Retoriek
- Gepubliceerd in Marketing
Veel praatjes, mensen iets wijsmaken.
Veel praatjes, mensen iets wijsmaken.
Pushen, overtuigen van mensen. Een negatief kader van PR.
Corporate communicatie kan beschreven worden als orkestratie van alle instrumenten in het veld van de identiteit van de organisatie (communicatie, symbolen en gedrag van de leden van de organisatie) op een zodanig aantrekkelijke en realistische manier dat een positieve reputatie gecreëerd of gehandhaafd wordt bij groepen waarmee de organisatie een afhankelijkheidsrelatie heeft (vaak stakeholders genoemd) Dit resulteert in een concurrentievoordeel voor de organisatie.
Wat er ook gebeurt met je bedrijf, je draait alles op een positieve manier om, om je bedrijf toch te kunnen verkopen. Dit wordt gezien als vervorming van de waarheid, manipulatie. Het is een negatieve manier van PR om positief naar buiten te komen. Corporate communicatie wordt soms gezien als spin.
Reputatie is een concept dat relevanter is voor mensen die geen directe banden met een organisatie hebben. Het gaat ook over het managen van relaties, maar dan met mensen die nog buiten het bedrijf staan.
Men beschouwt relaties die al in verband staan met het bedrijf (vb. leveranciers). Relatiemanagement hoort bij datgene wat een corporate communicatiemanager beheert.
Laat zien hoe communicatie geïntegreerd kan zijn binnen je bedrijf. Dit is een onderdeel van corporate communicatie.
Gericht op consumenten
Promotie van consumentenproducten of – diensten
promotie van consumentenproducten of – diensten. Corporate communicatie is gericht op andere publieksgroepen en stakeholders.