= manier om grote massa in te delen in werkbare blokken classificeren of segmenteren
- Waarom en wanneer wordt een publiek gevormd?
- Wanneer moet er gecommuniceerd worden?
- Hoe segmenteren op basis van het gedrag en de communicatie van het publiek?
- Publiek = stakeholders die erkennen dat er een issue of probleem is dat hun bestaan beïnvloedt
Actief publiek | Mensen die zich bewust zijn van het probleem en die er actief over nadenken |
Bewust publiek | Mensen (h)erkennen dat er een probleem is |
Latent publiek | Mensen die met een bepaald probleem te maken krijgen als gevolg van de actie van een organisatie, maar ze herkennen het probleem niet. |
Apathisch publiek | Negeert alle issues en problemen zijn ongevoelig voor het probleem |
Single-issue publiek | Actief bij een kleine reeks issues/problemen die beperkte populaire aantrekkingskracht hebben marginale actiegroepen |
Hot-issue publiek | Actief op enkel één issue dat significante aantrekkingskracht heeft (vb.: anti-oorlog beweging) belangrijk issue |
All-issue publiek | Actief op een brede reeks issues/problemen alle issues |
Doelgroepen en publieksgroepen
- Doelgroep
- Doelbewust uitsnede uit de samenleving
- Van belang voor het realiseren van de doelstelling van het bedrijf?
- Groepen die de organisatie zoekt en benoemt (vb.: financiers, klanten, leveranciers,…)
- Wie professioneel wil communiceren met de omgeving van de organisatie, moet zicht verwerven op stakeholders
- 5 ordeningsdoelen
- Afhankelijkheid
- Van wie is de organisatie afhankelijk om te kunnen bestaan en wie is afhankelijk van de organisatie?
- Linkage-model
- Enabling laten organisatie toe om te bestaan
- Normative
- Diffused overige relaties
- Functional zorgen ervoor dat de organisatie daadwerkelijk functioneert
- Invloed
- Hoe machtig of invloedrijk zijn organisaties of personen voor de organisatie?
- Feitelijke rol
- Beslissers kunnen knopen doorhakken
- Beïnvloeders spelen belangrijke rol in de ogen van de beslissers
- Toeleveraars zij die mensen of middelen ter beschikking stellen
- Gebruikers zij die uiteindelijk afnemen
- Communicatieve rol
- Meeweten moeten geïnformeerd worden
- Meedenken worden geconsulteerd
- Meewerken zijn actief betrokken bij het uitwerken van een probleem of oplossing
- Meebeslissen hakken uiteindelijk de knoop door
- Belangen
- Welke belangen hebben andere partijen en hoe kan ik deze hanteren?
- Krachtenveldanalyse
- Tegengestelde belangen, gelijkgericht, gemeenschappelijk?
- Vrienden, vijanden, tegenstanders, coalitiegenoten?
- Bereidheid
- Wie is bereid om zich in een richting te begeven die gekozen is door de organisatie?
- Adopteren van innovaties
- Mediagedrag
- Welke media gebruiken mensen en hoe zoeken ze informatie?