- Toenemende mondigheid
- Mensen kunnen zich meer uitdrukken doordat er meer mogelijkheden zijn (o.a. door sociale media)
- Consumenten zijn zich veel bewuster over alles (vb.: als een product niet voldoet aan de verwachtingen, gaan ze stappen ondernemen ze willen waar voor hun geld)
- Communicatie is geen luxe, maar een business
- Het is ook een middel geworden om te onderscheiden van de concurrentie
- Communiceren gaat steeds sneller
- Door smartphones zijn mensen overal beschikbaar
- Ethische vraagstukken
- Hoe moeten ze de werknemers behandelen?
- MVO is hier zeer belangrijk
- Maatschappelijke veranderingen
- Vervoer en mobiliteit, medische wereld niets staat stil, alles is steeds in vooruitgang en dat gaat zeer snel
- Kennis is macht
- Hoe meer je weet over dingen die van belang zijn, hoe meer macht je hebt
- Connecties zijn zeer belangrijk
ð Informatiemaatschappij
Communicatie is hierin zeer belangrijk. Uniformiteit in de communicatie is ook zeer belangrijk, aangezien al de publieksgroepen van een bepaald bedrijf ook allemaal met elkaar communiceren.
Hoe blijven we geïnformeerd?
- Traditionele media: kranten, magazines, publicaties, weekbladen, openbare radio en tv…
- Gespecialiseerde media: vakbladen en technische magazines, private radio en tv,…
- Nieuwe media: persagentschappen, internet, multimedia,…
Rol van de media
- Brengen berichten over bedrijven, verenigingen, instellingen, organisaties, producteigenschappen,…
- Geven commentaar op diensten
- Analyseren financiële prestaties
- Brengen interviews
ð Beïnvloeden dus de perceptie over de organisatie
ð Opportuniteit of bedreiging? beide: je moet van de journalisten een middel maken om je bedrijf in the picture te zetten.
Werkwijze van journalisten
- Steunen zich op
- Formele kanalen: persberichten, persconferentie,… hier heb jij controle over als bedrijf
- Informele kanalen (= belangrijker): concurrenten, personeel, klanten,… geen controle over
- Stellen in vraag
- Alles wat ze vernemen
- Ondernemingsresultaten, de kwaliteit van producten,…
- Zij onderzoeken
- Milieu-aangelegenheden
- Sociale relaties