Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

Persoonlijke verkoop:

- Rechtstreeks in contact met de afnemer men kan dus inspelen op diens wensen.

- Kennis van het product wordt vergroot

- Wijze van gespreksvoering heeft ook invloed op verkoop

- Medewerker is de belangrijkste merkdrager  moet waarmaken wat er in de telecommercials beloofd wordt.

Lees meer...

Direct marketing communicatie

- gericht op het verkrijgen en onderhouden van een duurzame relatie tussen aanbieder en afnemer.

- Directe communicatie : enkel mogelijk als de aanbieder naam en adres heeft van de afnemer ( telefoon , email , internet )

- Door wensen en verwachtingen goed bij te houden kan men zich afstemmen op het koopgedrag van de consument

- Ligt tussen reclame en persoonlijke verkoop  ondersteund door reclame

Winkelcommunicatie (verzamelnaam voor de marketingcommunicatie in de winkel)

- Artikelpresentatie, displays en verpakkingen ; ze behoren alle vier tot de actie-communicatiemix en zijn permanent aanwezig

  • Artikelpresentatie: alle activiteiten die het merk op de plaats van verkoop optimaal onder de aandacht van de consument moet brengen. Bij goede artikelpresentatie wordt het winkelen leuker, aantrekkelijker, .. . Het is belangrijk want bv. de helft van de klanten doen aan impulsaankopen. Artikelpresentatie bestaat uit twee elementen: de vaste artikelpresentatie in de vorm van schappen, stellingen, rekken, .. en uit de tijdelijke presentatie op displays die artikelen extra aandacht wil bezorgen. Er zijn ook verschillende soorten displays:
    • Eilanddisplay: midden van het gangpad
    • Kopdisplay: aan het begin of het einde van een stelling gebouwd
    • Schapdisplay: artikel in het schap krijgt extra aandacht door bv. winkelmateriaal aan het schap te bevestigen
    • Kassadisplay: om impulsaankopen te verkopen

- Het primaire doel is het realiseren van de gewenste omzet

- Oefent invloed uit op het koopgedrag (voor, tijdens en na de koop)

- Kennismaken met nieuw merk door display kennismaking kan leiden tot een aankoop

- Verpakking beïnvloedt beeld dat de consument heeft van het product. Het is een belangrijk communicatiemiddel.

Lees meer...

Marketingcommunicatiemix

Marketingcommunicatie bestaat uit twee hoofdvormen: themacommunicatie ( above the line) en actiecommunicatie ( below the line).

- Themacommunicatie gaat vaak vooraf aan de verkoop.

  • De adverteerder tracht de doelgroep iets over het merk te vertellen.
  • Het kan ook als doel hebben om een relatie met de doelgroep te creëren en te onderhouden.
  • Na de koop de tevredenheid van de consument te bevestigen.

Samenvattend kunnen we zeggen dat men de kennis/attitude van de consument wil beïnvloeden

- Actiecommunicatie

  • Directe beïnvloeding van het koopgedrag
  • Het vindt plaats tijdens/na het koopproces
  • Men wil het gedrag beïnvloeden

Opm.: In de praktijk zijn deze niet altijd duidelijk te scheiden. Lees pag. 137 onderaan

Reclame

- Elke vorm van niet persoonlijke presentatie en promotie van producten. , diensten en ideeën waarvoor wordt betaald door een herkenbare afzender

- Uitstekend instrument voor het beïnvloeden van kennis , attitude en tevredenheid va grote groepen consumenten

- Er is sprake van eenzijdige informatie; men wil het zo positief mogelijk voorstellen.

- Kan niet verder reiken dan het vergroten van de koopintentie

- Is niet hetzelfde als publiciteit want je moet er voor betalen

- Niet hetzelfde als propaganda want propaganda wil ideeën op politiek of cultureel vlak overbrengen.

Promotie

- Promoties houden een tijdelijke verbetering van de prijs/waardeverhouding van een product of dienst in, die tot doel heeft extra verkopen te realiseren. (vb. 25% extra voor dezelfde prijs)

- Door een korting , of door verhoging van de waarde.

- Met als doel het koopgedrag doen toenemen

- Omzet verhoogt op korte termijn

- Ook prijsvragen, staaltjes , displays , … vallen onder promoties

- Kan ingezet worden ter ondersteuning van een reclamecampagne

- Bij thematische promotie is er, in tegenstelling tot bij klassieke promotie, geen directe omzetdoelstelling ( geen verplichte aankoop).

- Bij sales promotion wordt vooral gebruikt voor productintroducties, het aantrekken van nieuwe klanten, ..

- Kan op 2 niveau’s plaatsvinden

- gericht op de tussenhandel ( retailers , groothandelaars ,…  moet hen aanzetten tot verkoop van het merk en tot het assisteren in de promotie van het merk naar de eindgebruiker)

 gericht op de consument ( onmiddellijke actie bij het publiek teweeg brengen en aanzetten tot probeeraankopen

Lees meer...

Marketingcommunicatie:

Bij marktetingcommunicatie staat, in tegenstelling tot Corporate communicatie, het product of de dienst centraal. Marketingcommunicatie is er één van de vier P’s (prijs, plaats, promotie en product) in de zogenaamde marketingmix, die centraal staat in het hele marketingdenken.

Kotler : definitie van marketing: de menselijke activiteit gericht op het vervullen van behoeften en verlangens door middel van ruil.

Lees meer...

Arbeidsmarktcommunicatie:

Hier gaat het om “het structureel communiceren naar de interne en externe arbeidsmarktdoelgroepen met als doel het werven van nieuwe medewerkers, het contract onderhouden met huidige, potentiële en oud-medewerkers.”

DUS: structureel verwijst naar het feit dat het gaat om een specifiek beleid. Men richt zich ook op interne doelgroepen, eigen en oud-medewerkers zijn immers ambassadeurs voor een werkgever en spelen een essentiële rol in het uitdragen van het werkgeversmerk. Arbeidsmarktcommunicatie heeft een directe of indirecte wervingsboodschap. De directe is een vraag naar personeel en bij de indirecte vraag heeft men de intentie om een positief beeld te scheppen van de organisatie als potentieel werkgever of om een relatie op te bouwen

Lees meer...

Opm

.: een goede sponsoractie is dat de overeenkomst een vrij lange duur heeft en uitgroeit tot een soort van partnership, waarbij over en weer steeds meer prestaties worden geleverd.

Lees meer...

Sponsoring

Sponsoring is een overeenkomst met rechten en plichten tussen twee partijen: de sponsor en de gesponsorde. De sponsor stelt geld, goederen of diensten ter beschikking van de gesponsorde. De gesponsorde stelt daar prestaties tegenover die bijdragen aan de communicatiedoelstellingen van de sponsor.

De meest voorkomende doelstellingen zijn:

- Vestigen of versterken van naamsbekendheid

- Versterken van imago

- Het creëren van een platform om met doelgroepen in contact te komen

- Het stimuleren of ondersteunen van verkoopacties

- Het verwerven van free publicity

Lees meer...

Huisstijl:

Het is de visuele identiteit van een organisatie, het is het symbolisch gedeelte van de bedrijfsidentiteit. Vb. naam, logo, kleur, lettertype, ..

De huisstijl moet een afspiegeling zijn van de identiteit van de organisatie. Ondernemingen hebben er daarom veel geld voor over. Een consistente huisstijl zorgt voor herkenning, vb. A van Antwerpen

Lees meer...

Corporate advertising

Reclame is overredende informatie over producten, diensten en bedrijven, waarbij gebruik wordt gemaakt van massamedia en waarvan het doel is de kennis, attitude en mogelijk het gedrag van de doelgroep in een voor de adverteerder gunstige richting te beïnvloeden (wel betaald).

Doelstellingen van Corporate advertising:

- Het bekendmaken van een organisatiewijziging (vb. een fusie bekendmaken)

- Het weerleggen van de negatieve publiciteit of het onder de aandacht brengen van het standpunt van de onderneming of de branche

- Het wekken van belangstelling bij de financiële wereld

- Het kweken van goodwill bij toekomstig personeel

- Het bijsturen van het bedrijfsimago (als een bedrijf zich anders wil profileren)

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen