Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

Gender differences in responding

  • Vrouwen zijn eerder geneigd om support antwoorden te geven wanneer ze het probleem van een andere zien. Ze zijn ook eerder geneigd om similar responses te geven.
  • Mannen zijn minder goed in het geven van emotionele support en zullen eerder advies geven of het
Lees meer...

Judging

 antwoorden die de gedachten en gedrag van de zender op een bepaalde manier evalueren

+ ze hebben de beste kans om ontvange te worden wanneer er 2 voldane condities zijn:

  1. De persoon met het probleem moet een evaluatie aan je hebben GEVRAAGD.
  2. De bedoeling van je oordeel moet puur constructief zijn en mag de andere niet neer halen.
Lees meer...

Advising

 het aanbieden van mogelijke oplossingen

Richtlijnen:

  • Is advies nodig?
  • Is advies gevraagd?
  • Is het advies gegeven in de juiste volgorde ?
  • Is degene die advies geef een gekende en vertrouwde persoon?
  • Is het advies gegeven in een gevoelige, gezicht-reddende manier ?
Lees meer...

Analysing

 een interpretatie aan de boodschap van de spreker geven  JOUW interpretatie!

Er zijn hier een aantal richtlijnen voor:

  • Geef je eigen interpretatie als ‘onder voorbehoud’ aan, en niet als een absoluut feit.
  • Wees zeker dat de andere persoon ontvankelijk voor je analyse is
  • Wees zeker dat je motief voor het geven van een analyse enkel is om deze persoon te helpen.
Lees meer...

Supporting

 wanneer de luisteraar toont dat hij solidair is tov de situatie van de spreker

Er zijn verschillende types:

  • Empathizing (inleven): ik begrijp het, ik voel het
  • Agreement (akkoord) = je hebt gelijk
  • Offers to help: ik ben hier voor je
  • Praise (loven): dat heb je goed gedaan
  • Reassurance (geruststelling): het slechtste is voorbij,…

Slechte manieren op support te tonen:

ó ‘Maak je geen zorgen’ is geen goed antwoord. Je mag de gevoelens van de ander niet kleineren.

  • Dingen minimaliseren ‘dit is niet vergeleken met…’
  • Focussen op dan in plaats van hier en nu
  • Zelf de situatie veroordelen ‘het is je schuld niet’
  • Focussen op jezelf ‘ik heb hetzelfde meegemaakt’
  • Je zelf verdedigen ‘ik heb niets te maken met deze hele situatie’

Richtlijnen voor effectief support

  • Erkennen dat je de ander kan ondersteunen in zijn of haar struggle, zonder zijn of haar beslissingen goed te keuren.
  • Let op de reactie van de andere persoon op jouw support
  • Wees er van bewust dat support niet altijd welkom is
Lees meer...

Paraphrasing

 uitdrukkingen die de interpretatie van de boodschap van de luisteraar herformuleren

 actief luisteren!!

Factoren waar je hier mee rekening moet houden:

  • Is het gene waarover het gaat complex genoef ? (iets heel ononzel parafraseren is onozel)
  • Heb je de benodigde tijd en bezorgdheid ?
  • Kan je verhinderen dat je veroordeeld ?
  • Is je parafrasering in proportie met andere antwoorden ?
Lees meer...

Questioning

 het vragen voor meer informatie kan beide partijen helpen! Je moet ontdekking aanmoedigen in plaats van rond te strooien met advies.

Sincere questions  gericht op beter begrip van de andere

Counterfeit questions  gericht op het zenden van een bericht

  • Vragen die een spreker in de val lokken (jij vind dit niet leuk, niet ?)
  • Tag question (did you? Isn’t that right?)
  • Questions die statement maken (are you ALMOST done with that?)
  • Vragen die een ‘hidden agenda’ hebben (are you busy this weekend?)
  • Vragen die zoeken naar correcte antwoorden (doesn’t this shirt make me look fat?)
  • Vragen gebaseerd op unchecked assumptions (why are you never listening?)
Lees meer...

Prompting

 gebruiken van stiltes en korte aanmoedigings-uitdrukkingen om anderen het gemakkelijker te maken. Dit geeft de spreker de vrijheid en verantwoordelijkheid om zelf zijn gedachten en gevoelens uit te drukken.

Lees meer...

How to improve listening skills

  • Minder praten  ‘we hebben 2 oren en maar 1 mond, dus we moeten meer luisteren dan praten’
  • Verklein de afleidingskans  extern én intern!
  • Veroordeel niet op voorhand  luister, begrijp en evalueer dan
  • Kijk naar ‘key-ideas’
Lees meer...

Why is listening difficult

  • Message overload  vooral vandaag de dag: tv, internet, mobiel, tv,..
  • Preoccupation  bezig met de eigen gedachten, vooringenomen
  • Rapid thought  we kunnen 600 woorden per minuut verwerken, de gemiddelde persoon zegt er 100-150 per minuut.
  • Effort  luisteren is hard werk en vereist oefening
  • External noise  noise komt tussen leren en geheugen
  • Faulty assumptions  we geloven soms dat we aan het luisteren zijn, terwijl we dit niet doen
  • Lack of apparent advantages  het lijkt soms dat er meer te winnen is wanneer we spreken. Maar luisteren is wederkerig, dus je krijgt wat je geeft.
  • Lack of training  je kan luisteren wel degelijk leren, het is niet ‘zoals ademen’!
  • Hearing problems
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen