Creating Identity
- Gepubliceerd in Marketing
Mead Er is een verschil tussen ‘I’ en ‘Me’:
I | ME |
- waarheidsgetrouwe zelf - wie je ‘echt’ bent of denkt wie je bent | - het zelf door anderen gezien |
Mead Er is een verschil tussen ‘I’ en ‘Me’:
I | ME |
- waarheidsgetrouwe zelf - wie je ‘echt’ bent of denkt wie je bent | - het zelf door anderen gezien |
1. een grote communicatie-repetoir we kunnen op heel veel verschillende manieren communiceren.
2. de beste boodschap kiezen (de context-het doel-de kennis van de andere persoon)
3. empathie (cognitieve complexheid)
Voordelen | Nadelen |
- meer sociaal contact; sociale netwerken onstaan - glokalisatie; bevordert interacties met hechte contacten - asynchronous communicatie; minder invasief, ontvangen wanneer je wilt -‘ interpersoonlijke computers ‘ Steve Jobs noemde pc’s zo! Bv. betere communicatie met verlegen iemand,… | - beperktere boodschappen; gat van gezichtsexpressie, toon van de stem - ontremming; je maakt meer openbaar --> onintentioneel, bv. Facebook! Je durft meer openbaar maken --> intentioneel - permanentie; geschreven interpersoonlijke communicatie!! dit vergaat niet! |
_ I-It relations Anderen behandelen als objecten die iets voor ons kunnen doen. Bv. Kan je me ophalen? Kan je dit doen? Dit is een stabiele, voorspelbare relatie.
_ I-You
_ I-Thou relations Unieke relaties, geen enkele relatie tussen twee personen is hetzelfde! Mensen verschillen van elkaar, en verschillen ook van moment op moment. De andere is vrij in zijn handelen.
We hebben de I-It relatie nodig, maar met enkel I-it relaties zijn we geen ‘fully’ human.
+ Het effect van nieuwe media Is er nu meer impersoonlijke en I-You dan I-Thou communicatie ?
1. Uniekheid
Unieke regels en rollen zijn hier een must (in tegenstelling tot impersoonlijke communicatie waar het gaat over sociale regels en rollen).
Bv. Hoe je praat tegen iemand dat je brood verkoopt, en hoe je praat tegen iemand dat kleren verkoopt.
Bv. Hoe je praat tegen je zus, in tegenstelling tot hoe je praat tegen je broer.
Het gaat dus niet over sociaal vastgelegde rollen, maar nét verschillen binnen de rollen!
2. Onvervangbaarheid
Hier is nabijheid (‘closeness’) heel belangrijk. Hoe closer je bent met iemand, hoe meer onvervangbaar deze persoon is. Opmerking: zelfs de dichtste vriendschap kan impersoneel worden over tijd heen.
3. Samenhang, verbondenheid (‘interdepence’)
Hier is een gedeelde achtergrond (en toekomst) met een ander persoon een belangrijk kenmerk. Het wekt vertrouwen op en wekt bepaalde doelen op. Interdependence kan zowel een plezier zijn als een last. Onze identiteit is afhankelijk van onze interpersoonlijke banden!
4. Openbaarmaking
In impersoonlijke communicatie geven we niet veel informatie over onszelf vrij. Maar in interpersoonlijke relaties wel! We voelen ons meer op ons gemak wanneer we gedachten en gevoelens delen. Hoe meer persoonlijk een relatie is, hoe meer vertrouwen er bestaat en dat zorgt dan voor meer openbaarmaking van jezelf.
5. Intrinsieke beloningen
Je spendeert kwalitatieve interpersoonlijke relaties met vrienden, familie, je partner,...omdat je deze tijd met hen beschouwd als een intrinsieke beloning. Het is vaak niet belangrijk waar je nu juist over praat. De relatie op zichzelf is het belangrijkste. In tegenstelling tot impersoonlijke relatie: dit zijn relaties zoals bv. In de klas luisteren naar je prof. Hier zijn er ‘non-receiver related goals’, bv. Je gaat naar school voor je diploma, niet voor de leerkracht.
Kwantitatieve definitie van interpersoonlijke communicatie: elke interactie tussen twee mensen (meestal face-to-face). Twee mensen die interageren noemt men een dyad. Een synoniem voor interpersoonlijke communicatie is dus dyadische communicatie.
Kwalitatieve definitie van interpersoonlijke communicatie: wanneer twee mensen elkaar behandelen als een unieke individuen, zonder te kijken naar de context waarin de interactie zich plaats vind of het aantal mensen dat er betrekking tot hebben. Het tegenovergestelde van interpersoonlijke communicatie is impersoonlijke communicatie.
Semiotiek toegepast op cultuur:
Bv. Roland Barthes - boek met de titel "de mode-systeem" = semiotiek van kleding in de Euro-Amerikaanse populaire cultuur
` Bijv. waarom bruiden wit dragen = als een signaal van de maagdelijkheid
3-delig model
H Representamen: de vorm die het teken heeft (‘cat’)
H Interpretant: de zin (Sense) dat wordt gemaakt van het teken (4 poten, staart, miauw,..)
H Object: naar waar het teken verwijst. (de kat zelf, in real life)
_ Signifier/betekenaar gesproken woord, geschreven woord,... iets dat een inhoud representeert
_ Signified/ betekende de inhoud waar de betekenaar voor staat
Deze twee samen vormen een ‘teken’, een signaal.
Voorbeeld: het woord 'kat' is de betekenaar, en de inhoud van een kat is de betekende (= 4 poten, staart, haar, snorharen,...)
- De inhoudelijke dimensie steunt op de informatie dat een boodschap verschaft.
- Een relationele dimensie vertelt hoe jij je voelt over een ander persoon, of je die persoon leuk vind of niet, of je je bij deze persoon comfortabel voelt of lastig, ...
Een boodschap kan dus het zelfde zijn, maar een verschillende mening hebben!