Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

De conversatie:

Het is de meest gewone vorm van gesproken communicatie. Via conversaties creëren en onderhouden we relaties, exploreren en ontwikkelen we persoonlijke identiteiten, enz.. Het is dus essentieel om sociaal te overleven.

McLaughin:

  • De meest private en meest persoonlijke vorm van communicatie, verschilt de conversatie van alle andere soorten discours.
  • Het is de meest wederkerige en evenwichtige vorm van discours omdat de participatiegraad gelijk is.
  • Men gebruikt informele taal en men deelt persoonlijke informatie.
  • De participanten spelen voortdurend in op elkaar, waardoor het ook gekenmerkt wordt door aarzelingen, herformuleringen, ..
  • Er is een graad van vrijheid aanwezig die niet in andere vormen van discours aanwezig is
  • Het is privaat: je herhaalt niet tegen andere mensen wat er gezegd is in een gesprek
  • Buitenstaanders hebben het moeilijk om conversaties te interpreteren omdat de participanten impliciete, private codes gebruiken die hun unieke band bevestigen.

Lees meer...

Studie van taal

Linguistiek : studie van de natuurlijke taal.

Systeemlinguistiek : Taal als systeem met regels

Fonologie : studie van het klankensysteem

  • kleinste significant = foneem ( vb. in het Nederlands: b en p)
  • fonologische kennis maakt het ons mogelijk om gekende woorden correct uit te spreken, om te weten hoe onbekende woorden zouden moeten klinken, belangrijke en onbelangrijke klankvariaties in taal op te merken, vreemde accenten op te merken, en nieuwe woorden te maken die correct klinken.

Semantiek : studie van het betekenissysteem , woordformatie en de interne structuur van woorden.

  • Kleinste eenheid = morfeem
  • Vrij morfeem = zelfstandig naamwoord (vb. poes)
  • Gebonden morfeem : voor of achter vrij morfeem (vb. –achtig, -tje)
  • Morfologische kennis maakt het ons mogelijk om een geluidsstroom in betekenisvolle eenheden op te delen, om de vorm en de betekenis van woorden te herkennen, te zien hoe het toevoegen of weglaten van een morfeem de betekenis verandert, en om nieuwe woorden te maken

Syntaxis ; studie van structuur van de regels die de samenvoeging van woorden tot begrijpelijke zinnen mogelijk maken

  • kleinste eenheid is de zin
  • zonder grammaticale structuren zouden we de ambiguïteit van de zinnen niet inzien (vb. de jongen die jan heeft geslagen).
  • syntactische kennis: maakt het ons mogelijk om grammaticaal correcte en incorrect combinaties van woorden te ontdekken, om woorden in de juiste volgorde te zetten en om te zien hoe het wijzigen van de volgorde kan leiden tot het wijzigen van de betekenis, om zinnen te produceren die we voordien nog nooit gehoord hebben en om ambigue zinnen te herkennen.

Pragmatiek : studie van sociale context van taal : bestudeert de taaluitdrukkingen en de sociale context waarin ze past.

  • Kleinste eenheid is het discours
  • Kenmerkend: de idee van de ‘adaptability of language’: de interactanten dienen hun taalgedrag steeds aan te passen aan de eisen van de context
  • Pragmatische kennis maakt het ons mogelijk om de communicatieve doelstellingen van de anderen te interpreteren, om te zien hoe de context onze taalkeuzes beïnvloed, om taalkeuzes te maken die onze intenties op de juiste manier communiceren, en om rekening te houden met informatie over de sociale wereld en de kennis daarvan bij de gesprekspartner.

De “ coordinated management of meaning theorie” (CMM): laat ons verstaan op welke manier individuen context gebruiken om een pragmatische betekenis aan te duiden. Zij geloven dat als je succesvol wilt communiceren je rekening moet houden met 4 levels van context:

  • Episode: de situatie waarin we ons bevinden tijdens een interactie
  • Relatie: verwijst naar de rolverplichtingen die we ervaren t.o.v. de andere, vb. docent <-> student
  • Life script : een professionele of persoonlijke identiteit vb. liefdevolle ouder, creatieve artiest, strenge prof,..
  • Cultural management: verwijst naar de culturele normen die we delen met anderen identiteit gebaseerd op nationaliteit , religie , bestaande cultuur van examineren binnen de Vlaamse universitaire context.

Lees meer...

Vormen van taal

  • Dialecten : taal die gesproken wordt in subgroepen
  • Pidgins : een eenvoudige taal die bewust is gecreëerd zodat mensen die nieuw zijn in een regio kunnen communiceren met mensen die er al langer leven. Vb. soldaten die tijdens de oorlog pidgins spreken met de lokale bevolking.
  • Lingua Franca: een derde taal die mensen van verschillende taalgemeenschappen spreken om handel te voeren (vb. Engels)
  • Jargon : het gebruik van speciale of technische woorden door leden van bepaalde beroepsgroepen; Vakjargon , taal die gebruikt wordt in een professionele omgeving
  • Argot : verwijst naar het gebruik van woorden in een andere dan de klassieke betekenis, meestal door niet-dominante groepen in de maatschappij die bepaalde dingen verborgen willen houden. Vb. dieventaal
  • Taboetaal : Woorden die niet geaccepteerd worden in de samenleving
Lees meer...

De saphir-worf hypothese

  • De reden waarom de oorsprong van onze taal de oorsprong van ons denken beïnvloed, heeft te maken met dat we zowel in taal denken en herinneren.
  • Linguistisch determinisme : taal bepaald het denken.
  • Linguistische relativiteit : mensen van verschillende taalgemeenschappen verstaan bepaalde woorden verschillend. Iets uitleggen in onze taal is makkelijker dan iets uitleggen in een andere taal , vb. ; Frans , vele vormen van personen jij in het Nederlands = tu / vous in het Frans
  • Grammaticale verschillen : disfemismen <-> eufemismen
Lees meer...

Taal beïnvloedt de manier waarop we de wereld zien

  • We denken niet alleen in taal , maar we slagen ook veel herinneringen op in woorden.
  • Experiment van Carmichael:
  • Hij vroeg mensen te kijken naar een set van 12 ambigue figuren die ze zo accuraat mogelijk moesten proberen te ontleden. Ze plakten op iedere figuur een woord. Vb. 2 cirkels verbonden dor een korte lijn werd een bril of gewichtheffer genoemd. Wanneer ze vroegen de figuren na te tekenen tekende de ene een dunne lijn om de cirkels te verbinden om een bril te tekenen en de andere een dikke lijn om gewichten voor te stellen.  mensen hadden dus eerder de woorden dan de figuren in hun geheugen opgeslagen.
Lees meer...

Taal is op regels gebaseerd en is productief

  • Taal laat ons dingen verstaan waar we voordien nog nooit van hebben gehoord want elke zin die geproduceerd wordt, is er een nieuwe.
  • De mogelijkheid om ongewone zinnen te verstaan en te creëren = dankzij de productiviteit van taal.
  • Taal is dus meer dan een zaak van trial and error . Wanneer we taal leren , leren we niet een specifieke set van bepaalde woorden , maar we leren regels die ons in staat stellen om betekenissen te creëren.
  • De regels zijn complex
Lees meer...

Taal is een soort kennis

  • Taal is een geheel van kennis opgeslagen in ons brein.
  • Spreken is de externe zijde van taal
  • Taal is de interne en mentale zijde van taal
  • Bij de geboorte hebben we nog geen kennis van taal we leren ze door te luisteren door wat mensen naar buiten brengen in de vorm van spreken.
Lees meer...

Taal bestaat uit symbolen

  • Om te communiceren hebben mensen een manier nodig om hun gedachten naar buiten te brengen.
  • Het teken is het vervoersmiddel van de gedachten
  • We onderscheiden signifiant : de betekenaar , het idee van de gedachte dat in de communicator zijn hoofd draait en signifié : het betekende, gesproken , uitgebrachte gedachte.
  • Ferdinand de Saussure ; vergelijkt het teken met een vel papier , de voorkant is de SIGNIFIANT en de achterkant is de signifié. Een woord creëren is zoals een vorm uit een stuk papier snijden. De vorm is zowel conceptueel als representatief.
  • De relatie van het teken kan natuurlijk zijn ; vb.: rook( signifiant) wilt zeggen vuur ( signifié)
  • De relatie van het teken kan menselijk zijn ; vb. : dog in het Engels en hond is Gou in het Chinees ==> afhankelijk van de cultuur
  • Woorden zijn niet de enige dragers van betekenis. Culturen kunnen ook betekenis toekennen aan bv. vormen en kleuren. Vb. rood is de kleur van de liefde
  • Denotatie : de concrete betekenis van het woord , datgene wat door het woord wordt aangeduid Connotatie : de ermee verbonden voorstelling van het woord. Meestal emotioneel gebonden. Vb. : een blonde dame gaat meestal gepaard met lager intelligentie
Lees meer...

Kenmerken van de “natuurlijke taal”

  • Taal is macht die men kan gebruiken of ondergaan ( newspeak , boeken )
  • Er bestaat dus een verband tussen taal, denken en mens zijn. Dieren kunnen niet spreken.
  • Natuurlijke talen : de gesproken taal , het gesproken woord.  close link between language and its expression in speech
  • Artificiële talen ; computertaal bijvoorbeeld , zijn talen die voortgebracht worden door een elektrische signalen
Lees meer...

Het aandachtsmodel van McQuail

  • S : verschillende soorten bronnen maken boodschappen
  • Boodschappen worden via verschillende competitieve mediakanalen uitgebracht
  • Die het oog hebben op dezelfde markt.
  • Maar de beste bron krijgt de meeste kijkers
  • Dit wordt gemeten door de totale verworven attentie van het publiek (audience)

Besluit:

Communicatie is een proces, waarbij een zender een gedachte-inhoud probeert over te brengen naar een ontvanger. Daartoe moet de zender deze gedachte-inhoud encoderen. De tekens (boodschap) worden als signalen (geproduceerd door medium) doorgestuurd naar de ontvanger via een kanaal, waarin ruis kan optreden. De ontvanger op zijn beurt, decodeert de boodschap en geeft eventueel feedback.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen