Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

Piecemeal processing

= stukjes informatie bij mekaar puzzelen om een indruk te kunnen vormen van iets/iemand. We gaan af op de uiterlijke kenmerken. Winkeltassen staan als wandelende billboards. Een winkeltas kan iets zeggen over de persoon die de winkeltas draagt.
Bv. Experiment met foto  je baseert je op verschillende elementen (uiterlijk van vrouw, kleding, winkelzak,…), die je nadien gaat samenplakken

Lees meer...

Category-based processing

Is er een verband tussen de persoonlijkheid van de winkel en de typische persoonlijkheid van de klant? JA! Hoe verfijnder de winkel is, hoe meer plichtsbewust de klant is. Hoe opvallender de winkel is, hoe extraverter de klant. Hoe chaotischer de winkel is, hoe slordiger de klant is.

Bv. een open persoonlijkheid moet bij ESPRIT gaan werken want ESPRIT is het meest innovatief
Bv. een plichtsbewust iemand, moet bij Zara gaan winkelen, want Zara is meer toegewijd

Lees meer...

Dingen die kinderen beïnvloeden in de reclame:

- Muziek, kleren, rolmodellen, oudere kinderen waar ze naar opkijken, bekende mensen, product links plaatsen,…

Hoe meten?

- Eye-tracking, zweet meten om te kijken hoeveel emotie iets opwekt

EXTRA AANVULLING: Reportage Koppen XL

- Etnografisch onderzoek: observaties doen, gedrag analyseren zodat ze te weten komen hoe kinderen zich gedragen om daar zo beter op te kunnen inspelen

- Neuromarketing: kijken welke delen van de hersenen actief worden bij het zien van reclame. Dit wordt gebruikt zodat kinderen beïnvloed worden en dat ze dingen gaan kopen

- Symbolische reclame: heeft een sociale betekenis. De producten geven je een bepaalde sociale betekenis  je bent wat je koopt

Bv. Kleren van merk X zorgen voor een goed imago

- Tweeners: geen adolescenten, maar ook geen kinderen meer. Het zijn producten die eigenlijk voor volwassenen zijn, die ze nu ook gaan aanbieden aan kinderen. Ze moeten sneller oud worden, ze mogen geen kind meer zijn.

- Beeld jongens en meisjes

  • Jongens  stoer, gewelddadig, helden (videogames)
  • Meisjes  mooi en sexy

Gastcollege: De kleren maken de man

Lees meer...

Marketingmogelijkheden

- Specifieke producten: - Bv. rekening houden met de allochtonen die gn varkensvlees mogen. OF iedere leeftijd heeft zijn producten.

- Promotievormen: taal aanpassen – Bv. Oudere mensen (formeler), jongeren (sms-taal)

- Distributievormen: speciale winkels.

Hoofdstuk 10: Kinderen en reclame

EXTRA AANVULLING: FILMPJE: Ook getest op mensen

Experiment met de beker bij 9-jarige kinderen.

- Oude spot: kindje is even oud als hun en kiest de rode beker  43% kiest ook voor de beker

- Nieuwe spot: oudere jongen (rolmodel, kinderen kijken er naar op), felle kleuren gebruikt, fijn deuntje  59% kiest ook voor de beker

Zeurfactor = blijven zeuren tot ze iets krijgen

Lees meer...

Sociale klasse

- Indicatoren: beroep, bezittingen, woonsituatie, inkomen, opleiding, waarden&normen.

- Verschillen in consumentengedrag  van hogere sociale klassen wordt verwacht dat ze duurdere dingen kopen

Lees meer...

Subcultuur

Binnen 1 cultuur zijn er verschillende subculturen.

Een subcultuur = men deelt de waarden en normen van een hoofdcultuur maar het heeft ook zijn eigen waarden en normen.

Een subcultuur wordt bepaald op basis van etnische afkomst, leeftijd, godsdienst en geografische ligging.

Bv. Skaters = een subcultuur in de jongerencultuur

Lees meer...

Twee persoonlijkheidstypen:

- High self monitors: sterk gevoelig zijn voor de mening van hun sociale omgeving.
 het merk wordt hier belangrijk. – Bv. diesel of D&G,…

- Low self monitors: weinig gevoelig zijn voor de mening van hun sociale omgeving.
functionele productkenmerken worden hier belangrijker. – Bv. de warmheid ve jas.

Lees meer...

WAAROM WILLEN MENSEN ID MODE ZIJN?

- Conformeren: = erbij horen.

- Zoeken naar variatie: je wilt anders zijn. Je wilt je onderscheiden vd rest.

- Persoonlijke creativiteit: je gaat kleren mooi vinden en zelf combineren met andere stukken.

Bv. verschillende kleuren, die bij elkaar passen.

- Seksuele aantrekkingskracht: aantrekkelijk willen zijn voor anderen.

 Lichaamsdelen zijn symbolen voor sociale waarden. – Bv. als je zo kleren kunt kopen, behoor je mss tot een hogere klasse.

Lees meer...

Actuele onderwerpen en trends

= een periode waarbij producten, onderwerpen of ideeën steeds meer ingang vinden bij een groeiende laag van de bevolking

  • Geven de voorkeuren van grote groepen consumenten aan en weerspiegelen daarmee ook de waarden van consumenten

­ De trend van 2012 zou zijn: social notworking log off afternoons. We zouden alles (GSM, PC,…) uitzetten en gewoon op café gaan, terug rond mensen zijn.

­ Nog een trend van 2012 zou zijn: heimatreflex (= heimwee naar vroeger) – authenticiteit. Dit is een tegenbeweging tegen alles globaliseren. Er wordt veel meer belang gehecht aan lokale producten.

­ 3D-printers, 3D-food, Prezi,…

Mode

= dat wat op een bepaald moment mooi wordt gevonden. – Bv. kleding.

Lees meer...

De basis van cultuur

  • Taal en non-verbaal gedrag: in sommige landen buigen ze om hallo te zeggen, in anderen landen is een hand zeer beleefd. – Bv. drop kikkers  drop knickers  drop niggers.
  • Waarden: dit is het belangrijkste. De waarden die je belangrijk vindt in je cultuur, maken je cultuur.
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen