An Eighteenth-Century Nativist Countervoice
- Gepubliceerd in Psychologie
Hume, Hartley en de Mills hadden een tegenstander in Immanuel Kant. Een subjectivist, een nativist en een rationalistische opvolger van Descartes
Hume, Hartley en de Mills hadden een tegenstander in Immanuel Kant. Een subjectivist, een nativist en een rationalistische opvolger van Descartes
Toevoeging organic sensation bij visie, gehoor, smaak, geur, aanraking en spier gevoel. Als het gaat om menselijke acties, geloofde Bain dat gewoonten van centraal belang zijn. volgen Bain vormen willekeurige bewegingen, waarvan sommige zullen leiden tot plezierige consequenties en sommige tot onplezierige consequenties, de basis van leren. De eerstgenoemde zullen herhaald worden en tot een gewoonte ontwikkelen, terwijl de laatstgenoemde zullen afzwakken zodat een bepaalde gewoonte zich niet ontwikkeld. De overeenkomsten met de latere law of effect van Edward Thorndike zijn duidelijk
James, geboren in een klein schoenmakersgezin, begint in 1806 met het schrijven van
zijn magnus opus, grootste werk, over Brits India. Het duurt 12 jaar voor hij het af heeft. In 1820 schrijft hij zijn ‘Essay on government’, een essay gericht op democratische
overheid. James Mill is voorstander van birth control en ook verdienen vrouwen geen
recht om te stemmen.
James Mill maakte een verschil tussen complexe en simpele ideeën. Complexe ideeën
kunnen gecombineerd met andere ideeën duplex ideeën vormen. Combinaties van ideeën
vormen hun som (hout + spijkers = vloer).
meest belangrijke psychologische werk van James Mill was Analysis of the Phenomena of
the Human Mind, gepubliceerd in 1829. hij nam de bekende positie dat de 2 basis
elementen van de geest sensaties en ideeën zijn, aan, waarbij ideeën zwakke kopieën
van sensaties zijn. aan de klassieke 5 zintuigen van Aristoteles – visie, gehoor, smaak,
geur en aanraking – voegde Mill spier gevoel, die zorgt voor spier sensaties (kinesthese);
niet georganiseerde sensaties, zoals die die resulteren vanuit kietelen of jeuk; en
sensaties van het spijsverteringskanaal, aan toe
Zijn zoon wordt rigoreus opgeleid en schrijft op zijn 11e grote stukken over de Romeinse
democratie. Hij is sterker voorstander van minderheden dan zijn vader. Op zijn 12e had
hij een educatieniveau vergelijkbaar met dat van zijn vader.
In 1826 is hij getroffen door een mentale crisis, al dat werken en studeren had van hem
een koude ratiomachine gemaakt. Vanaf toen werd hij zich meer bewust van de waarde
van emotie en gevoel. John Stuart geloofde dat alle individuen, mannen
en vrouwen, blanken en zwarten, gelijk zijn. Voorstanders van slavernij, zo beweerde
John Stuart, deden het werk van de duivel. Mill ontwikkelde ook het utilitarism, als antwoord op het hedonisme (iedereen
is op zoek naar geluk en zo min mogelijk pijn). Hij vond dat het hedonisme niet inging op
sympathy en hulp aan anderen, dus ontwikkelde hij de theorie van utilitarism, een
filosofie die zegt dat acties zo slecht zijn als de proportie van de pijn die ze doen aan
anderen.
Er zijn 3 belangrijke psychologen op het gebied van associationisme in de 19e eeuw. James Mill en zijn zoon John Stuart Mill, die met hun artikelen en boeken over liberalisme Engeland sterk hebben beïnvloed in die tijd. Alexander Bain, met een wijde interesse.
Hij bestudeerde de relatie
tussen mind en body, omdat deze biologisch verbonden waren. Hij bewees dat een fysieke aandoening de substantie van de hersenen beïnvloedde en daarmee ook ‘the mind’.Hij beschreef ook de ‘afterimages’, zoals het vuur van een kaars als ie uit is en het geluid van een toon als hij aangeslagen is.
Hij is de eerste die vindt dat sensaties en ideeën samenkomen en als ze samenkomen dat ze dan worden verbonden met elkaar. ‘Senso ergo sum’ I sense therefore I am. Hij legde het pad voor Wundt 100 jaar later.
Er zijn 2 wetenschappers die de brug slaan tussen Britse empiricisten en de Britse
associationisten.
Zij zijn de eerste die de connectie tussen de verschillende onderdelen van ‘the mind’
proberen te verklaren.
Hij geloofde niet in het empiricisme en schreef zijn publicaties over het nativisme, hij geloofde dat “mind’ voor 1/4e bestond uit aangeboren intellect. Dieren konden wel empiricisten zijn.
In zijn boek ‘The Monadology’ beschrijft Leibniz zijn systeem van Monads (een oneindig
aantal elementen die het ‘zijn’ en ‘activity’ samenstellen.) Monads zijn onvervormbaar,
niet te vernietigen en niet te creëren. Er is een verschil in het niveau van activiteit van de
monads en door het verschil in samenstelling van monads bij de mens is voor de ene
mens iets onbewusts waarneembaar in het onbewustzijn.
God had ‘mind’ en ‘body’ gecreëerd als een parallelle klok, waarbij de mind actief was.
Zijn psychologie wordt ook wel eens ‘activity psychology’ genoemd.
Er was ook veel kritiek op Locke en Berkeley, vooral vanuit de hoek van de nativisten, diegeloofden dat ze de opvolgers van Descartes waren.
Hij geloofde sterk in het ‘Esse est percepi’, dat alleen het gepercipieerde bestaat. Dus als een vuur niet meer wordt gepercipieerd dan is er ook geen bewijs van zijn bestaan. Hijwerd regelmatig als gek verklaard.
Hij bestudeerde ook het zien van diepte en geloofde dat het kwam door het gebruik van de 2 ogen. Hij zette dit niet door, omdat hij naar Amerika vertrok. Nadat hij 2 jaar in Amerika een universiteit had proberen te stichten, maar terug moest komen omdat zijn steun door de Britse overheid opgezegd werd, stierf hij in 1753. Omdat hij geloofde in het feit dat de dood alleen opgemerkt kan worden door rotting, wilde hij pas begraven worden als hij een aantal weken had gelegen op zijn bed.