Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

Attending

 het psychologische selectieproces waar we beslissen wat wel en wat niet ‘doorgaat’.

We zouden gek worden wanneer we trachten aandacht te geven aan alle binnenkomende berichten!

+ Deze stap helpt ook de zender van de boodschap:

  • Onderzoek: wanneer zender een verloop van een film moest vertellen aan een aandachtige luisteraar, zal de zender meer details over de film onthouden.
Lees meer...

Hearing

 Fysiologische dimensie van luisteren. Kan worden aangetast door luister-moeheid (bv. luide feestjes, concerten, grote groepen,…)

Lees meer...

Mindless and Mindful Listening

  • Mindless listening = wanneer we reageren op berichten van anderen op een automatische en routinematige wijze.
  • Mindful listening = wanneer we zorgvuldige en nadenkelijke aandacht geven aan de boodschap die we ontvangen.
Lees meer...

Dual process theory

 Er zijn twee soorten processen = het automatisch (onbewust) en gecontrolleerd (bewust) proces.

Resource allocation – Kahneman

  • Available attention as a general pool of effort, which involves the mental resources necessary to carry out the activity
  • The wavy line indicates that the amout of available attention, the capacity limit, is flexible. Attention capacity will increase or decrease according to the arousal level of the person.
  • The pool of effort can be subdivided so that attention can be allocated to several activities at once.
  • Allocation of resources is determined by the characteristiscs of the activities (how much does the task want)
  • And the allocation policy of the individual, which in turn is influenced by situations internal and external to the individual (how much can you give/do you want to give)
  • The attention demands or requirements of a task must be evaluated to determine whether all tasks can be performed or whether some tasks cannot be performed.
  • Certain rules govern how attentional resources are allocated
  • One is that we allocate attention to ensure that we can complete one activity.
  • Another is that we allocate resources according to our enduring dispositions.
  • These are the basis rules of ‘involuntary’ attention, which concerns those things that naturally attract our attention (ie, distract us)
  • We will typically direct our attention ‘involuntarily’ to events that are:
    • Novel (eg. Unexpected events, such as very loud noise or bright light)
    • Meaningful (eg. Cocktailparty phenomenon)
    • The final rule for allocation attention in Kahneman’s model relates to our momentary intentions.
    • This refers to selective attention to specific aspects of a situation – this can be self-directed or can result from external instructions (‘I ask you to listen carefully’)

Lees meer...

What is listening ?

  • Horen  het proces waar geluidsgolven het oor bereiken en vibraties veroorzaken die worden overgedragen naar de hersenen
  • Luisteren  wanneer de hersenen de electrochemische impulsen omzetten naar een representatie van het origineel geluid en dan BETEKENIS geven.
Lees meer...

COGNITIEVE COMPLEXITEIT

Kussenmethode: het bekijken van een kwestie vanuit alle mogelijke perspectieven

  • leid tot verschillende inzichten
  • verbetert uw coognitieve complexiteit
  • traint uw inlevingsvermogen !

Voorbeeld

  • positie 1: Ik heb gelijk, zij zijn fout
  • positie 2: Ik ben fout, jij bent juist

  • positie 3: beide zijn juist of beide zijn fout

  • positie 4: de kwestie is niet belangrijk (wat is nu het ergste wat kan gebeuren?)

  • positie 5: ER IS WAARHEID IN ELK PERSPECTIEF
Lees meer...

Theory of Mind

: de mogelijkheid om mentale overtuigingen (gevoelens, gedachten, verwachtingen,...) te attribueren aan jezelf en anderen EN om te begrijpen dat anderen hun overtuigingen kunnen verschillen van die van jou.  Biologische basis van empathie ?

Deze mentale module verschijnt vanaf de geboorte MAAR is pas actief rond 4 jaar.

  • Sally-Anne test: sally stopt de bal in een mand, sally gaat daarna weg. Anne pakt de bal en stopt het in de doos, automatisch zal Sally als ze terugkomt eerst in de mand kijken. 
Een volledig begrip van theory of mind = dat je kon voorspellen dat die fenomeen ging gebeuren (voorspellen van het gedrag van sally, dus: dat ze in de mand gaat kijken)
  • Mind-blindness: de onmogelijkheid om een bewustzijn te ontwikkelen van wat er in de gedachten afspeelt van iemand anders. 
- extreme-male-brain hypothesis: mannen scoren gemiddeld lager dan vrouwen op basis van empathische vaardigheden. + autisme komt meer voor bij mannen.

Lees meer...

Empathie

 Zich kunnen inleven in het perspectief van een andere persoon, om zo de wereld van uit zijn oogpunt te kunnen bekijken.

>< Sympatie = zich kunnen inleven in iemand situatie vanuit je EIGEN oogpunt.

+ We kunnen allemaal sympathiek zijn, maar weinigen zijn echt empatisch!

Drie dimensies van empathie:

  1. perspective taking: het standpunt/de kijk van iemand anders overnemen; kijken vanuit een ander hun standpunt, geen veroordeling.
  2. emotional dimension: helpen om ons dichter bij de gevoelens van anderen te komen: ervaren van hun gevoel van angst, blijdschap, verdriet., Voelen wat de ander voelt.
  3. Concern/ care: om echt mee te leven met een persoon; verder kijken dan alleen maar het denken en voelen van iemand anders. = oprechte zorg
Lees meer...

Influence by the obvious

 We hebben een tendens om snel te beoordelen; beoordeling is vaak gebaseerd op de meest duidelijke/ waarschijnlijke factor! MAAR de situatie is vaak complexer dan dit!

Lees meer...

We are all the same

 We denken vaak dat wat we denken gelijk is aan wat andere mensen denken!

+ Dit kan leiden tot miscommunicatie

  • Wat jij grappig vind is niet noodzakelijk grappig voor iemand anders
  • Wat jij denkt dat slecht of fout was is niet noodzakelijk wat de ander denkt over zijn gedrag!

REDEN ? Weinig empathie!

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen