Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

Wolfgang Köhler (1887-1967) belangrijk

Köhler heeft zijn Ph.D, bij Stumpf ontvangen. Köhler deed onderzoek naar het leren bij

primaten. Hij ontwikkelde het ‘detour problem’ waarbij een aap om een bepaalde barrière

moet om zijn voedsel te krijgen. In zijn mening stond hij lijnrecht tegenover de

functionalist Thorndike, die geloofde in Trial-and-error en Stimulus-Respons. Köhler

geloofde in insight learning.

Lees meer...

Wertheimer

Sommige kinderen realiseerden

zich dat als ze de figuur 45 graden draaiden, ze de methode die ze geleerd hadden

konden gebruiken. Vele anderen waren niet zo flexibel en raakten in de war, en

protesteerden dat het probleem niet eerlijk was, omdat ze nog nooit zo’n figuur hadden

gezien. Ze probeerden de methode toe te passen die ze geleerd hadden maar waren

onzeker over wat de basis van de figuur was.

Wertheimer geloofde dat het falen van de kinderen de inadequaatheid van de

leermethode liet zien. Hij suggereerde dat ze de kinderen moesten leren om de relatie

tussen de delen van het parallellogram te zien, om het te zien als een gestalt, en

productief te denken.

Lees meer...

Bluma Vul’Fovna Zeigarnik (1890-1990)

Bluma Vul’Fovna Zeigarnik (1890-1990) was een Russische psycholoog die in de

Westerse psychologie het meest bekend is geworden door haar ontdekking van wat we

het Zeigarnik effect zijn gaan noemen: iets niet af krijgen, beter onthouden.

Lees meer...

Gestalt Psychology in Germany and the United States

Gestalt psychology is een alternatief en tegenhanger van structuralisme, behaviorisme en

functionalisme. Het is opgericht door de psychologen die in hoofdstuk 6 besproken

worden. Gestalt is een Duits woord dat ‘shape’ of ‘form’ betekent.

De 3 founders gebruiken Gestalt om perceptie te beschrijven, later onderzoeken zij leren,

probleem oplossen en cognitie. Kurt Lewin bestudeert de sociologie en een hoop andere

onderwerpen met een Gestalt benadering. Max Wertheimer, Kurt

Koffka en Wolfgang Köhler.

Mach en von Ehrenfels leggen de basis van Gestalt Psychologie. Zij kijken bij het

analyseren van sensaties naar eigenschappen van simpele vormen, als vierkanten en

cirkels.

Grondleggers Gestalt psychologie, phi phenomenon, 4 principes (holistic thinking, phenomenological basis, methodology, isomorphism)

Lees meer...

Oswald Külpe (1862-1915)

‘Jost’s law’: als twee associaties even sterk zijn, dan versterkt repetitie de nieuwe méér

dan de oude. vrije

associatie (Galton), judgment (doubt,

hesitation en searching = conscious

attitudes) (Marbe), apprehension (met

Bryan), reaction time

Watts

reaction time response: voorbereidende

fase, stimulus presentatie, striving for

response, respons itself

Ach cognitive set

Bühler imageless thought

Moore

toevoeging ‘meaning’ aan 3 basisdimensies

van Wundt

Lees meer...

Carl Stumpf (1848-1936) belangrijk

Brentano en maakte onderscheid tussen fenomenen en mentale functies. Stumpf suggereerde dat fenomenen zoals tonen, kleuren en beelden ofwel sensorisch ofwel denkbeeldig zijn. De studie van zulke fenomenen noemde Stumpf phenomenology; zijn massieve Tone Psychology was een phenomenology van tonen. De tweede grote klasse van psychologische ervaring omvat zien, horen, waarnemen en denken – de cognitieve handelingen van Brentano. Studies naar sensorische en denkbeeldige fenomenen waren voor Stumpf ‘voorbereiding’ voor de echte taak van psychologie – de studie van psychologische handelingen of functies. Maar hier vinden we een paradox, Stumpf weidde zijn leven aan het bestuderen van deze voorbereidende fenomenen maar zag zichzelf altijd als een psycholoog. Zijn eigen onderscheiden accepterend, was hij in feite eigenlijk een phenomenologist. Onbewuste beïnvloeding (clever Hans).

Lees meer...

Franz Brentano (1838-1917)

logische evaluatie, psy is compleet, bestudeert mental acts  grondlegger functionalisme, retrospectie

Empirische psychologie – logisch evalueren van experimenten voordat daaraan

psychologische kennis uit voort kan vloeien (in tegenstelling tot Wundt, die resultaten uit

experimenten centraal stelt)

Beschouwt Psychologie als compleet in 1874 aangezien de empirische observaties

onveranderd bleven en de regels van de logica vaststaan. Wundt bleef constant

uitbreiden en aanpassen wat hij had geproduceerd.

Bestudeert mental acts (ideating, judging, loving vs hating: ‘act’ psychologie) zelf ipv de

producten ervan

Lees meer...

Ernst Weber (1795 – 1878)

De tactu – beschrijvingen van de tastzin Definieert the absolute threshold, two-point

discrimination threshold waarmee hij de grens aangeeft bij welke intensiteit stimuli

worden waargenomen. Ook onderzoek naar verschil voelen in gewichten.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen