Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

Rolopvatting

- Ontwikkeld deze tijdens het werk doorheen het proces van socialisatie

- De nieuwe journalist ontdekt en internaliseert de rechten en de plichten die verbonden zijn met zijn status , evenals de bijhorende normen en waarden

- Er zijn twee groepen journalisten (Johnstone, Slawski en Bowman)

  • neutralen : zien zichzelf als transmissiekanalen ; zo snel mogelijk informatie bezorgen aan een zo groot mogelijk publiek. Ongeverifieerde berichten moeten vermeden worden.
  • participanten : geloven dat journalisten hun informatie zo goed mogelijk moeten uitpluizen om een verhaal te ontdekken en te ontwikkelen ( claims van de regering onderzoeken )
  • Derde rolconceptie van journalisten (Weaver en Wilhoit): tegenstandersfunctie : fungeren als tegenstanders van politici en bedrijfsleiders.

Opm.: de meeste journalisten hebben een pluralistische rolopvatting en zijn dus niet in 1 van de categorieën te plaatsen maar in meerdere + de manier waarop journalisten hun job definiëren beïnvloedt hun manier van verslaggeving.

Invloeden op het niveau van mediaroutines

Mediaroutines ontstaan niet toevallig ze zijn een praktisch antwoord op de vragen en behoeften van mediaorganisaties en – werkers die geconfronteerd worden met beperkte middelen en een oneindige toevoer van ruw materiaal .

Mediaroutines komen voort uit de beperkingen verbonden met publiek (wat is aanvaardbaar voor de consument?), organisatie (hoeveel kan de organisatie verwerken?) en bron (welke producten worden ter beschikking gesteld door de bron?).

Lees meer...

Politiek en ideologisch profiel

- Velen wensen zich niet te affirmeren met politieke partijen (slechts 6% is lid van een pol. partij)

- Stemgedrag registreert hun politieke basisopvattingen

- Stemmen linkser dan de bevolking

- Standpunt: behoudsgezind-progressief  beïnvloedt het nieuws niet d.m.v. organisationele beperkingen en professionele normen

Lees meer...

Achtergrond en persoonlijke kenmerken

- Meerderheid van de journalisten zijn mannen

- Vrouwen maken slechts 14% deel uit van de journalisten

- De meeste komen uit de sociale middenlaag ( bedienden , zelfstandigen ,..)

- Opgegroeid in steden en stedelijke agglomeraties

- Meestal universitair diploma met op kop de communicatiewetenschappen.

- Meertalig en goede kennis van Engels en Frans

 invloed van deze factoren op de nieuwsberichten is waarschijnlijk klein , gezien het belang van organisationele routines. Zo zal het aantal toenemende vrouwelijke journalisten er niet voor zorgen dat het nieuws verandert

Lees meer...

Personele verschraling

- Dominantie van welbepaalde figuren of groepen t.o.v. niet dominerende figuren

- Voornamelijk politieke,economische, financiële elites komen aan bod

- De personen in de maatschappij die de sterkste positie innemen  blanke manen met zekere leeftijd en hoge scholingsgraad

Lees meer...

Geografische verschraling

- Oververtegenwoordiging van geïndustrialiseerde landen

- Ondervertegenwoordiging van ontwikkelingslanden.

- Nationaal nieuws krijgt ook meer aandacht dan internationaal nieuws

Lees meer...

Thematische verschraling

- Verwijst naar het feit dat het nieuws meestal over “ ernstige” zaken handelt.

- Vooral politieke , economische en sociale thema’s

- Meestal negatieve gebeurtenissen (goed nieuws is geen nieuws), naast dit nieuws vindt men ook ‘mensen’-verhalen die dikwijls voor het tegengewicht zorgen. Ze zijn tijdloos en kunnen worden opgeslagen worden en gebruikt worden wanneer vervangingen nodig zijn. Er zijn 6 types:

  • ‘Mensen-verhalen’ zij handelen over gewone mensen die zich in ongewone situaties bevinden of publieke personen die zich op een ongewone manier gedragen
  • Rolomkeringen: vaak grappig, maar soms serieus, zoals verbeterde criminelen die sociale werkers zijn geworden (vb. MBH)
  • ‘human interest’-verhalen: gewone mensen die ongewone ervaringen hebben die bij het publiek sympathie, bewondering, .. opwekken. (vb. heldhaftige mensen tijdens een ramp)
  • Verhalen over kleine schandalen, morele overtredingen van beroemdheden, verhalen over kleingeestigheid van bureaucraten
  • Heldenverhalen: gewone mensen die criminelen aanpakken, avonturiers, ..
  • ‘Gee Whiz’-verhalen: dit zijn verrassende verhalen, ongewone gebeurtenissen. Vb. een kip die groene eieren legt, ..

Lees meer...

Kenmerken van massacommunicatie

- Institutionele zender ( complexe organisatie , vaak ook commercieel )

- Die zich richt tot een grote, diverse groep ontvangers met diverse achtergronden en interesses

- Ruimtelijk en temporeel gescheiden

- Indirect , gemedieerd contact via gespecialiseerde zend- en ontvangstapparatuur.

- Weinig mogelijkheden tot feedback

- Erg competitieve omgeving

- De smaak van de gemiddelde kijker / lezer domineert

- Massacommunicatieonderzoek : na aandacht voor positieve/negatieve effecten ook aandacht voor inhoud en communicatoren.

Je kan de mediaorganisatie op 3 niveaus bestuderen (intern)

- het individueel niveau van de professionele medewerkers

- het niveau van de mediaroutines die door de groepen mediawerkers zijn ontwikkeld

- het niveau van de organisatie zelf

De media ervaart drukkingen van buitenuit (extern)

  • Economische drukkingen: afkomstig van concurrenten, adverteerders, eigenaars, ..
  • Sociale en politieke drukkingen: afkomstig van overheden en andere sociale instituties
  • Druk door nieuwe technologieën
  • Druk van het publiek (via feedback)
  • Culturele of ideologische invloeden

Twee soorten media-inhouden: nieuws + tv-fictie

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen