Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

Food and identity

Scholliers  Net zoals bij identiteit is het voedingspatroon niet aangeboren of voor vrije keuze, maar wordt het door het individu geinterpreteerd, aangeleerd of afgewezen, afhankelijk van de behoeftes, middelen en voornemens van dit individu.

+ Onderzoek naar de wisselwerking indentificatie – voeding

  • ’70 : structuralisten  Levi-Strauss, Douglas,..  Food as code
  • ’80: cultural turn  Eten werd een onderzoeksonderwerp en men interesseerde zich in de link identiteit – food
Lees meer...

Indentificatie

Gaat via gebruiken en taal!

1. Via taal

We gebruiken worden, metaforen, beelden, etc. die duidelijk zijn voor onze peer-group met de bedoeling om gevoelens van samenhorigheid te creëren!

+ Het gebruik van taal voor indentificatie verloopt zowel bewust als onbewust.

2. Via gebruiken

We nemen gebruiken, gewoontes, zienswijzen, attitudes en verwachtingen van de peer-group over.

Bv. naar de kerk gaan, hand schudden, tafelmanieren, feestdagen,..

+ Ook dit verloopt bewust én onbewust!

Lees meer...

The concept ‘Identity’

  • Realistische benadering  beeld dat de reproductie van de realiteit is
  • Analytische benadering  identiteit is het resultaat van de constante interactie tussen het beeld van een groep en het individueel en sociaal handelen in de praktijk. Het is dus continu in beweging!
  • Sociale psychologie  identiteit is de indentificatie van een individu met de normen, idealen, manieren en gedrag van een groep.
  • Indentificatie is elementair om de wereld te begrijpen en te interpreteren! Het geeft mening aan ons bestaan, aan gebeurtenissen en praktijken.
  •  Identiteit is niet gegeven maar geconstrueerd!

+ Het refereert naar eenheid (unity) en ‘unicity’!  Iets dat alle Belgen, enkel alle Belgen definieerd!

Er is een cruciale rol voor ‘the other’

+ Het is belangrijk dat men wordt herkend als ‘anders’ te zijn!

 Er is dus een individuele én sociale component!

Lees meer...

Hoofdstuk 3: Food and Identity

Vragen bij ‘Culturele nationaliteit of identiteit’ (Frijhoff):

- Essentieel, authentiek,.. ?  Is deze given, aangeboren, vastgesteld ?

- Of is ze geconstrueerd, misschien met een zeker doel ?  Is ze geproduceerd ?

+ Zie voorbeeld van McDonalds dat ‘McItaly’ in het leven roept om meer associatie met de Italiaanse cultuur te verkrijgen.

CENTRALE VRAAG van het hoofdstuk: “Is eten een centraal deel van onze identiteit ? En zo ja, hoe dan ?”

Lees meer...

Self and honesty/deception

Als je goed bent in het presenteren van verschillende ‘zelven’, ben je dan goed in misleiden ?

SELF-AWARENESS (Galup, zelfbewustzijnstheorie)

= vaardigheid, bekwaamheid om onze eigen gedachten te reflecteren

Private zelfbewustzijn

Publieke zelfbewustzijn

Bewustzijn van eigen gevoelens, gedachten, motieven,...

Kennis van het own-actual zelf, dus van wie je nu bent.

Mogelijkheid te begrijpen hoe anderen jou sociaal zien.

Kennis van other-actual self, dus hoe anderen je nu zien! /Theory of mind

+ Actoren met een hoge private zelfbewustzijn zijn meer effectieve misleiders! Ze zijn zich bewust van hun eigen gevoelens, houdingen en motieven!

Lees meer...

Nonymous virtuele omgevingen

  •  Niet anoniem! Je naam wordt weergegeven, foto’s,… dus meer ‘bekendheid’ dan bij anonymous!
  • Homepages, blogs, myspace, facebook,…
  • ‘hoped-for possible selves’ = je kan zijn wie je wil zijn! Desired self!
  • + men begon onderzoek hier over op dating sites, maar er moet nog veel onderzoek gebeuren.

Voorbeeld onderzoek: Self on MySpace

  • Gebruikers checken informatie ook offline
  • Ze zijn bewust van de mogelijk verdraaide informative
  • Maar MySpace geeft ze ook toegang tot informatie die ze in het echte leven niet gemakkelijk kunnen krijgen.
  • Sekse verschillen
    • Mannen presenteren zichzelf als sterk, krachtig, ‘playboy’s,…
    • Vrouwen presenteren zichzelf als aantrekkelijk en liefhebbend. Ze plaatsen ook meer foto’s, en wanneer deze erotisch zijn krijgen ze veel positieve comments (reward dus!) MAAR er is een dunne lijn met ‘te veel blootstelling’.

Voorbeeld onderzoek: Self on Facebook

  • Veel hoped-for possible self identities! Mensen stellen zich graag voor als die wie ze willen zijn.
  • Facebook toont je echte naam en institutionele lidmaatschappen/connecties. Er is dus meer ‘nonymous’ dan bij myspace!
  • Zelf-presentatie kan impliciet en expliciet zijn! We zien dit op een continuum schaal:

+ Wie presenteert zich zelf het meest op Facebook ?

  • Mensen met een hoog narcistisch gehalte en een lagere zelfbeeld bekijken hun FB-pagina meer, en spenderen meer tijd op FB.
  • + Dit is zeker bij mannelijke gebruikers! Ze zetten meer in de ‘about me’ over basis info, favoriete quotes, bio,… Ze maken ook meer ‘notities’ aan = zelf-promotie!
  • Een uitzondering is wanneer het over foto’s gaat! Narcistische vrouwen uploaden meer foto’s! Deze hebben een heel sterk effect: ze worden meer gebruikt dan verbale informative! Bij foto’s is het effect dus het grootst.
Lees meer...

Anonieme virtuele omgevingen


 games, Second Life, virtuele werelden

 onrealistische, onstoffelijke omgevingen

 
De kans om iemand anders te zijn! Bv. nerd kan atleet zijn, iemand introvert extravert,…

 Fysische kenmerken kunnen ‘verstopt’ worden! Deze kenmerken, die er voor kunnen zorgen dat je face-to-face niet de gewenste identiteit kan verkrijgen, kunnen zo vermeden worden!

Lees meer...

Self-monitoring

‘Goed’ willen lijken, er willen uit zien alsof het goed gaat!

Wordt getest met de ‘Self-Monitoring Scale’

- Hoge score  gedraagt zich heel anders bij verschillende mensen en situaties/ een heel flexibele zelf.

- Lage score  gedraagt zich bijna altijd het zelfde bij verschillende mensen/situaties = ‘very fixed self’, stabiele zelf

Lees meer...

Identiteitsmanagement

de communicatiestrategieen dat mensen gebruiken om gedachten van anderen over jezelf te beinvloeden.

 ‘All the world is not, of course, a stage but the crucial ways in which it isn’t, are not easy to specifiy”!

 Je gedraagt je anders in verschillende situatie én bij verschillende mensen.

Lees meer...

Zelf-discrepantie theorie

 Er is een verschil tussen wie we denken dat we zijn, en wie we graag willen zijn!

  • Verschil tussen own actual en own ideal  teleurstelling, ontevredenheid
  • Verschil tussen own actual en own ought  schuldgevoel, ongemakkelijkheid, zelf-minachting
  • Verschil tussen own actual en other ideal  beschaamdheid, angst, gevoel bedreigd te worden
  • Verschil tussen own actual en other ought  angst, gevoel bedreigd te worden
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen