Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

Inter-persoonlijke aantrekkingskracht: de filtertheorie (Duck)

We gebruiken een reeks filters om te zien hoe close we met iemand anders willen zijn. Wie niet voorbij de eerste filter geraakt, blijft bv. een vreemde. Zo zijn er vier soorten filters:

  • Sociologische of incidentele cues: de demografische of omgevingsfactoren die de waarschijnlijkheid van een contact bepalen. Vb. de plaats waar je woont of werkt; je kan geen relatie opbouwen als je duizenden kilometers van elkaar woont. Fysieke nabijheid is dus een sleutelelement hier. Om dus de kans op het vormen van een relatie te vergroten, moet men dus op een zorgvuldige manier de leef- en werkomgeving kiezen.
  • Pre-interactiefactoren: mensen gebruiken non-verbale impressies om te beslissen of ze met iemand willen interageren. We baseren ons op lichaamstaal, kleding, .. .
  • Interactiefactoren: beginnen een rol te spelen wanneer we het contact zijn aangegaan. Sommige interacties verlopen vlot en aangenaam, in andere gaat het moeilijk. In het eerste geval neemt de aantrekkingskracht tussen beide toe.
  • Cognitieve cues: de mate waarin we dezelfde waarden en normen delen, .. hebben een groter effect op vriendschapsrelaties dan de uiterlijke verschijning. Deze informatie over de andere verwerven we door te communiceren.
Lees meer...

De verwijderingsfasen

de koppels groeien terug uit elkaar

Differentiëring

- In plaats van te praten over “we” en “ons” beginnen ze te praten over “je” en “ik”

- De nadruk komt te liggen op de verschillen tussen de individuen (verschillen die men hiervoor niet opmerkte)

- Over deze verschillen ontstaan openlijke discussies en ruzies.

- Deze fase is typisch voor elke relatie en wilt niet zeggen dat de relatie tot een einde komt

- Knapp zegt dat wanneer deze fase plaats vind de bindingsfase veel te snel is gegaan.

Inperking

- Beperkte communicatie , pijnlijke topics worden niet meer besproken en genegeerd.

- Gevoelige onderwerpen worden ontweken. De communicatie is een mijnenveld geworden, met enkele geladen topics. Met gevolg dat men nog weinig informatie uitwisselt en dat de uitdrukkingen van verbondenheid dalen.

Stagnatie

- Deze fase is gekenmerkt door stilte en inactiviteit

- De gesprekken worden formeel en beleefd, alsof men elkaar nooit gekend heeft

- Deze fase kan zeer lang duren door angst om de relatie formeel te beëindigen.

Vermijding

- Partners scheiden van elkaar fysiek ( vb. op vakantie gaan ) als dit niet gaat sluiten de partners zich psychologisch van elkaar af door elkaar te negeren.

- Opleggen van de telefoon , niets van zich laten horen , …

Beëindiging

- Beide partners zijn het erover eens dat het op deze manier niet verder kan en zetten een punt achter de relatie

- Communicatie in deze fase vervult 3 functies ; aankondiging van de aankomende scheiding , samenvatting van wat er is gebeurd , beëindigen van de toekomst van de relatie

Opm.:

- Het betekent niet dat je in de differentiëringsfase zit, dat je je koffers moet pakken

- Het kan zijn dat beide partners in een verschillende fase zitten

- De tijd die men neemt om de fasen te doorlopen, veranderen erg.

Lees meer...

Toenaderingsfasen ( tien stappen model van Knapp)

Initiatiefase : 1e in de ontwikkelingsfasen van een relatie

- In deze fase proberen partners drie dingen te doen: ze proberen een positieve indruk te creëren, ze observeren elkaar grondig om cues te krijgen over de persoonlijkheid en cues over de bereidheid om zich verder te engageren in de relatie. Dan zoeken ze naar manieren om de communicatiekanalen te openen, door gebruik te maken van conventionele openingszinnen.

Experimentering : wanneer de eerste fase goed gelukt is + de meeste relaties stoppen in deze fase

- Zoektocht naar iets gemeenschappelijk om de relatie op te baseren

- Communicatie is in deze fase: small talk ( fatische functie ) maar dit is belangrijk omdat men vanuit small talk wilt overgaan naar big talk. Small talk reduceert de onzekerheid, de communicatie in deze fase is dus ontspannen, onkritisch, niet bindend en niet ambigue.

Intensifiëring :

- Meer zelfonthullingen

- Gebruik van we en ons ,…

- Kennis maken met elkaars verbale en non-verbale stijl, men vervolledigt zelfs elkaars zinnen

- De tevredenheid en opwinding zijn erg hoog in deze fase

Integratiefase:

- Men wordt koppel in elkaars en andermans ogen

- Zelfde attitudes en zelfde interesses

- Vriendengroepen vloeien samen

- Intimiteittrofeeën : je partners jas , trui ,… dragen, foto in je portefeuille steken, ..

- De perceptie van eenheid wordt versterkt door vrienden die nu over de partners denken als de helft van een geheel

- Testen van persoonlijk engagement in de relatie ( 4 soorten volgens Baxter en Wilmor), diegene die de suggestie lanceert wil op die manier de reactie van de andere peilen:

  • Indirecte suggesties : grappen maken over de serieusheid van de relatie
  • Scheidingstest : laat partners zien hoe ze zich voelen wanneer ze alleen zijn
  • Uithoudingstest : laat de individuen zien hoever een partner wil gaan voor het behoud van de relatie (vb. door afspraken met vrienden af te zeggen, enz..)
  • Jaloezietest : kijken of de partner niet te jaloers is t.o.v. anderen.

 wanneer al deze testen gedaan zijn en beide partijen zeker zijn over hun gevoelens voor elkaar gaan ze over tot binding

Binding :

- Publiek ritueel om hun relatie te legitimeren

- Door bijvoorbeeld huwelijk aan te gaan bij koppels ; bloedbanden bij vrienden , …

Relaties groeien naargelang de tijd in de diepte en de breedte.

- Relational breath : individuen gaan meer aspecten van hun leven delen met hun partner , ze praten over meer en meer topics

- Relation depth : ze laten hun partners dichterbij hun persoonlijke identiteit staan.

Lees meer...

Psychologische regels

- Gebruiken we bij interactie met mensen waarmee we een nauwe band hebben.

- Regels worden zelf gemaakt

- Alledaagse regels mogen daarom ( zie vorige puntje ) dus doorbroken worden en vervangen worden door eigen regels.

- Gedrag dat nooit gebruikt zal worden bij totaal onbekenden

- Zeer brede range aan gespreksonderwerpen: zowel persoonlijke en emotionele zaken

- Vb. : ze kunnen zich serieus gedragen, grappen maken, vreugdekreten roepen, ..

Interpersoonlijke communicatie ontstaat volgens de derde regel pas over de tijd heen. Naarmate men elkaar beter leert kennen. Er is sprake van een grote vorm van informatie-uitwisseling waardoor de individuen elkaar zeer goed verstaan en elkaars non-verbale communicatie begrijpen en voortbouwen op vorige ontmoetingen.

Waarom is inter-persoonlijke communicatie zo belangrijk?

- Geeft ons steun en veiligheid in de soms onveilige wereld. : De gedachte dat we iemand hebben om op terug te vallen in moeilijke tijden is enorm belangrijk. Het is een vorm van comfort

- Ontwikkelen van ons zelfbeeld : dat zelfbeeld is immers een product van de goedkeuring en de afkeuring van diegenen met wie we in contact komen. We bekijken onszelf door de ogen van de andere.

- Stabiliseren en onderhouden van het zelfbeeld De aanwezigheid van anderen geeft ons een weerspiegeling  self looking glass. Vb.: Gewoon uitziende vrouw die als mooi aanschouwd wordt gaat zich na een tijdje ook zo gedragen.

Lees meer...

Sociale regels

- Gebruiken we bij mensen die behoren tot dezelfde groep in een bepaalde cultuur

- De regels zijn groepsgebonden

- Vb. : studenten onder elkaar , geen stijve ontmoetingen , praten over lessen , school ,… het zijn niet zo’n algemene topics.

- Communicatieregels verschillen van groep tot groep

Lees meer...

Culturele regels

- Meest algemene regels

- Ze zijn toepasbaar op alle leden van een bepaalde cultuur

- We gebruiken culturele regels bij mensen die we niet echt goed kennen

- Vb. hoe gaat het met je ? hand reiken , …

Lees meer...

Paralinguïstiek

Veel betekenissen van alledaagse communicatie ligt niet in het woord zelf maar de manier waarop we het woord uitspreken. Het zijn elementen zoals klemtoon, stiltes, .. die bestudeerd worden door de paralinguïstiek.

  • Vocal qualities ( toon , intonaties )
  • Vocalisations ( Kreten ,gegiechel ,…)
  • Vocal segregates ( pauze’s zoals , euh , mmm , … )
  • Al deze aspecten beïnvloeden de betekenis van gesproken woorden vb. een nasale stem wordt geassocieerd met luiheid, een hese stem met verleidelijkheid, enz..

indicator van sociale status ,persoonlijkheid ,…  De manier waarop we spreken verraadt onze afkomst in de sociale maatschappij

Besluit: mensen communiceren heel vaak en heel veel non-verbaal en het wordt echter gepercipieerd dan verbale communicatie.

Lees meer...

De taal van objecten

Voorwerpen , architectuur en interieur

  • Alle intentionele en niet intentionele weergaven van materiële objecten zoals machines , kunst ,…
  • Onze bezittingen handelen als symbolen van onze status , welvaart , financieel succes , …(vb. blackberry, sportwagen, ..).
  • Het informeert anderen van onze identiteit (uitdrukking: “Dit past bij mij, dit ben ik”). Hierdoor wordt hij ook op deze manier gepercipieerd door andere.
Lees meer...

Kleding

  • Comfort-protection : beschermen ons van extreme hitte of koude
  • Bescheidenheid : verbergen taboe delen van het lichaam
  • Cultural display : laat aan andere zien in welk deel van de samenleving je thuishoort, zo blijken mensen die dezelfde soort kleding dragen, beter met elkaar om te gaan. vb. gothics
  • Kledingcode’s : rechters , leger , politie  bepaalde kledingcodes voor het uitoefenen van hun ambt
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen