Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

Insensitive listeners

 enkel reageren op de oppervlakkige mening van boodschappen, en niet op de emotionele achterliggende toon er van  komt door gebrek aan empathie!

Lees meer...

Ambusher

 het zorgvuldig luisteren en verzamelen van informatie over de spreker, om dit in een latere aanval te kunnen gebruiken.

+ dit is een veel voorkomende techniek tijdens het verhoren.

Lees meer...

Defensive listeners

 opmerkingen van anderen als persoonlijke aanvallen zien. Deze mensen zien praten als een soort van aanval. Dit zijn vooral mensen met een laag zelfbeeld die continue bevestiging van die lage zelfbeeld zoeken.

Lees meer...

Insulated listeners

 falen in het herkennen van informatie waarmee de luisteraar liever niet zou mee geconfronteerd worden. + wanneer je zulke conversatie (waarover luisteraar niet wil praten) zal deze gewoon knikken en antwoorden en het onderwerp proberen te veranderen.

Lees meer...

Selective listening

 enkel antwoorden op delen van het bericht dat je interesseert. Soms is dit gegrond (bv. luisteren naar de radio wanneer je iets anders doet, tijdens reclames,..) MAAR niet bij interpersoonlijke communicatie!

Lees meer...

Stage-hogging

 de focus van het gesprek verleggen van degene die spreekt naar de narcissist. Deze mensen draaien elke conversatie naar zich zelf (oh, dat herinnert me aan die keer dat ik,…)

+ worden vaak ‘coversational narcissists’ genoemd.

+ sollicitanten die de vragen van de interviewer onderbreken zijn eerder geneigd om als minder favoriet te worden bekeken.

Lees meer...

Pseudo-listening

 Het imiteren van een luisterproces, ‘uhu’, knikken, oogcontact maken,.. alsof je aan het luisteren zou zijn! + dit kan ook meer moeite kosten dan gewoon ‘tune out’.

Lees meer...

Remembering

 de mogelijkheid om informatie terug op te roepen. Onderzoekers nemen aan dat we:

  • Na het direct hebben gehoord 50% onthouden
  • 35% onthouden na 8 uur
  • 25% nog weten na 2 maanden
Lees meer...

Responding

 het geven van waarneembare feedback op de spreker

+ Goede luisteraars geven non-verbale feedback!  oogcontact, knikken, gezichtsuitdrukkingen,..

Er wordt gesuggereerd door onderzoekers dat luisteraars meer waarneembare feedback moeten geven! Want communicatie is een transactioneel proces en geen one-way proces. Luisteren is geen passieve activiteit.

Lees meer...

Understanding

 wanneer we mening geven aan een bericht

+ het is mogelijk om een bericht aandacht te geven en het te horen (stap 1 en 2) maar zonder het te begrijpen bv. een andere taal!

Listening Fidelity

 de mate van overeenstemming tussen wat een luisteraar begrijpt en wat de zender probeert de communiceren.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen