Insensitive listeners
- Gepubliceerd in Marketing
enkel reageren op de oppervlakkige mening van boodschappen, en niet op de emotionele achterliggende toon er van komt door gebrek aan empathie!
enkel reageren op de oppervlakkige mening van boodschappen, en niet op de emotionele achterliggende toon er van komt door gebrek aan empathie!
het zorgvuldig luisteren en verzamelen van informatie over de spreker, om dit in een latere aanval te kunnen gebruiken.
+ dit is een veel voorkomende techniek tijdens het verhoren.
opmerkingen van anderen als persoonlijke aanvallen zien. Deze mensen zien praten als een soort van aanval. Dit zijn vooral mensen met een laag zelfbeeld die continue bevestiging van die lage zelfbeeld zoeken.
falen in het herkennen van informatie waarmee de luisteraar liever niet zou mee geconfronteerd worden. + wanneer je zulke conversatie (waarover luisteraar niet wil praten) zal deze gewoon knikken en antwoorden en het onderwerp proberen te veranderen.
enkel antwoorden op delen van het bericht dat je interesseert. Soms is dit gegrond (bv. luisteren naar de radio wanneer je iets anders doet, tijdens reclames,..) MAAR niet bij interpersoonlijke communicatie!
de focus van het gesprek verleggen van degene die spreekt naar de narcissist. Deze mensen draaien elke conversatie naar zich zelf (oh, dat herinnert me aan die keer dat ik,…)
+ worden vaak ‘coversational narcissists’ genoemd.
+ sollicitanten die de vragen van de interviewer onderbreken zijn eerder geneigd om als minder favoriet te worden bekeken.
Het imiteren van een luisterproces, ‘uhu’, knikken, oogcontact maken,.. alsof je aan het luisteren zou zijn! + dit kan ook meer moeite kosten dan gewoon ‘tune out’.
de mogelijkheid om informatie terug op te roepen. Onderzoekers nemen aan dat we:
het geven van waarneembare feedback op de spreker
+ Goede luisteraars geven non-verbale feedback! oogcontact, knikken, gezichtsuitdrukkingen,..
Er wordt gesuggereerd door onderzoekers dat luisteraars meer waarneembare feedback moeten geven! Want communicatie is een transactioneel proces en geen one-way proces. Luisteren is geen passieve activiteit.
wanneer we mening geven aan een bericht
+ het is mogelijk om een bericht aandacht te geven en het te horen (stap 1 en 2) maar zonder het te begrijpen bv. een andere taal!
Listening Fidelity
de mate van overeenstemming tussen wat een luisteraar begrijpt en wat de zender probeert de communiceren.