Opbouw
- Gepubliceerd in Psychologie
- neuronachtige verwerkingseenheden
- verbindingen tussen deze units
- drie of meer lagen: input level, output level en hidden level(s)
- verbindingen hebben verschillende sterktes (gewicht)
Neurale netwerken blijken zeer goed in staat tot perceptie, patroonherkenning, taalgebruik, leren, aansturen motoriek, e.a. Ze zijn minder sterk in “hogere” cognitie (probleem oplossen, abstract denken, logica, etc.). Niet door computer maar door hersenen geïnspireerd.
Symboolsystemen | Neurale netwerken |
De geest is een fysisch symboolsysteem | De geest is een connectionistisch systeem |
Instructies voor de verwerking van informatie zijn vervat in expliciete regels | Instructies voor de verwerking van informatie zijn impliciet aanwezig in de connecties |
Informatieverwerking is centraal aangestuurd (een centrale verwerker overziet alles) | Informatieverwerking gebeurt zonder centrale verwerker (veel processors doen onafhankelijk hun werk) |
Informatieverwerking is meestal serieel | Informatieverwerking is sterk parallel |
Leren gebeurt door het testen van hypotheses. Symboolstructuren worden getoetst a.d.h.v. data | Leren is associationistisch. Het bestaat uit het versterken of verzwakken van connecties op basis van mate van gelijktijdige activiteit van units |
| Connectionistische modellen encoderen geen symbolen of regels (ook niet een deel van onze intelligentie is symbolisch |
| Connectionistische modellen maken bij uitstek gebruik van gedistribueerde representaties. Individuele units hebben geen betekenis, alleen patronen hebben dat |
- Kunnen aangeven waarom Valerie Gray Hardcastle stelt: “Cognitive Science is not Cognitive Psychology.” Kunnen uitleggen welke kritiek ze heeft op de symbolische (“formal”) benadering van cognitie, en welk alternatief ze voorstelt.