Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

Communicatie is onherhaalbaar

Het is onmogelijk om hetzelfde event te herhalen. Bv. Een vriendelijke glimlach die je gaf aan een vreemde kan bij de volgende persoon een heel ander effect hebben. Het is ommogelijk om hetzelfde event te recreëren.

 Iedereen heeft andere gevoelens die doorheen de tijd ook kunnen veranderen. Daarom is het gebruik van dezelfde woorden en gedrag elk moment van de tijd anders ! Niets heeft altijd exact dezelfde invulling.

Lees meer...

Het is onmogelijk om niet te communiceren

Wat je ook doet, of je nu spreekt of zwijgt, of je nu iets vermijd of niet, of je u nu emotioneel gedraagt of een poker face opzet, je laat altijd informatie aan anderen zien over je gedachten en gevoelens.

 Dit is dus ook communicatie!

Als we praten over een 'communication breakdown' (= bad communication), dan bedoelen we vaak dat de communicatie geeindigd is. Maar eigenlijk wilt het gewoon zeggen dat de communicatie ineffectief of onvoldoende is. Communication breakdown is niet gelijk aan totaal geen communicatie!!

 Het niet lukken van communicatie, is een communicatie op zich (namelijk: onmogelijk).

Lees meer...

Communicatie is onomkeerbaar

Soms zouden we willen dat we bepaalde dingen anders zouden hebben gezegd of bepaalde booschappen konden wissen. Dit is helaas onmogelijk. Soms is verdere uitleg of een verontschuldiging nodig om je boodschap te verduidelijken en mensen zich beter laten voelen. Het is nooit mogelijk om een boodschap ‘onontvangbaar’ te maken waardoor gezegde woorden en daden onherstelbaar zijn.

+ Talk is ‘cheap’  Wanneer we materiële goederen te delen, dan zullen ze worden verdeeld. Wanneer we immateriële goederen te delen, dan vermenigvuldigen zij.

+ Talk is ‘irreversible’  we kunnen woorden nooit terug nemen!

Lees meer...

Stoffelijke invloeden

Alcohol

Beinvloed impulsief gedrag en zorgt voor minder accurate beslissingen.

 Wanneer men dronken is is men minder verlegen en vertelt men meer grappen. Men betwist ook vaker bestaande social relaties.

Het effect op communicatie (ook voor andere drugs) wordt nog onderzocht! Er is nog geen algemene conclusie.

Lees meer...

Hormonale beinvloeding

Oxytocin

– Hormone

– Sexual behavior (Carmichael et al 1987)  Deze stof wordt aangemaakt bij positief onderling gedrag zoals aankijken, aanraken, knuffelen, vrijen. Een hoog gehalte van oxytocine zorgt voor een gevoel van vertrouwen en verbondenheid. Ook een hogere weerbaarheid tegen stress en verslaving komt tot stand, en angst wordt gemakkelijker onderdrukt.

Pro-social behavior door oxytocin

ª Hoger vertrouwensgehalte, je vertrouwt mensen meer

ª Afname van aggressie

ª Toename van social herkenning, ‘recognition’

ª Toename van juiste interpretative van non-verbaal gedrag.

Effect on communication?

When you feel trust, you are more likely to disclose, and gossip!

Lees meer...

Emotional flooding

Emotional Flooding van Gottman 1994

Het verwijst naar een overstroming van stresshormonen, waardoor het erg moeilijk om rationeel conflicten op te lossen. Als adrenaline en cortisol het zenuwstelsel overstromen, voelt u zich in een 'vecht-of vluchtreactie'. Uit Gottman's onderzoek blijkt dat wanneer de hartslag van een lid van een koppel dat vecht omhoog gaat met 15 of 20 procent, en waarschijnlijk beter af zou zijn om een pauze te nemen en te praten op een ander tijdstip. Wanner we emotioneel worden overspoeld gaan mensen overreageren in plaats van reageren. Ze kunnen dingen zeggen en doen die ze in een normale situatie nooit zouden doen.

Fever model van Stiles 1987

Mensen maken meer openbaar wanneer ze stress of woede voelen. Onderzoek wees uit dat wanneer studenten over een ‘blij’ onderwerp moisten spreken, ze minder over zichzelf onthulden dan wanneer ze over een ‘angst-opwekkend’ onderwerp spraken. Communicatie is een catharsis, een zuivering, bevrijding van een probleem,…

Effect on communication?

=W Emoties regelen hoeveel we praten, en kan onze rationele intentie veranderen!

Lees meer...

Cognitieve overload

• Cognitive Overload Theory van Sweller (1988) – Working memory limited

Met deze theorie wordt weergegeven dat het leren best gebeurt onder voorwaarden die overeenkomen met de opbouw van het menselijke geheugen.

+Dit menselijk geheugen bestaat uit drie elementen:

j het zintuigelijke geheugen,

j het kortetermijn- of werkgeheugen

j en het langetermijngeheugen.

 De informatie die mensen opdoen via hun zintuigen, passeert eerst langs het zintuiglijke geheugen waar deze informatie wordt gedecodeerd. Vervolgens wordt deze informatie verder verwerkt in het werkgeheugen. Dit werkgeheugen is echter, zoals Miller aantoonde, beperkt qua opslagcapaciteit. Hierdoor kan een deel van de informatie verloren gaan.

 Vandaar dat het belangrijk is dat de informatie tot slot wordt opgeslaan in het langetermijngeheugen. Dit geheugen, dat opgebouwd is uit verschillende cognitieve schema's, beschikt immers over een onbeperkte opslagcapaciteit. Volgens Sweller vormen nu deze cognitieve schema's of combinaties van elementen de kennisbasis van een individu.

+ Ego Depletion van Baumeister (1998) – Overload effect on self-control

Ego depletion verwijst naar het idee dat zelfcontrole of wilskracht geen onuitputtelijk bron is die altijd kan gebruikt worden. Wanneer die energie is laag, komt mentale activiteit die zelfbeheersing vereist in het gedrang. Met andere woorden, het gebruik van zelf-controle schaadt de mogelijkheid om later jezelf te controleren. In deze zin, is het idee van een beperkte wilskracht juist. In een illustratieve experiment op ego depletion, deelnemers die zichzelf moesten beheersen door te proberen niet te lachen tijdens het kijken naar een komiek deed het slechter op een later taak waarbij ze zichzelf ook moesten beheersen in vergelijking met deelnemers die niet hun lach moesten controleren in een vorige sessie. 


DUS  Overload effect op self-control  no effect, continued self-control OF DRAINED SELF-CONTROL!!

Effect on communication?

Meer openbaarmaking en roddels wanneer er cognitieve overload is?

Verlies van controle -> meer praten?

Lees meer...

Intentioneel/bewust of onintentionele conversaties

Intentioneel betekent dat men op voorhand gaat plannen hoe men een boodschap gaat overbrengen; welke woorden je gaat gebruiken om te communiceren

bv. Op een voorzichtige manier loonsopslag aan de baas vragen

+ Er is een discussie of nu ook onintentionele boodschappen communicatie zijn

Bv. Als een vriend van je je hoort klagen over jezelf terwijl het niet voor deze persoon was bedoeld, is er toch een vorm van communicatie omdat er een boodschap is ontvangen.  ‘overheard conversation’

Non-verbale handelingen zijn ook een vorm van onintentionele communicatie. Je bent niet bewust van je expressie of ongeduldige houding, terwijl anderen dit wel kunnen waarnemen!

Unintentional of intentional ?

Lees meer...

Transactional Model

Een uitbreiding van het lineaire model is nodigom betere communicatie vast te leggen. Sommige concepten van het lineair model worden gebruikt, andere zijn verandert, verwijdert of toegevoegd.

Bv. Het woord 'communicator' wordt hier gebruikt in plaats van zender en ontvanger. Dit is omdat de zender even goed ook kan ontvangen wanneer de ontvanger feedback geeft en omgekeerd.

Een transactioneel model wijst ook op het feit dat communicatoren een verschillende omgeving hebben. Dat zijn ervaringen die ervoor zorgen dat ze elkaars gedrag verstaan. De omgeving wijst daarop niet alleen op een locatie waar die communicator zich bevind, maar ook op de persoonlijke ervaringen en culturele achtergronden dat de participanten naar een conversatie brengen.

Bv. persoon A behoort tot een etnische groep, B tot een andere

Bv. persoon A is rijk, B is arm

Bv. persoon A is een oud persoon dat al veel heeft meegemaakt, B is jong

Ook is er in de afbeelding een overlapping van de omgeving tussen A en B. Er kunnen dus achtergronden zijn van deze communicatoren die ze gemeen hebben. Hoe meer overlapping er is, hoe gemakkelijker de communicatie gaat.

 Communicatie is een transactioneel proces waarbij deelnemers, die uitmaken van verschillende en overlappende omgevingen, relaties creeëren doordat ze berichten uitwisselen. Veel van die boodschappen worden beinvloed door extern, fysiologisch en psychologische noise.

Lees meer...

Classic lineair model

 Communicatie is iets wat een zender ‘doet naar’ een ontvanger.

Zender: creeeren van een boodschap

Encoderen: verandert de boodschap in symbolen, meestal woorden

Boodschap: informatie dat wordt uitgezonden

Kanaal: het medium waar de boodschap door gaat

Ontvanger: persoon waar de booschap voor bedoeld is

Decoderen: zin geven aan de booschap

Lawaai/storing: afleidingen die de verzending van de boodschap verstoren (noise)

MAAR KRITIEK OP DIT MODEL:

  • Geen wisselwerking of feedback tussen beiden
  • Er kan ook onbewust communicerend gedrag zijn
  • De boodschap kan worden beinvloed door cultuur, omgeving en relationele geschiedenis!
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen