Kinesics
- Gepubliceerd in Marketing
Lichamen zijn belangrijke bron van non-verbale betekenis.
Heleboel non-verbale elementen vertellen anderen iets meer over ons.
Kinesics = studie van de lichaamshouding, -beweging en gestures (partiële lichaamsbewegingen), gelaatsuitdrukkingen en oogbewegingen.
Ekman en Friesen: onderscheiden 5 categoriën:
Emblemen:
- = gedragingen waarvan de directe vertaling gekend is door alle leden van een sociale groep
- Stille woorden
- Hebben los van de natuurlijke taal een eigen betekenis (autonome gebaren)
- Vaak gebruik maken van hand/arm
- Zijn cultureel bepaald
Figuur 21
Illustratoren:
- Gebaren die de omvang, vorm of beweging aanduiden om objecten het best te omschrijven.
- Vergezellen taal en beelden haar uit
- Complementair aan het discours
- Structuur aanbrengen
Ekman (1980) onderscheid subcategoriën:
- Batons: bewegingen om bepaal woord te accentueren
- Underliners: bewegingen die zinsdeel, zin, groep begeleiden
- Ideographs: bewegingen die gedachtengang schetsen
- Kinetogrpahs: bewegingen die menselijke/niet mensenlijke handeling of beweging schetsen
- Pictographs: bewegingen die vorm van referent (datgene waar over gesproken wordt) schetsen
- Rhytmics: bewegingen die ritme of tempo van een gebeurtenis uitbeelden
- Spatials: bewegingen die ruimtelijke relatie schetsen
- Deictics: bewegingen die naar de referent verwijzen
Regulatoren:
- Non-verbale tekens die als verkeerssignalen fungeren tijdens de interactie
- Hoofdbewegingen, oogbewegingen, handbewegingen,…
- Duidelijk maken dat we willen praten of anderen toestemming geven om te praten
- Automatisch en onbewust
Affectvertoners (uitingen van emotie):
- Lichaamsbewegingen die een emotionele toestand uitdrukken
- Leakage cues: personen die liegen uiten dit aan hun non-verbale lichaamsbewegingen
- Strategic cues: gedragingen die leugenaars gebruiken om zichzelf te dissociëren van hun boodschappen en om verantwoordelijkheid voor wat ze zeggen te reduceren.
Adaptoren:
- gedragingen
- Vreemd, repetitief, nerveus gedrag
- Soms publiek, vaker in privésituaties
- Om zich aan te passen aan stressoren en om persoonlijke behoeften te vervullen
- Men is er zich vaak niet bewust van
- Goede bron van informatie over emoties
Lichaamshouding
2 Aspecten: open/gesloten houding aannemen en het imiteren van de houding van anderen.
Open houding:
- Ledematen worden open gehouden
- Assymetrie in positionering van armen en benen
- Hogere status en meer zelfvertrouwen
- Mensen met open houding worden positiever beoordeeld
Gesloten houding:
- Over elkaar geslagen en symmetrisch gehouden armen en benen
- Typisch voor mensen die zich niet zo goed op hun gemak voelen
Figuur 22
Pacing:
- Het overnemen van het non-verbale gedrag van anderen ( = spiegelen)
- Hoger geschikte vertoont non-verbaal gedrag, onder geschikte bootst het na
- Bewust of onbewust
- Onbewust als mensen elkaar graag mogen
- Bevorderlijk voor het wederzijds begrip
Figuur 23
Handen en armen
Handen en armen voor emblemen, illustratoren
Sommige gebaren cultuurgebonden, andere natuurlijk
Universeel:
- Vuist: agressieve, beledigende, dominante betekenis
- Open handen met handpalmen naar boven: niet-agressieve, onderdanige, smekende betekenis
- Manier waarop mensen hun hoofd aanraken: veelzeggend voor emoties: vaak negatief geïnterpreteerd.
Gelaatsuitdrukkingen
Deels aangeboren, deels aangeleerd.
6 Basisemoties die door mensen uit verschillende culturen op een gelijkaardige manier uitgedrukt worden.
Bv: lachen en huilen: hoeveelheid hangt af van leren en imitatie
Mensen in cultuur leren wanneer ze bepaalde emoties minder moeten tonen en andere emoties meer.
Cultural display rules:
- Wat onze cultuur verwacht op vlak van het tonen van emoties:
- Amerika: mannen: niet publiekelijk tonen van angst
- Vrouwen: wel angst tonen, niet boosheid. Meer lachen dan mannen
Professional display rules:
- Regels die voortvloeien uit onze professionele context
Personal display rules:
- Manieren waarop we onze emoties hebben leren uitdrukken doorheen onze individuele ervaringen.
- Vaak gedeeld met familieleden.
Ooggedrag
Ogen geassocieerd met mystieke kracht.
In het verleden: blik was middel om anderen te betoveren
Ogen:
- Manier om bepaalde positie te verwerven of te behouden:
- Dominante personen trachten steeds centrale plaats in te nemen
- Recht aankijken = hogere status
- Hoog in hiërarchie = voornamelijk aankijken bij spreken, minder bij luisteren
- Nauwelijks aankijken bij spreken of luisteren = onderdanig/onzekers
- Indicator van positieve en negatieve emoties:
- Aandacht groot = pupillen vergroten
- Grotere pupillen is aantrekkelijker
- Of we een relatie willen aangaan:
- Luisteraars staren meer
- Sprekers wenden blik af
- Oogcontact verbreken = communicatiekanalen afsluiten
- Specifieke karaktertrekken:
- Oogcontact = vriendelijker, meer natuurlijk, eerlijker