Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

Overleven

- Bedrijven trachten te overleven  grote bedrijven hebben hier niet zoveel moeite mee. Het zijn vooral KMO’s die soms moeilijkheden ondervinden

- Veranderingen zijn er overal en altijd. Ze hebben een invloed op bedrijven

- PR houdt de ontwikkelingen bij en adviseert het management van de organisatie over de vraag of op veranderingen moet gereageerd worden en indien ja, hoe, door wie en wanneer!

Lees meer...

Toenemende mondigheid

- Mensen worden alsmaar mondiger en winnen daardoor aan zelfstandigheid en onafhankelijkheid

- Het eigen belang domineert meer dan ooit  gevaarlijke gegevens omzetten in uw eigen voordeel

- Mondigheid van de consument moet worden gehoord en vraagt om reactie  interactie

  • Consument sussen
  • Feedback krijgen waardoor je je dienstverlening kan verbeteren

- Invloed op PR?

  • Analyseren van publieksgroepen en opinieleiders om te zien hoe daarmee gecommuniceerd kan worden

Uiteraard: analyseren van trends in onze cultuur, onze samenleving

Lees meer...

Inzicht

- PR  biedt inzicht in de consequenties van deze veranderende wereld en in wat een organisatie zich wel en niet kan veroorloven

- Radarfunctie: je probeert dingen op te pikken die voor jou van belang zijn  potentiële issues / trends

- Monitoren: kijken hoe uw bedrijf in de media wordt weergegeven

Lees meer...

De wereld waarin wij leven

- Een wereld vol belangentegenstellingen en strijdige doelstellingen

  • Alles hangt met alles samen

- Iedereen is communicator  door veel verschillende media zijn er veel burgerjournalisten

- Iedereen heeft zijn eigen individuele belangen  individualisme

- Iedereen bemoeit zich met iedereen  commentaar geven op vb. filmpjes,…

- Iedereen wil geïnformeerd zijn  PR zorgt voor info op maat van verschillende doelgroepen

- In zo’n wereld is Public Relations noodzakelijk

Lees meer...

PR, het bepalen van de perceptie

Door verschillende PR-acties probeert een bedrijf een bepaalde perceptie op te wekken. (vb.: mediarelaties, public affairs en lobbying, interne communicatie, crisismanagement, financiële relaties, klantenrelaties, marktgerichte communicatie, fusies en overnames, reactief en proactief,…)

- PR ≠ advertising

  • PR is een snel groeiende communicatiediscipline voor bedrijfsverantwoordelijken

- PR = een economische noodzaak

  • Strategisch werkinstrument  je moet een bepaalde strategie hebben zodat alles vlotter en beter verloopt. Voldoende research doen is dus ook nodig
  • Geïntegreerd in totale bedrijfspolitiek en ondernemingsstijl  je moet je top meehebben en de rest van het bedrijf ook in het beste geval. Interne communicatie is zeer belangrijk.
  • Rendabel op lange termijn

- PR = op resultaat gericht

  • Kwalitatief, kwantitatief meetbaar
    • Systematische research  door media en het koppelen van data aan elkaar
    • Perscommentaren
    • Opiniepeilingen
  • Men moet een concreet doel voor ogen hebben
  • ROI = beste instrument om resultaat te berekenen  wordt in PR vooral gelinkt aan persaandacht (vb.: mapje met clippings  stukken uit de media die bewijzen dat uw campagne succes heeft gehad)
Lees meer...

Invloed van het imago van het bedrijf

ð Publieke perceptie heeft een positieve of negatieve invloed op het imago van uw bedrijf en dus ook op

  • De relatie met de klanten van dat bedrijf
  • De relatie met zakelijke partners
  • De waarde van het aandeel
  • De relatie met de medewerkers

- Perceptie = realiteit

  • Perceptie, deel van kwaliteit  iedereen heeft een eigen perceptie en maakt daar hun eigen realiteit van (= niet altijd de juiste perceptie van het bedrijf)
    • Bij goederen en nog meer bij diensten  bij goederen heb je nog iets tastbaars, maar bij diensten gaat het over menselijke relaties. En mensen hebben andere verwachtingen over hoe iemand zich moet gedragen.
    • Bij personen
    • Tijdsgeest  verwachtingen van het gedrag zijn afhankelijk van de tijd waarin men leeft (vb.: vergelijk opvattingen van grootouders met die van ons)
  • Perceptie hang af van gecreëerde verwachtingen
    • Overeenstemming  bedrijven moeten doen wat ze beloven, als dit niet zo is, word je daar op afgerekend
    • Lager of hoger scoren
  • Geloofwaardigheid van de communicator
    • Het bedrijf is niet de enige die communiceert
    • Concurrenten, personeel, academici, experts,…
  • Zijn de PR-boodschappen in lijn met de commerciële boodschappen?
Lees meer...

De uitdaging

- Verhalen controleren zodat het eenduidig naar buiten gebracht wordt

- Controle van informatiestromen leidt tot de controle over de perceptie van het bedrijf

ð PR als strategische tool in een moderne organisatie

Lees meer...

Onze maatschappij

- Toenemende mondigheid

  • Mensen kunnen zich meer uitdrukken doordat er meer mogelijkheden zijn (o.a. door sociale media)
  • Consumenten zijn zich veel bewuster over alles (vb.: als een product niet voldoet aan de verwachtingen, gaan ze stappen ondernemen  ze willen waar voor hun geld)

- Communicatie is geen luxe, maar een business

  • Het is ook een middel geworden om te onderscheiden van de concurrentie

- Communiceren gaat steeds sneller

  • Door smartphones zijn mensen overal beschikbaar

- Ethische vraagstukken

  • Hoe moeten ze de werknemers behandelen?
  • MVO is hier zeer belangrijk

- Maatschappelijke veranderingen

  • Vervoer en mobiliteit, medische wereld  niets staat stil, alles is steeds in vooruitgang en dat gaat zeer snel

- Kennis is macht

  • Hoe meer je weet over dingen die van belang zijn, hoe meer macht je hebt
  • Connecties zijn zeer belangrijk

ð Informatiemaatschappij

Communicatie is hierin zeer belangrijk. Uniformiteit in de communicatie is ook zeer belangrijk, aangezien al de publieksgroepen van een bepaald bedrijf ook allemaal met elkaar communiceren.

Hoe blijven we geïnformeerd?

  • Traditionele media: kranten, magazines, publicaties, weekbladen, openbare radio en tv…
  • Gespecialiseerde media: vakbladen en technische magazines, private radio en tv,…
  • Nieuwe media: persagentschappen, internet, multimedia,…
Rol van de media

- Brengen berichten over bedrijven, verenigingen, instellingen, organisaties, producteigenschappen,…

- Geven commentaar op diensten

- Analyseren financiële prestaties

- Brengen interviews

ð Beïnvloeden dus de perceptie over de organisatie

ð Opportuniteit of bedreiging?  beide: je moet van de journalisten een middel maken om je bedrijf in the picture te zetten.

Werkwijze van journalisten

  • Steunen zich op
    • Formele kanalen: persberichten, persconferentie,…  hier heb jij controle over als bedrijf
    • Informele kanalen (= belangrijker): concurrenten, personeel, klanten,…  geen controle over
  • Stellen in vraag
    • Alles wat ze vernemen
    • Ondernemingsresultaten, de kwaliteit van producten,…
  • Zij onderzoeken
    • Milieu-aangelegenheden
    • Sociale relaties

Lees meer...

Definitie pr en voorlichting

- Managementfunctie  strategie – tactiek. Je moet ondersteuning hebben van het bestuur.

- Beleidsvorm waarin de communicatie van een organisatie met al haar publieksgroepen ten dienste staat van de organisatiedoelstellingen

- publieke opinie en imago staan centraal

- op LT

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen