de vele factoren die opinies, houdingen en
gedragingen van ontvangers beïnvloeden
- ontvanger speelt zelf actieve rol (selectief)

Z

‘ opinion leaders’

‘opinion leaders’ filteren de boodschappen van de massamedia:
- doorlaten / versterken
- tegenhouden

* alle klassen & beroepscategorieën
* vooral bloedverwanten, vrienden, collega’s,…
* gradueel verschijnsel (beïnvloeding verschilt in intensiteit)

10 kenmerken van ‘opinion leaders’:

  • Gespreid over 2 geslachten
  • Meer dan gemiddelde sociabiliteit
  • Onderlegd m.b.t. thema
  • Sterk geëngageerd t.o.v. thema of sector
  • Specifiek communicatief gedrag
  • Sterkere blootstelling aan massamedia dan andere groepsleden
  • Sterke band met groepsnormen en waarden
  • Goed bewust van leiderschap
  • Hoger empathisch vermogen (inlevingsvermogen)
  • Meer innovatiegericht
Lees meer...

De effecten van massacommunicatie

Veel onderzoek gedaan naar effecten van MC: directe, bedoelde & onbedoelde
Vb: medium televisie, mogelijk schadelijke invloed van tv op kinderen

2 cruciale factoren:

  • De kijktijd (hoe lang voor de TV?)

Amerika: ongeveer 5 uur naar de media (tv, radio, cd,…) per dag!
Bij volwassenen: TV vooral ten koste van het lezen van kranten en het onderhouden van sociale contacten.
Nederlandse kinderen +/- 2 uur per dag

Inkomen en opleiding bepalen kijkgedrag… (doelgroeponderzoek!)
In sommige gevallen is de doelgroep massaal en heterogeen, dan gaat het werkelijk om de ‘massa’.
Ook bij lezen van kranten/tijdschriften. Mannen, hoger opgeleiden en mensen met een hoger inkomen lezen meer tijdschriften.

  • Socialiserende rol van televisie

Kinderen leren:
- wat ze van de wereld kunnen verwachten
- wat de wereld van hen verwacht
- kennis van de maatschappij
- basisvoorwaarden van hun subcultuur

Kinderen die veel tv kijken (meer kijken ® sterker beïnvloed):
- belang aan uiterlijke kenmerken van status
- denken meer in zwart-wittermen (genuanceerd/specifiek)
- (ook adolescenten)

Politieke vorming: Massamedia hier ook een rol
Vb. kennis scholieren over oorlog Vietnam + gevolgen:
- massamedia 2x zo vaak genoemd als iedere andere bron
- gevolgd door school, dan gezin, vrienden, kerk.

2 groepen van sociale beïnvloeden

  • Primaire (ouders, gezinsleden, leerkrachten, vrienden, buren,…)
    [= mediating factors]

- geven sociale informatie door (feiten, ideeën, waarden & verwachtingen)
- belonen of bestraffen gedrag

  • Secundaire (massamedia: tv, boeken, radio, tijdschriften, strips, liedjes,…)

- voornamelijk passief
- verschaffen sociale informatie
- kunnen gedrag niet rechtstreeks belonen of straffen

® informatie: - kan gelijk zijn aan informatie van primaire bronnen
(® versterkt)
- kan tegengesteld zijn
(® doorgaans verworpen)

Indien informatie i.v.m. gebied waar geen primaire beïnvloeders opereren:
® mogelijk direct effect

TV als secundaire sociale beïnvloeder ( 3 functies)

  • Unieke sociale informatie verschaffen
  • Informatie die vergeleken kan worden met info van andere beïnvloeders
  • Tv-programma’s kunnen sancties afdwingen die kritiekloos zijn (groepsdruk)


TV kan houding en gedrag van kijkers negatief beïnvloeden. Vooral indien er
geen aanvullende informatie voor handen is…

Lees meer...

De massamedia

  • Massamedia in enge zin (krant, tijdschrift, boek, cd, affiche, dvd,…)

- dragers
- bestemd om boodschappen te verspreiden
- d.m.v. multiplicatie-, verzendings- of uitstallingstechnieken
- door gebruik van 1 of meerdere tekensystemen

(hieruit kan ook afgeleid worden dat radio en televisie in strikte zin geen
dragers, geen vervoermiddelen zijn van communicatieboodschappen.
Wel kunnen zij deze boodschappen openbaar maken door ze uit te
zenden via een zendapparatuur en een ontvangstapparatuur, die samen
het communicatiekanaal vormen. Zij kunnen daarbij eventueel gebruik
maken van een massamedia (cd, film, geluidsband).

  • Massamedia in ruime zin

Technische middelen of instrumenten die dienen om massacommunicatieboodschappen over te dragen van communicator naar ontvanger

- openbare objecten: huisgevel, wegdek, toonbank winkel,…
- objecten die door multiplicatie een boodschap openbaar kunnen
maken: een bierviltje, een verpakking, een kalender,…

Lees meer...

De functies van massacommunicatie

- variëren met de maatschappijvorm
- directe en indirecte invloed van media verschillen ngl. politiek-maatschappelijke
structuren

Vooral in uiterst rechtse en linkse samenlevingen wordt massacommunicatie vaak gebruikt om politieke of nationale idealen en denkbeelden over te dragen. (Vb. China: pers & omroep → spreekbuis van de regering)

In de kapitalistische maatschappij is winst het primaire doel van massacommunicatie. Toch zijn er een aantal gedragscodes om de inhoud van de boodschappen binnen de perken van het fatsoen te houden. Hier is er bijna volledige persvrijheid (Zelfcensuur echter om overwegend commerciële doeleinden).

8 functies / bedoelingen van de zender:

  1. 1. Amuseren
  2. 2. Informeren en informatie interpreteren
  3. 3. Socialiseren (overdragen van cultuur, normen en waarden, het scheppen van gedragsnormen en het bevorderen van de nationale eenheid)
  4. 4. Opleiden en instrueren
  5. 5. Samenleving bewaken, mistoestanden aan de kaak stellen en sociale veranderingen op gang brengen
  6. 6. Economie stimuleren (verschaffen van productinformatie en maken van winst)
  7. 7. Dagelijks ritueel verschaffen: vrije tijd structureren
  8. 8. Basis voor geschiedschrijving leggen

Socius-functie

Lees meer...

Wat is massacommunicatie?

= Het proces waarbij een of meer boodschappen gericht zijn tot de massa

- intentie om niemand uit te sluiten (openbare communicatie)
MAAR: kan gericht zijn tot bepaalde doelgroep

Ook bv. de gelegenheidspredikant in het Londense Hyde Park die tot een gering aantal belangstellenden het woord richt, is een massacommunicator

Volgens sommige auteurs naast openbaarheid nog andere eigenschappen:

  • Indirect (zender en ontvanger in tijd en ruimte van elkaar gescheiden)
  • Unilateraal (éénwegscommunicatie: zender en ontvanger kunnen niet van rol wisselen)
Lees meer...

Communicatiesystemen

Communicatie verloopt via diverse systemen.
Basis voor indeling = aantal componenten van een systeem

  • Het intrapersonele communicatiesysteem (intern, in het individu)

- op de rand van communicatie – biologie en psychologie
- biochemische communicatie: reactie op bepaalde stimuli
- vb. denken (zender en ontvanger vallen samen)

MAAR: innerlijke dialoog doorgaans niet beschouwd als communicatie
→ wel belangrijke rol bij deelname aan echte communicatie!

  • Het interpersonele communicatiesysteem (tussen individu’s)

- parallellisme gedachtenstructuur → efficiëntie
- formulering → slagen van comm
- meestal: in mekaars nabijheid (zien, ander binnen gehoorsafstand)
- kan via tussenweg – MEDIUM – (gemedieerde interpersonele afstand)

  • Het massacommunicatiesysteem
    (door zender bedoeld als openbare communicatie)

- niemand van ontvangen uitgesloten
- boodschap kan bestemd zijn voor bepaalde categorie (ook kleinschalig)
- one-to-many ; many-to-many ; many-to-one
- altijd sprake van een medium
- medium → afstand (ruimte, tijd, tijd & ruimte)

Lees meer...

Omschrijving van communicatie

  • Gepubliceerd in Tuin

In de sociale wetenschappen wordt met communicatie het proces bedoeld waarbij een boodschap wordt overgebracht van een of meer zenders naar een of meer ontvangende personen.

Zender Boodschap Ontvanger

Essentieel voor het bestaan van communicatie is dat deze 3 elementen aanwezig zijn!

Sommige auteurs voegen nog hier nog 3 elementen aan toe:

  • Intentie (communicatie moet door de zender bewust gewild zijn)

Indien men bij de communicatie de intentie bepalend acht, neemt men in de discussie het gezichtspunt van de zender in. Vindt men niet de intentie bepalend maar wel de perceptie door de ontvanger, dan stelt men zich op het gezichtspunt van deze laatste

  • Geslaagde communicatie (ontvanger moet boodschap juist begrijpen)

Er zou dus alleen maar communicatie zijn, indien de geadresseerde de boodschap niet alleen ontvangen heeft, maar ook begrepen en zelfs JUIST begrepen. (pijn ® wijn…)

  • Tweewegscommunicatie (ontvanger moet hierop kunnen reageren)

De transportrichting van de communicatieboodschappen, van zender naar ontvanger uiteraard maar ook van ontvanger naar zender. Ook gebruikt men de term ‘feedback’ voor de reactie die de ontvanger geeft op de boodschap van de zender. Hierop kan deze eventueel een nieuwe boodschap verzenden

In de sociale wetenschappen wordt met communicatie het proces bedoeld waarbij een boodschap wordt overgebracht van een of meer zenders naar een of meer ontvangende personen.

Zender Boodschap Ontvanger

Essentieel voor het bestaan van communicatie is dat deze 3 elementen aanwezig zijn!

Sommige auteurs voegen nog hier nog 3 elementen aan toe:

· Intentie (communicatie moet door de zender bewust gewild zijn)

Indien men bij de communicatie de intentie bepalend acht, neemt men in de discussie het gezichtspunt van de zender in. Vindt men niet de intentie bepalend maar wel de perceptie door de ontvanger, dan stelt men zich op het gezichtspunt van deze laatste

· Geslaagde communicatie (ontvanger moet boodschap juist begrijpen)

Er zou dus alleen maar communicatie zijn, indien de geadresseerde de boodschap niet alleen ontvangen heeft, maar ook begrepen en zelfs JUIST begrepen. (pijn ® wijn…)

· Tweewegscommunicatie (ontvanger moet hierop kunnen reageren)

De transportrichting van de communicatieboodschappen, van zender naar ontvanger uiteraard maar ook van ontvanger naar zender. Ook gebruikt men de term ‘feedback’ voor de reactie die de ontvanger geeft op de boodschap van de zender. Hierop kan deze eventueel een nieuwe boodschap verzenden

Lees meer...

Inleiding tot het begrip communicatieleer

Communicatie = alle acties of handelingen, waarbij één of meer mensen zich bewust worden van een bepaalde boodschap, die hen daarvóór niet of nog niet zo goed bekend was. Bij communicatie wordt een bepaald gegeven (inhoud of boodschap GEMEENSCHAPPELIJK gemaakt.

3 communicatierevoluties: * schrift

* boekdrukkunst

* nieuwe informatie en communicatietechnologiën
(computers, satellieten)

Lees meer...

Self congruity

Mensen kiezen een winkel waarvan zijn persoonlijkheid overeenstemt met hun eigen persoonlijkheid. Overeenstemming is noodzakelijk. Wanneer een winkel als actief wordt gezien, is dit dus boeiender voor de consumenten, ze gaan het appreciëren. Hoe groter de overeenkomst tussen de winkel en de consument, hoe meer de klant geneigd zal zijn om een positieve attitude te hebben tov de winkel.

Lees meer...

Consumer’s self-concept  brand choice

Hoe mensen zichzelf zien, gaat een invloed hebben op wat ze gaan kopen. Consumenten kiezen merken waarmee ze zichzelf spiegelen (Bv. Als je sportief bent, ga je veel sportmerken kopen / ben je creatief, dan ga je kiezen voor een minicooper die je helemaal zelf kan samenstellen). Maar vaak kan je uit de merken die de consumenten kopen ook afleiden wat voor een persoonlijkheid hij/zij heeft, aangezien mensen vooral merken gaan kiezen om hun zelfbeeld bij te sturen (Bv. iemand koopt iets van Oxfam  is begaan met het milieu, met de Derde Wereld,… / iemand koopt een Apple ipv een gewone computer  is creatiever).

EXTRA AANVULLING: Experiment Boss – Australian

Dit heeft te maken met hoe mensen jou zien en over jou denken. De persoon met de trui van BOSS wordt beschouwd als veel meer competent volgens de buitenwereld. De persoon met de trui van AUSTRALIAN wordt als minder competent beschouwd.
Een ander voorbeeld: Stel je gaat shoppen in Hasselt en je gaat de Mango binnen met een zak van de Zeeman. De winkeliers gaan je wrs anders behandelen dan wanneer je binnenwandelt met een zak van Armani. De mensen die binnen komen met een zak van de Zeeman, daar willen ze zo snel mogelijk vanaf, terwijl ze de mensen met een zak van Armani liefst zo goed mogelijk helpen

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen