Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

Niveaus van effectiviteit

- Individuele beoefenaars: heeft de pr-adviseur bereikt wat er van hem/haar verwacht werd? Hoe was de kwaliteit en de aard van de relatie?  personen zelf

- Programmaniveau: wat was de input en output van het programma?  programma zelf

- Organisatieniveau: hebben de pr-inspanningen bijgedragen aan de organisatiedoelstellingen?  organisatie zelf

- Maatschappelijk niveau: heeft pr kunnen bijdragen aan het verbeteren van de samenleving in het algemeen?  link met MVO

Lees meer...

Dimensies van evaluatie

- Formatief: evaluatie vindt plaats tijdens het pr-programma/campagne  evaluatie van het proces

- Summatief: evaluatie wordt aan het eind van het programma uitgevoerd (in relatie met doelstellingen)  evaluatie van eindresultaat

- Doelvrij: evaluatie na een interventie, los van het programma of doelstellingen

Lees meer...

Het belang van evaluatie

- Systematische evaluatie om de betrouwbaarheid, beoordeling van effectiviteit van het programma en professionalisme te meten

- Evaluatie dient ter rechtvaardiging van het budget of de uitgevoerde actie

- Je krijgt feedback zodat je iets kan verbeteren  je kan alles evalueren

Lees meer...

Media-inhoudsanalyse

= volgen van de media en het verzamelen van persknipsels (zowel schriftelijk als visueel)  voor elk medium heb je een “call book” (noteren hoeveel keer een bepaald persoon in beeld komt, etc…)

- Moet systematisch gebeuren  iedereen doet het op dezelfde manier

- Materialen moeten aan een reeks criteria voldoen

- Gedurende een bepaalde tijdsperiode

Bedoeling: kwantitatief analyseren

Lees meer...

Kwalitatieve instrumenten om attitudes en imago te meten

- Vrije associaties

  • Open vragen
  • Voordeel: respondent wordt niet geleid door vooropgestelde antwoorden

- Projectieve vragentechniek

  • Respondent een vraag laten beantwoorden alsof hij/zij voor iemand anders zou antwoorden
  • “wat zou jij doen als jij in die situatie zat?”

- Ballontest

  • Tekening en respondent moet een lege tekstballon invullen

Lees meer...

Kwantitatieve instrumenten om attitudes of imago te meten

- Semantische differentiaal

  • Tegengestelde uitspraken waardoor het betrokken voorwerp geëvalueerd wordt
  • Denotatief of beschrijvend-direct: woorden die gerelateerd zijn aan de specifieke functies of kenmerken van het subject (zakelijke)
  • Connatief of metaforisch-indirect: woord dat verwijst naar de emotionele of mentale associaties met het object
  • Voordeel: sterk gestandaardiseerd
  • Nadeel: kan irrelevante woorden bevatten

- Likertschaal

- Op volgorde plaatsen

  • Naar belangrijkheid en persoonlijke voorkeur
  • Voordeel: volledig
  • Nadeel: bepaalde selectie  niet alle opties in onderzoek  enkel subject in vergelijking met andere subjecten

- Kunin-schaal

  • Gevoelsmatige manier om iets te beoordelen  niet-verbaal

Lees meer...

Surveys (kwantitatief)

- Schriftelijk, telefonisch, online, persoonlijk

Methode

Voordelen

Nadelen

Schriftelijk

- Anonimiteit

- Specifieke mailinglist beschikbaar

- Lage kosten, weinig tijd voor voorbereiding en uitvoering

- Gemak voor correspondenten

- Responsaantallen

- Langzaam gegevens verzamelen

- Alleen gestandaardiseerde vragen

- Respons: alleen gemotiveerde respondenten – niet representatief

Telefonisch

- Interviewers kunnen vragen verduidelijken

- Snelheid, kosten

- Controle, onderzoeken van complexe antwoorden

- Hoge responsgetallen, volledigheid van de vragenlijst

- Bereik van respondenten

- Beperk gebruik van schalen, visuele materialen

Online

- Niet duur

- Respondent gemak

- Anonimiteit

- Geen controle over wie gecontacteerd wordt

- Alleen internet gebruikers

- Niet representatief

- Lage responsaantallen

Persoonlijk

- Interviewers kunnen vragen verduidelijken

- Gebruik van schalen en visuele materialen

- Geen anonimiteit

- Duur

- Vooroordeel van interviewer

- Steekproef die de hele populatie moet vertegenwoordigen

- Toezien op het soort vragen dat je stelt

- Bedoeling: veralgemenen en goede vragen stellen

Lees meer...

Focusg roepen (kwalitatief

- Groepsinterview / discussie

- Voordeel

  • Dynamische omgeving motiveert om te vertellen over attitudes, gevoelens en ervaringen
  • Dingen te weten komen die je niet loskrijgt bij een face-to-face interview omdat mensen meer open zijn

- Nadeel

  • Mogelijke dominantie van één van de groepsleden

Sterk afhankelijk van vaardigheden van gesprekleider

Lees meer...

Diepte-interviews (kwalitatief)

- Persoonlijk interview

- Antwoord wordt niet gegeneraliseerd

- Doel: verkennen van attitudes

- Voordeel: veel details  je kan doorvragen en dus diepere motivaties van de doelgroep onderscheiden

- Nadeel: gevoelig voor invloed van interviewer (vb.: vooroordelen  jonge vrouw van 20 krijgt andere antwoorden dan een man van 50 / houding van interviewer heeft veel invloed)

- Kenmerken:

  • Kleine steekproef  weinig interviews (= nadeel)
  • Open vragen (mening, waarden, motivatie, ervaringen en gevoelens)  zodat je hokjes kan maken
  • Toegesneden / reactief  ingaan op wat mensen zeggen

Non-verbaal gedrag wordt vastgesteld

Lees meer...

Kwalitatief vs kwantitatief onderzoek

- Kwalitatief onderzoek

  • Streeft naar het kennen en in diepte verkennen van fenomenen zoals redenen en houdingen. Wordt vooral gebruikt om gebieden te verkennen waar nog geen kennis van bestaat
  • Exploreren, verkennen, aanvoelen hoe het zit met een bepaald probleem
  • Voordeel
    • Levert inzicht  je begrijpt je probleem veel beter, je leert bij
  • Nadeel
    • Vragen veel tijd en financiële middelen  zeer intensief
    • Vragen gekwalificeerde onderzoekers
    • Resultaten worden beïnvloed door onderzoeker

- Kwantitatief onderzoek

  • Streeft naar het kwantificeren van variabelen zoals houdingen of gedrag en wijst het statistisch verband tussen deze aan, uitgedrukt in getallen
  • Gegevens verzamelen van wetenschappelijke aard, veralgemenen  cijfermateriaal verzamelen
  • Voordeel
    • Levert vergelijkbare resultaten op
    • Resultaten kunnen worden veralgemeen d
    • Kunnen door minder ervaren onderzoekers begeleid worden
    • Grotere acceptatie door respondenten
  • Nadeel
    • Vragen en antwoorden zijn voorbereid
    • Kunnen respondenten in een richting duwen  je denkt in hokjes
    • Staat geen diepere analyse toe

ð Vullen elkaar aan

ð Kunnen beter in combinatie met elkaar gebruikt worden dan als alternatieven

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen