Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

Ritueel model

  • Procesvisie op communicatie is niet altijd correct , communicatie kan ritueel zijn
  • Afhankelijk van de onderlinge kennis en emotie
  • Ontvangers en zenders die op basis van ritueel met elkaar communiceren (vandaar kerstboom , want het is ook een ritueel)
  • Rituele communicatie is tijdloos en onveranderd
  • De boodschap van rituele communicatie is afhankelijk van associaties en symbolen die niet door de deelnemers ontwikkeld zijn maar door de cultuur waarin ze leven.

 Communicatie is volgens het rituele model een ceremonie die mensen samenbrengt, zie kerstboom.

Lees meer...

Maletzke’s massacommunicatiemodel

  • Geeft de verschillende componenten van massacommunicatie weer
  • C = communicator , M = Message , C = Receiver
  • Wat beïnvloedt de communicator ? : zelfbeeld , team , sociale omgeving,..  Bepalen wat we te zien of te horen krijgen in de media
  • Doorgeven van de boodschap is afhankelijk van soort medium , effect , beeld van het medium
  • Wat beïnvloedt de ontvanger ? ; zelfbeeld , persoonlijkheidsstructuur , waarden en normen , sociale groep , …
  • Zie extra uitleg boek
Lees meer...

Tweede aanpassing aan ABX-model

Toevoeging van een nieuw element, nl. C(=communicator). Deze ‘channel’-rol is een soort ‘gatekeeper’ voor de verzending van boodschappen over de omgeving tussen A en B in. In deze versie is A = een bron in de samenleving (vb. politicus) en B voor een lid in de samenleving. C heeft de taak om de noden van B te interpreteren en te voldoen door boodschappen naar B te versturen via een kanaal of medium. Nu is er echt sprake van een massacommunicatiemodel.

X = gebeurtenissen of de objecten in de sociale omgeving waar communicatie plaats vindt

A= advocate rol: hebben iets te zeggen over de X’en tegenover het publiek in zijn geheel

C= mediaorganisatie. Zij kiezen uit de A’s maar kunnen ook rechtstreeks ervaring met de bron hebben.

Lees meer...

Model van Westley en Macleans

Eerste aanpassing aan ABX-model

- Persoon A neemt waar , X1,X2,X3,X4  communiceert over 1 bepaald object met B B kan feedback geven en zelf ook observeren en daardoor weet het van bepaalde gebeurtenissen.

- Verschillen tussen massacommunicatie en inter-persoonlijke communicatie

1) Feedbackmogelijkheden bij massacommunicatie is beperkter dan bij inter-persoonlijke communicatie

2) Het groter aantal X’en en A’s waaraan een individu B wordt bloot gesteld

Lees meer...

Aansluitend bij ABX: cognitieve dissonantietheorie

Mensen hebben cognities , dit zijn kennis , opinies , attitudes ,.. over zichzelf en hun omgeving

Tussen cognities kunnen 3 soorten relaties bestaan

  • Consonnant : consistent , cognities sluiten bij elkaar aan  roken is ongezond en ik rook niet
  • Dissonnant : niet consistent , spreken elkaar tegen  roken is ongezond maar ik rook wel
  • Irrelevant : Wanneer 2 cognities totaal niets met elkaar te maken hebben  de wereld is rond en ik rook

De mate van dissonantie is afhankelijk van : roken en weten dat het ongezond is

Proportie tussen consonnante en dissonante cognities : “ ik weet dat ik rook en ik vind het cool “ & roken is ongezond en roken is duur “  hoe meer nadelen in de cognitie , hoe slechter voor het onevenwicht

 mensen proberen dissonantie dus te verminderen

Lees meer...

ABX model van Newcomb

Men is geïnteresseerd in de graad van consistentie of inconsistentie die bestaat tussen twee personen in relatie tot een derde persoon of opbect. Soms is er sprake van een evenwicht: twee personen mogen elkaar en mogen het object en soms is er sprake van een onevenwicht: twee personen vinden elkaar leuk maar hebben verschillende attitudes over het object.

Volgens Newcomb was communicatie de “tool” om het onevenwicht te herstellen. Communicatie treedt dus vooral op onder condities van onzekerheid en onevenwicht. Ook treedt communicatie op onder de volgende omstandigheden:

1) Wanneer er een sterke aantrekkingskracht is tussen personen

2) Wanneer het object belangrijk is voor minstens één van de betrokkenen personen

3) Wanneer het object ook een gemeenschappelijke relevantie heeft voor beide personen.

A: Bart, b: Katrien, x: roken, A en B zijn beste vrienden maar hebben verschillende attitude over roken

  • Onevenwicht  Oplossing:

  • A zou b niet meer zo tof kunnen vinden
  • A zou attitude t.o.v. roken kunnen veranderen
  • Communiceren over het probleem

Lees meer...

Gerbners algemeen model

Iemand neemt een gebeurteniswaar en reageert in een situatie met bepaalde middelen door iets beschikbaar te stellen in een bepaalde vorm , in een bepaalde context , met een zeker inhoud en dat heeft gevolgen.

Rol van waarneming 

- E = wat waargenomen wordt ( event )

- M = ontvanger neemt het event waar als E1

Menselijke communicatie 

- M is een persoon (of een machine) die E1 percipieert

- De relatie tussen M,E & E1 is er één van perceptie. Wat gepercipieerd wordt door M wordt bepaald door zijn of haar manier van selecteren, er gebeurt teveel dus MOET men kiezen tussen verschillende percepties (vb. moonwalking bear).

- Volgende stap: M wil communiceren over E1 met iemand anders. M produceert dan een boodschap SE. S staat dan voor vorm en E voor inhoud. De boodschap SE kan op haar beurt weer gepercipieerd worden door M2 als SE1.

- Het is dus een zeer algemeen model ( je kan het toepassen op vele soorten communicatie) waarin perceptie een grote rol speelt. Het gaat er van uit dat er steeds een verschil is tussen de manier waarop we de realiteit percipiëren en hoe die vervolgens opnieuw gecommuniceerd wordt (vb. in welke mate is het nieuws een reflectie van de realiteit?).

Lees meer...

Spiraal van Dance

- toont de dynamische natuur van het communicatieproces aan

- Communicatie bouwt steeds voort op andere communicatie , het verleden bepaald dus het heden en beïnvloed in sterke mate het communicatieproces. De communicatie die nu plaatsvindt, beïnvloedt de structuur en de inhoud van de communicatie die volgt.

- Vb. vrienden die weten waarover ze het hebben

- DE spiraal kan verschillende vormen aannemen in verschillende situaties en voor verschillende individuen

- In dit model zal de communicatie zich ontwikkelen van vrij eng en oppervlakkig tot breed en diepgaand.

Lees meer...

Het circulair model van Osgood en Schramm

- circulair model

- verdwijnen van noise en massamedium

- Soort van wederkerige communicatie , zender en ontvanger verwisselen van rol

- Sluit aan bij de betekeniscreatie-school

- Bijzonder geschikt voor inter-persoonlijke communicatie

- Betekeniscreatie , gelijkwaardige positie

Lees meer...

Defleurs uitwerking van Shannon en Weaver

DeFleur heeft het S&W model uitgewerkt naar aanleiding van de discussie over de overeenkomst tussen de betekenis van de verzonden en de ontvangen boodschap.

Volgens hem wordt in het communicatieproces de ‘betekenis (= gedachte-inhoud)’ getransformeerd in een boodschap (door de bron). Die boodschap wordt omgezet in ‘informatie (=door de zender)’ die hiervoor via ‘een kanaal’ (=massamedia) werd verzonden. Als de informatie gelijk is aan de boodschap is er sprake van communicatie (zie het eerder vermelde ‘geslaagdheidscriterium).

In het model geeft men ook weer hoe de bron feedback krijgt. Die feedback geeft de bron de mogelijkheid om de communicatie naar de bestemmeling aan te passen zodat de kans op grotere overlapping tussen de twee betekenissen stijgt. Noise krijgt ook een zeer belangrijke rol in dit model.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen