Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

Breek- of discussiepunten in de definities van communicatie

In de communicatiewetenschappelijke literatuur zijn er een aantal belangrijke breekpunten te onderkennen als men communicatie probeert te definiëren. We zetten ze hier op een rij:

Intentionaliteit als breekpunt: de bedoeling van de communicatie ligt aan de basis van de zogenaamde teleologische opvatting van communicatie. M.a.w. er is pas sprake van communicatie wanneer de zender de bedoeling heeft om een boodschap te sturen en de ontvanger de bedoeling heeft de boodschap te ontvangen. Dit is een typische redenering voor de processchool. Anderen zien communicatie veel ruimer, zij zeggen dat alle gedrag communicatief is; mensen kunnen niet niet communiceren (Watzalawick).

  • Intentionaliteit is vaak moeilijk vast te stellen.
  • bedoelde communicatie wordt soms als ongemaskeerde communicatie gemaskeerd.
  • Non-verbale communicatie is vaak niet intentioneel

- Geslaagdheid als criterium:Fauconnier stelt dat wanneer er expressie is gericht op persoon x:

  • 1. Transmissie (T) van de boodschap maar geen ontvangst (O)
  • 2. T en O zijn maar geen ontvangst door persoon x maar wel door Oy
  • 3. T en Ox maar geen interpretatie (I)
  • 4. T Ox, I is er maar geen juiste interpretatie (Ib)
  • 5. T, Ox, Ib zijn maar geen bedoelde uitwerking (Ub) of er is een verkeerde uitwerking (Unb)
  • 6. T,Ox, Ib en Ub zijn vb. paaseieren verstoppen

Eenrichtings- of tweerichtingsverkeer: grafisch: is er een eenrichtingspijltje nodig om van communicatie te spreken of een tweerichtingspijltje. De processchool zegt dat het eenrichtingspijltje voldoende is (van A naar B) en dat de communicatie van B naar A een nieuw communicatieproces is.

  • Stelt men zich gedragscommunicatief op è Ja ? è dan zal men gemakkelijker kunnen stellen dat communicatie een proces van wisselwerking is. è aanspreken en aangesproken worden.
  • Feedback stelt geen tweerichtingsproces voor maar vormt een nieuw proces waarin zender ontvanger wordt en omgekeerd. Het maakt dus geen deel uit van het communicatieproces

Lees meer...

Betekeniscreatie-school

  • Communicatie als een productie en uitwisseling van betekenissen.
  • Nadruk op hoe boodschappen of teksten interageren met mensen om zo betekenissen tot stand te brengen
  • Verschillen in de betekenisgeving tussen zender en ontvanger niet noodzakelijk als “fout” beschouwd, maar als bv. Culturele verschillen tussen partijen
  • Centrale methode is semiotiek ( studie van tekens en tekensystemen)
  • Richt zich primair op de producten van communicatie ( kunstwerken,reclamespots,…) en dus niet op de communicatieve handelingen.
  • Teksten maken en lezen worden als parallelle processen beschouwd.
Lees meer...

Proces school

  • Ziet communicatie als een transmissie van boodschappen
  • Nadruk op hoe zender en ontvanger encoderen en decoderen, hoe kanalen en media efficiënt kunnen worden ingezet
  • Communicatie is dus een beïnvloedingsproces waarbij de ene de gedachten van de andere beïnvloed. Als de andere niet beïnvloed wordt spreekt men van een communicatiefout.
  • Er is geen verschil tussen output en input
  • Basis ligt bij de psychologie en sociologie
  • Richt zich op PRIMAIRE communicatieactiviteiten
Lees meer...

Inleiding tot de communicatiewetenschappen 1e Bach PSW

1. Concepten en modellen

1.1 communicatiewetenschap als discipline

  • Communicatiewetenschap is een relatief jonge discipline . Ze is ontstaan na de 2e Wereldoorlog bij het bestuderen van propaganda, enz..
  • Maar voordien werden de communicatiewetenschappelijke fenomenen onderzocht vanuit de psychologie , sociologie , taalkunde , enz.
  • De multidisciplinariteit is ook nu nog belangrijk omdat communicatiewetenschap verschillende domeinen kent ( massacommunicatie, public relations, gezondheidscommunicatie , … )
  • Die diversiteit komt tot uiting op vlak van definities en modellen van de communicatie.

1.2 Wat is communicatie (volgens Van Dale woordenboek)?

  • Mededeling, kennisgeving : iemand die een bericht of boodschap externaliseert , er hoeft niet per se respons op te komen. De nadruk ligt op het proces van zenden. Er is geen sprake van communicatie als de boodschap niet wordt opgemerkt door de bedoeld ontvanger.
  • Verkeersgemeenschap , verbinding : communicatie als transport ; het vormt de verbinding tussen zender en ontvanger. Wordt zeer weinig gebruikt binnen de communicatiewetenschap.
  • Gelegenheid tot uitwisselen van gedachten : communicatie is geen eenzijdig proces ; beide partners zijn gelijkwaardig . Persoon A wisselt gedachten uit met persoon B. Etymologisch: communicare: gemeenschappelijk maken.

Een definitie van communicatiewetenschap is goed wanneer zij :

  • Bruikbaar of operationeel is binnen een bepaalde wetenschappelijke visie
  • Logisch en coherent is
  • Niet tegengesproken wordt door de waarneembare werkelijkheid
  • Toelaat het gedefinieerde nauwkeurig te onderscheiden van andere maatschappelijk verschijnselen.

Er bestaan veel definities van communicatie ; een echt juiste definitie is dus niet te maken. Allemaal verschillend in hun aspect : symbolen , spreek , interacties , relaties , sociaal , .. Vanuit de vele definities komen er twee belangrijke visies naar voren ( Health en Bryant ).

2 belangrijke perspectieven ;

Lees meer...

Belevingseconomie

Je beleeft waar het merk voor staat, je brengt een gevoel mee. Belevingseconomie is een onderdeel van passiemarketing, een kenmerk van sponsoring.

Lees meer...

Ambush-marketing

Je doet alsof je een evenement sponsort, maar je geeft er geen geld aan. Je associeert je bedrijf met een evenement zonder er sponsorgelden voor te betalen. Dit wordt gezien als een negatieve vorm van sponsoring.

Lees meer...

Niche

Klein facet binnen een doelgroep die vaak moeilijk te bereiken is. Niches komen vaak voor bij kunstsponsoring omdat men dan een specifieke doelgroep bereikt.

Lees meer...

Cross-marketing

Als bedrijf ga je samenwerken met een liefdadigheidsinstelling of een goed doel. Vervolgens bouw je hier dan een communicatiecampagne op. Consumenten kunnen dan via productaankoop een goed doel steunen en dit is vaak enorm succesvol. Dit is een vorm van cause-related marketing die het vaakst voorkomt.

Lees meer...

Cause-related marketing

Deze vorm van sponsoring is direct gekoppeld aan commerciële doelen van de onderneming. Bedrijven dragen financieel bij aan goede doelen en liefdadige organisaties in ruil voor publiciteit en associatie.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen