Bevestigen de massamedia de maatschappelijke normen en vooroordelen
- status quo beschermen
versterken van bestaande waarden, vergroten van de macht van
de machtigen + aandacht richten op onderwerpen van belang voor
de elite
- consoliderende functie
mogen inspelen op wat meeste mensen mooi, waar of belangrijk vinden
(minderheidsstandpunten worden zelden vertolkt)
- spiegel van de maatschappij? (maar dan wel een flatterende)
Veranderingen tegenhouden / op veilige afstand volgen
portretteren niet werkelijkheid maar norm / het bestaande ideaal,
de norm
- beïnvloeden door inhoud en door wat ze niet laten zien
(= symbolische vernietiging)
Voorbeelden van bevestiging terug te vinden in:
- reclame: roept een schijnwereld op met gelukkige, goed gevoede en
goed geklede, welopgeleide burgers uit de middenklasse, die
hun geluk en welslagen combineren met het gebruik van
bepaalde produkten. Enkel complete gezinnen, met mannelijke
mannen, vrouwelijke vrouwen en vrolijke kinderen.
Reclame suggereert dat geluk en succes aangekocht kunnen worden...
- traditionele man-vrouwverhouding:
Vrouwen: voornamelijk moeder en huisvrouw
relatief afwezig in de media
werkende vrouwen zien er doorgaans niet best uit
+ ze zijn minder competent dan hun mannelijke collega’s
in gezaghebbende functies: belachelijke manwijven
- populaire lectuur: alles hierin is zoals het ‘hoort’
- verhalen in vrouwenbladen:
helden komen zelden uit de arbeidersklasse
heldinnen komen bijna altijd uit een lager milieu dan de held
(“trouwen met de baas”)
- normverandering (+ voorwaarden)
De massamedia zijn werktuigen voor verandering (zo niet op korte, toch wel op lange termijn)
MM kunnen normveranderend werken: op langere termijn Vb: - seksuele revolutie
- emancipatie van vrouwen, mannen, holebi’s, minderheden
- OL: MM kunnen zowel modernisering bewerkstelligen als
de herinvoering van oude gebruiken
Media lopen zelden voorop bij verandering van normen:
Voorwaarden: - sterk veranderende omstandigheden en/of
- relatief onbelangrijk en/of
- toe aan verandering
Hoe groter de doelgroep, des te minder veranderingsgezind de inhoud!
Onderzoek met grondige analyse naar ‘de symbolische vernietiging van
vrouwen op televisie’:
- Weinig vrouwen
Mannen domineren op het scherm in een verhouding van twee op één.
In een tekenfilm komen nog minder vrouwen of vrouwtjesdieren voor…
- Werkende vrouwen
Beroepsmensen op het scherm: meestal mannen. De weinig werkende vrouwen op tv zijn inferieur aan hun mannelijke collega’s.
- Geweld en vrouwen
Vrouwen op tv zijn, anders dan mannen, eerder slachtoffer dan aanvaller.
Alleenstaande vrouwen worden meer het slachtoffer dan getrouwde.
- Vrouwen, huwelijk en gezin
Werkende vrouwen zijn veel vaker slechteriken dan huisvrouwen, die vol
sympathie worden geschilderd. Tv waardeert vrouwen het meest in een seksuele context, of in een romantische of gezinsgebonden rol.
2/3 televisievrouwen zijn getrouwd / getrouwd geweest / verloofd.
Televisiereclame en vrouwen
3 reclames met alleen mannen tegenover 1 met alleen vrouwen.
Achtergrondstem: in 6% vd gevallen een vrouwenstem
in 87% vd gevallen een mannenstem
in 7% vd gevallen gecombineer