Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

John Locke (1632-1704)

Eerste Britse empiricist. Op zijn 56e kwam Locke terug in Engeland. Hier shrijft hij ‘Two Treatises on

Government’. Een boek dat de grondlegger was van het systeem in de Verenigde Staten. Zijn idee was dat de overheid er was om de burgers’ basisrechten te beschermen. Ook geloofde hij dat zo’n overheid gedecentraliseerd moest bestaan uit: Uitvoerende macht, Rechterlijke macht en Wettelijke macht. Als een overheid misbruikt maakt van zijn macht, wordt deze afgezet. Alles wordt gevormd door ervaringen. Locke gaf ook expliciete instructies over hoe verschrikkingen weggehaald kunnen worden. Hij gebru ikte het voorbeeld van een kind dat bang is voor kikkers. Locke zei dat wanneer een kind bang is voor kikkers je een ander kind een kikker moet laten vangen en het dan op een goede afstand van het kind neer moet zetten, zodat het kind eraan gewend raakt naar de kikker te kijken en het ziet rondspringen zonder emotie. Dan moet het kind de kikker kort aanraken als iemand anders hem in de hand heeft; enzovoort totdat het kind vol vertrouwen om kan gaan met de kikker. Op dezelfde manier kan elke andere angst weggehaald worden als je niet te snel gaat, en het kind geen dingen laat doen waar het nog niet klaar voor is.

Het standpunt van Locke over het verkrijgen en behandelen van angsten lijkt sterk op die van John Watson, en de procedure die Locke bepleit is bijna identiek aan die, die een collega van Watson, Mary Cover Jones, gebruikte bij een kind dat bangw as voor dieren. In Psychotherapy by Reciprocal Inhibition geeft Joseph Wolpe een vergelijkbare procedure voor het behandelen van fobieën.

Locke had als doel de basis van de psychologie open te leggen, axioma’s te creëren zoals Newton bij Natuurkunde had gedaan. Hij gaf aan dat er 2 invloeden zijn, de ‘reflections’ en de externe ‘sensible’ objects. Dus het interne en het externe. Hierbij is er dus een verschil tussen wat men voelt en wat men denkt over wat men voelt. Hij heeft ook het experiment met 1 koude bak water,1 lauwwarme en 1 warme bak gedaan. William Molyneux stelt in 1690 in een brief aan Locke, dat een man die blind geboren is en weer kan zien, niets zal herkennen. Dit wordt later getest door middel van operaties op het oog en blijkt waar te zijn.

Lees meer...

Thomas Hobbes (1588-1679)

Bestudeerde Descartes en Galileo. Hij was een voorloper op het Britse empiricism en was van grote invloed op de 17e eeuwse filosofie en politiek. Hij heeft veel onderzoek gedaan dat tegenwoordig nog gebruikt wordt. Tevens bestudeerde hij de vorming van groepen en de band die groepen kunnen hebben, voorlopers van de huidige sociologie. Een groep moet altijd een strenge centrale autoriteit hebben, anders kan er niets ontstaan en is er geen doel.

Huidige sociobiologen zijn het met Hobbes eens over de aard van menselijk geweld. De mens isniet uitgerust met wapens om te doden (geen klauwen, tanden oid). Tegenwoordig, met de komst van allerlei massavernietigingswapens, is er een gevaarlijk machtsconflict ontstaan.

Lees meer...

The Early Empiricists

Een empiricist bestudeert de invloed van ervaringen op een passieve ‘mind’

Tijdens de jaren na de Renaissance werden er verscheidene verbeteringen gemaakt in de

filosofie die uiteindelijk leidden tot de conceptuele ondergrond voor psychologie. De

vroege empiricisten – Thomas Hobbes, John Locke en George Berkeley – benadrukten de

effecten van ervaring op een passieve geest. De latere associationists – David Hume,

David Hartley en James en John Stuart Mill – keken naar de rol die de actieve geest

speelde in het vormen van associaties, waarbij zij de ondergrond vormden voor de

psychologische studie naar leren en het geheugen. Filosofen uit Duitsland – Gottfried

Wilhelm von Leibniz en Immanuel Kant – bestendigden het nativisme, het standpunt dat

de inhoud van de geest niet alleen het product is van ervaring, maar beïnvloed wordt

door zijn aangeboren structuur.

Lees meer...

Julien de La Mettrie (1709-1751)

De La Mettrie publiceert een werk dat ‘L’Homme Machine’ heet, hierin plaatst hij dat mensen machines zijn en slechts worden gedreven door mechanische voorspelbare systemen. De mens is alleen een stukje complexer dan het dier. Een wetenschapper die gelooft dat ook dieren taal kunnen leren. Recentelijk is bewezen dat dit mogelijk is.

Lees meer...

René Descartes (1596-1650)

Cogito ergo sum, de term die Descartes in de wereld brengt en die hem ook aan psychologie linked, Ik ben want ik denk. Descartes gelooft in het duale stelsel van ‘mind’ en ‘body’. Tevens legt hij de voedingsbodem voor de discussie nature/nurture met zijn theorie over aangeboren en ontstane ideeën..

Descartes denkt ook al na over het zenuwstelsel, hij praat over holle buizen waardoor een soort vloeistof gaat. Hierbij maakt hij ook de vergelijking tussen mens en dier. Hij gelooft dat de mens veel complexer is, omdat deze geschapen is door God. Descartes definieert de zes passies van de mens: Wonder, Love, Hate, Desire, Joy en Sadness.

Tevens vindt Descartes dat dieren geen zelfbewustzijn of taal kunnen ontwikkelen, omdat ze geen ‘mind’ hebben. Hij plaatst de mensen dus duidelijk boven de dieren, wat maakt dat dieren gebruikt kunnen worden voor proeven door Cartesians (het verhaal van de os en het oog dat Descartes opensnijdt, om te zien dat een beeld door het oog wordt omgedraaid.)

Lees meer...

Harvey (1578-1657),

bloed wordt rondgepompt ipv gemaakt. een arts die gestudeerd heeft onder leerlingen van Vesalius (de man die anotomie heeft verduidelijkt met zijn onderzoek op lijken.) vond dat het bloed rond gepompt werd en niet ontstond bij het hart. ‘De motu cordis’ (the Movement of the Blood) wordt als een van de grootste werken van de Renaissance gezien.

Lees meer...

Newton (1642-1727)

was een Lucasian Professor of Mathematics at Cambridge op zijn 26e. Uitvinder van Calculus, Zwaartekracht en andere theorieën gebaseerd op zijn Wiskunde. Wit licht dat door het prisma scheen werd verdeeld in zijn component kleuren: rood, oranje, geel, groen, blauw, indigo en violet viel op de muur van de studeerkamer van Newton. Een latere generatie van filosofen, de Britse empiristen, zouden proberen om hetzelfde te doen voor het menselijke bewustzijn als wat Newton gedaan het voor het licht; dat wil zeggen bewustzijn verdelen in zijn elementen. Dit was het model van de geest dat sommige leden van de eerste generatie psychologen adopteerden in de late 19de eeuw.

Lees meer...

Galileo Galilei (1564-1642) ook heliocentrische kijk, wordt

Gelijk geboren met William Shakespeare in Engeland. Galileo pakt het idee van Lippershey, de Nederlandse lenzenmaker die de telescoop uitvindt (tele=afstand, scope=zien). Hij vindt uit dat Copernicus gelijk had en noemt 4 manen van Jupiter naar zijn financiers, “Medicean Moons”. Die manen kon je met het blote oog niet zien. Waarom heeft god ze dan gemaakt? Niet om de weg te vinden. Hij creërde een hypothetisch debat over de geocentrisch en de heliocentrische systemen. Met duidelijkheid en verstand, beweerden de debaters dat de zon, en niet de aarde, het centrum is van de kosmos en dat de aarde niet stilstaat maar roteert om zijn as en draait om de zon. Aan het einde van het debat concluderen de deelnemers dat Copernicus gelijk had. Paus Urban steunde Galileo, waarbij hij er alleen op stond dat de Dialogue een disclaimer zou bevatten dat het Copernicanism ee hypothese was.

Lees meer...

Copernicus (1473-1543) heliocentrische kijk op wereld

Komt met de theorie dat de aarde om de zon draait en niet

andersom. De jaargetijden komen door de draaiing om de zon. De kerk noemt het idee

absurd. Bruno (1548-1600), een Dominicaanse monnik verdedigde Copernicus en werd

verbrand in 1600 in Rome. Copernicus verwachtte een negatieve reactie op zijn theorie en dus stelde hij de publicatie van De revolutionibus coelestium orbium (On the Revolution of the Heavenly Spheres) voor 36 jaar uit. Hij zag het boek voor het eerst in 1543 op zijn sterfbed. Bang als hij was voor een negatieve reactie, voegde zijn assistent, Andres Osiander, een voorwoord toe die beweerde dat de roterende en draaiende aarde gezien moest worden als een hypothese, een wiskundige handigheid om de beschrijving van de beweging van de planeten te vergemakkelijken.

Lees meer...

Renaissance Science

Saint Augustine, de bisschopvan Hippo, leefde in de 4de eeuw. In zijn Confessions, beschreef Agustine zijn emoties, gedachten, motieven en herinneringen. Soms zijn, zijn openbaringen verrassend, zoals wanneer hij zijn passie enverleidingen van een maîtresse beschrijft. Voor dit werk van publiekelijke openbaringen is Augustine soms ‘de eerste moderne psycholoog’ genoemd. Het label lijkt misschien wat voorbarig, maar de Confessions van Augustine trekken nog steeds veel belangstelling voor zijn analyse en beschrijving van de psyche van een man.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen