Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

Herbert Marcuse

29.1 Marx en freud

vertrekt vanuit de materialistische theorie van Marx en brengt van daaruit kritiek op de psychoanalyse

Vervreemding

- Marx: -> productiemiddelen

- Freud: -> onaangepastheid aan de realiteit

- Marcuse: -> private en het politieke spelen op elkaar in

-> geen zin iemand door therapie te willen aanpassen aan een vervreemde wereld zolang met niet tegelijkertijd probeert de wereld redelijker en rechtsvaardiger te maken

Aanpassing freud

- elke theorie, ook die van Freud, is gevormd onder bepaalde historische omstandigheden

-> pessimisme is een logische conclusie in die tijd

- gelooft niet dat lustprincipe en realiteitsprincipe totaal onverenigbaar zijn

-> indien bevrediging van behoeften uit de commerciële, dominerende sfeer is

-> indien we onze fantasie niet volledig laten bepalen door massamedia

mogelijk om nieuw soort realiteitsprincipe te ervaren: dwingt niet om al onze instincten te bedwingen

idee van ‘vrijere samenleving’ (bv. idee over erotische cultuur)

29.2 analyse van 3 maatschappijvormen

1: Fascisme

- totalitaire staatsvorm is mogelijke (niet noodzakelijk) transformatie van de

liberaalkapitalistische maatschapij

 wanneer het vertrouwen in democratische instellingen uitgeput geraakt

-> democratie opgeven en aan sterke leiding toe te vertrouwen

- autoritaire mentaliteit is niet recent, maar resultaat van eeuwenlange ontwikkeling.

 Indien fascisme bestrijden, historische ontwikkeling begrijpen (‘wortels’)

2: Stalinisme

vastelling: steeds meer autoritair, hoe zo van haar doelstelling kunnen afwijken?

- 1ste fout: kapitalistische productiemodel overnemen; overhaaste en gedwongen industrialisering

- 2de fout: door absolute geloof in nationalisering van hele economie
-> individuele behoeften als nevenproduct

-> onderdrukking initiatief en vrijheid

3: eendimensionale ‘consumptiemaatschappij’

- omvat alle aspecten van de moderne maatschapij (econ,filo,vrijetijd,sociaal,kust,wetensch)

-> toch slechts één dimensie: ‘winst maken’

-> alles tot consumptieartikel (vriendelijkheid, jeugd, liefde, gevoelens)

- moeilijk te veranderen , want arbeidersklasse is nu in systeem geïntegreerd (<--> marx)

- toch nog mogelijkheid? -> groepen die nog nt in systeem waren geïntegreerd (3dewereld,studenten,vrouwen,intellectuelen,kleurlingen)

 reactie op die ‘marginale revolte’: repressieve tolerantie (onschadelijk gemaakt)

Inzicht

- opnieuw leren negatief te denken; mooie waarden en woorden doorzien

- men houdt ons bezig, we vergeten zelfstandig te denken, we laten ons inpalmen

- vervreemding vh bewustzijn

 dit inzicht wordt uitzicht met ‘Grote Weigering’ ; moeilijke keuze, hoge prijs, enige uitweg

Structuralisme:

- gaan verder dan freud met idee van gevangenheid: gevangen binnen verschillende thema’s

- groot deel van ons leven bepaald door omstandigheden (mileu, gewoonten, langage vs parole)

- deze structuren zijn belangerijker dan de individuele mens die zich niet meer kan losmaken ervan

Lees meer...

Sigmund Freud

Oorsprong vd psychoanalyse

- Freud ontdekte dat hysterie even goed bij mannen kon voorkomen en dat suggestie al even doeltreffend was als de totnogtoe gebruikte hypnosemethode

- Freud ontdekte de seksuele factor in vele ziekteverschijnselen; ‘psychoanalyse’
-> veel verder teruggaan in jeugd

-> gevolg van onderdrukte verlangens

- Freud ontdekte dat interpretatie van dromen en vrije associatie veel effectiever toegang gaven tot het onderbewust dan hypnose of suggestie

 resultaat was de theorie van ego, id en superego

Wereldbeeld (samengesteld uit verschillende principes)

1- de mythologie en de primitieve godsdiensten -> ‘de eeuwenoude dromen van de mensheid’

2- taboes waren de eerste uitingen v bewustzijn

3- animisme -> ontwikkeling tot godsdienst -> wetenschap (nu juist inzicht in onze situatie)

4 - beschaving slechts mogelijk door steeds verder beheersen van ons libido

5 - steeds groter ‘realiteitsprincipe’ (maatschappelijke orde en haar ideologie) over ‘lustprincipe’

-> alleen door libido systematisch te verdringen kunnen we cultuur scheppen, anders elkaar vernietigen

6 - kon niet aanvaarden dat we ons door onze illusies lieten leiden, ookal doet bevrijding pijn

7 - vervreemding/aliënatie: onaangepastheid aan de relateit

-> beinvloedde structuralisme, zeer veel invloed in het algemeen

Kritiek

- theorieën verstarde omdat ze niet aan omstandigheden na woII aanpasten

- beeld van de vrouw is berperkt, vaak verkeerd en soms gevaarlijk (“gelijkheid is onmogelijk”)

- Marcuse verwijt hem dat hij het realiteitsprincipe als onveranderbaar en statisch voorstelt

-> Freuds inzichten gaven weinig uitzicht op verandering op het handelen

Meer info realiteitsprincipe: http://educatie-en-school.infonu.nl/werkstuk/8112-de-psychoanalytische-theorie-nader-belicht.html

Frankfurter Schule (o.a. Marcuse)

- groep van mensen uit verschillende discipline die samenwerkten

- niet toevallig: geloofden dat eenzelfd eprobleem enkel begrepen kan worden indien vanuit verschillende gezichtspunten

- 2 pijlers: psychoanalyse (Freud) + historisch materialisme (Marx)

- Freud: mens als individu, menselijke psyche, seksualiteit

- Marx: mens als sociaal wezen, economische en sociale krachten

- gemeenschappelijk: * bestaande illusies doorbroken

* primaat van de rede over het gevoel

* ‘individuele mens’ is dezelfde mens

Lees meer...

Ernst Bloch

combinatie fenomenologisch onderzoek, joodse en christelijk traditie en marxisme

Blochs methode van ‘sporen zoeken’

- gaat uit van anekdoten, fait divers, media, chansons, gebeurtenissen, …

-> dingen en gewoonten die we ten onrechte als vanzelfsprekend aanvaarden

- hij zoekt sporen van een diepere werkelijkheid achter de oppervlakkige schijn

-> gealiëneerde situatie

- dagdromen en wensen die boven de werkelijkheid uitgaan brengen ons in contact met de utopie

Utopie

- abstracte utopieën: wereldvreemde, vrijblijvende fantasieën om te ontsnappen uit de werkelijkheid

- concrete utopieën: bereikbare wensdromen -> ontwikkeling mogelijk maken

-> gaat concrete utopieën van onze westerse bechraving onderzoeken

-> diepste kracht van onze sociale geschiedenis: hoop

Hoop

- is ‘verbeten’, blijft bestaan ondanks ontgoochelingen

- ‘militant optimisme’: enkel gerechtvaardigd indien ook effectief proberen aan onze toestand te

doen

 zo onderscheid Bloch 2 soorten godsdiensten

* traditionele godsdienst die de menselijke ellende verzacht, maar machtsstructuren niet aantast -> ‘reactionair’

* godsdienst die menselijke bevrijding tot opgave maakt, strijdt voor verbetert!

 Jezus = a-theïst’ , mens centraal , echte socialisme is diepchristelijk

Menselijke vrijheid

- alle menselijke vrijheiden zijn door de macht veroverd

- Alleen als we die vrijheid tot onze levensopgave maken, zullen we vrij kunnen worden

-> kunnen we niet alleen bereiken

-> besef dat we aan het einde staan van een traditie die zo oud is als de mensheid

- er is geen zekerheid dat we die vriheid zullen bereiken, maar zolang we er iets aan kunnen doen hebben we het recht niet die strijd op te geven

-> menselijke plicht om geen enkel onrecht in ons leven te dulden

Lees meer...

Emmanuel Levinas

religieus, joods existentialisme

- bestaan = opdracht en oproep

- gelooft niet in de Grieks-westerse traditie die door het denken de werkelijkheid tracht te grijpen

 gaat aan haar kern (= ervaring vd Ander) voorbij

- ipv zelfontplooiing (toe-eigening van al het goede dat anderen armer maakt)

-> verantwoordelijkheid van de anderen

= noodzakelijke voorwaarde om mens te worden

- juiste inzicht i.f.v. het juiste handelen

Lees meer...

Martin Buber

religieus, joods existentialisme

Filosofie = gesprek en ontmoeting

Ich und Du

- 2 manieren op deze wereld

* ‘ich-du’ , relatie tussen een ik en een jij

-> door betrekking tot een ‘jij’ worden we pas echt ‘ik’

-> ‘du’ zijn zowel andere mensen als God

* ‘ich-es’ , ervaring van de dingen rondom ons

- lopen door elkaar ih dagelijkse leven

- om de zuivere relatie terug te vinden: kijken nr reacties vn primitieve culturen en kinderen

-> want in de geschiedenis: verschuiving van ‘du’ naar ‘es’

- hoogste relatie is het gesprek met God
-> vinden we slechts terug als we in ons dagelijkse leven met de anderen opnieuw dialoog leren ontwikkelen

cfr. ideaalbeeld ‘utopie’ waar iedereen de anderen als ‘du’ beschouwt (plato, bloch)

Lees meer...

Gabriël Marcel

religieus, christelijk existentialisme

Basisprincipe - tegenstelling wat we hebben (zaken,gedachten,gevoelens) en wat we zijn; ‘wezen’

- wat we hebben maakt ons tot slaven en bepaalt ons leven steeds meer

- alsof menselijk substantie = materiële en financiële rijkdommen

Vraag naar inzicht

- fundamenteel onderscheid tss probleem (buiten mij staat en ik kan onderzoeken) en mysterie (waarin ik zelf met mijn hele wezen betrokken ben)

- men moet zich openstellen voor het mysterie; verder gaan dan onderzoek vd problemen

- zo ons bestaan (existentie) bewust en doorvoeld beleven

-> dit bestaan is tragisch

-> slechts verdragen door te richten op gemeenschap met God

Lees meer...

Jean-Paul Sartre

atheïstisch extentialisme; antwoord op vraag naar uit- en zin-zicht

23.1 humanistisch of atheïstisch extentialisme

L’existence précède l’essence

- je suis, donc je pense, j’agis, je veus, j’ai peur met het menselijke zijn als toevalligheid.

L’autre

- ‘de andere’ , een concept dat we ontdekken als een deel van de ‘werkelijkheid-voor-ons’

-> intersubjectiviteit = ‘we vormen door observaties onbewust een beeld vd anderen en onze mede-wereld’

- pas wanneer deze observaties bewust: existentiële benadering

Exister c’est choisir

- de mens is fundamenteel vrij (zowel gegeven als zware opdracht)

- we proberen steeds weer aan die opdracht te ontsnappen omdat het net zo zwaar is

- o.a. ahv la mauvaise foi; verantwoordelijkheid door ondraaglijke angst van je af schuiven

-> angst komt voort vanuit de ervaring vh absurde vh leven, het weten over het niets
-> geen sprong in de religie zoals Kierkegaard (Sartre is atheïst)

- net doorheen de ervaring van die angst existeer je

L’existentialisme est un humanisme

- geen wanhoop, net een echt menselijk leven mogelijk hierdoor (keuzevrijheid)

- net door verwerping Godsidee, krijgen mensen de plaats die hun toekomt

-> we kiezen wat voor ons het beste is

-> ‘de mens is niets anders dan wat hij van zichzelf maakt’

- het principe legt dus een grote verantwoordelijkheid bij de mens, men gelooft niet in een

God die maakt dat mensen niet doen omdat hij het zegt

- deze verantwoordelijkheid omvat de hele wereld. ; ‘wat zou gebeuren als iedereen handelt zoals jij’

-> dit gebeurt immers niet, toch moet men het zich vragen
-> deze vraag negeren is immers een teken van kwade trouw

-> zo is de mens in staat ‘goed’ te doen zonder God

23.2 sociale filosofie

- Sartre ‘koos’ vanuit zijn menselijke vrijheid voor een leven id oppositie;
-> communistische partij, verzet tegen fascisme, …

-> toch bleef hij kritisch tov het officiële marxisme: enkele stellingen

- zolang kapitalisme: marxisme enige filosofie die zich zinvol met de hele werkelijkheid bezighoudt

-> andere theorieën incl. existentialisme -> onafhankelijke ‘enclaves’

- Sartre wijst op het reële karakter van de gevoelens (kierkegaard->vlucht, sartre->ervaring)

en de beperkingen van het intellect

- ‘synthese tss Marx en Kierkegaard’: iedereen als deel van structuur zien is van belang, maar

correctie noodzakelijk dat individuele persoon meer is dan slechts deze categorie.

- praktijk van de bevrijding is noodz. omdat vrijheid nooit kan worden losgemaakt vd anderen (door subjectiviteit)

- Waarom onafhankelijkheid vh existentialisme bewaren? ; onderscheid

- interpretatie vd geschiedenis en de werkelijkheid (Marx, marxisten)

- concrete benadering van deze werkelijkheid (Sartre, existentialisten)

- marxisme zonder existentialisme: dogmatisme, verstarring

- existentialisme zonder marxisme: pessimisme of nieuwe vorm v religie

Lees meer...

Edmund Husserl

Basisprincipe

- ‘Intentionaliteit’ van Franz Brento ; het op het object gericht zijn van de geest

- om de door ons bekeken werkelijkheid te vatten: van alle voor-oordelen ontdoen

-> reduceren van ons denken tot het object; ‘fenomenologische reductie’

Wat zie ik eigenlijk?

- wat we zien is een verschijnsel (fenomeen) ; er bestaan alleen maar fenomenen

- dat fenomeen dat we waarnemen verschijnt in mijn bewustzijn maar is meer dan datgeen wat in mijn bewustzijn verschijnt

--> vanuit het bewustzijn tot de dingen zelf gaan

 daarom is volgens Husserl de fenomenologie de eerste wetenschap, de basis

 nieuwe houding en wijze van ‘kijk’ die nt vanzelfsprekend is ; rijkend en verruimend

openstaan voor de werkelijkheid die door de beslommering en de ideologieën van het dagelijkse leven erg moeilijk gemaakt wordt.

Lees meer...

Soren Kierkegaard

anti-beweging op monumentale systeem v Hegel + voorloper existentialisme

Marx-idee v concrete mens en individu centraal, maar geïsoleerd

Enteneller

- voor Kierkegaard was leven en denken één; zijn leven had een grote invloed op zijn denken

- vertrekpunt: nadenken over de situatie vd mens en wereld -> conclusie wereld is zinloos

-> angst en wanhoop

Hoe uit diepe en reële angst komen?

- Niet op uiterlijkheden (esthetische, Shopenhauer) te gooien-> verveling -> diepere wanhop

- Niet door zuivere menselijke innerlijkheid (ethische) -> hoger niveau maar verlost mens nt

- 1 optie: opgeven v zichzelf aan God (religieuze)

-> bereiken via het inzicht id zinloosheid vd wereld (opm: geen godsvewijs)

-> mens is voor eigen leven verantwoordelijk en moet christelijke levenswaarden ontdekken

Kierkegaard vs Marx:

- beide mens centraal en keren ze zich tegen Hegel

- individu op zich <- -> deel v sociaalhistorisch bestel

- overgave aan een persoonlijke God <- -> bevrijding door revolutionaire verandering

Naast rationalistische, idealistische filosofie (enkel verstand)

-> kleinere stroming -> verstand + gevoel + intuïtie + …

Augustinus: - grote plaats aan persoonlijke bewustzijn; kenniskracht vd liefde

- verdrongen door aristotelisme v Thomas v Aquino

Blaise Pascal: - zag beperkingen v wiskunde en rationalisme -> meer om ‘de vrede vd ziel’ te bereiken

- overgave aan de Openbaring en Gods genade

- rol vh gevoel

fenomenologie (nieuwsoortig denken, leer van de verschijnselen); onderscheid tss

- fenomenologie v Kant: ‘de leer van de verschijnselen vd dingen’ tov niet te vatten Ding-an-sich

- fenomenologie v Hegel: ‘verschijnen vd geest’

- moderene fenomenologie (Husserl)

Lees meer...

Arthur Shopenhauer

anti-beweging op absolute optimisme v Hegel

Die Welt als Wille und Vorstellung

- de wereld an sich (op zichzelf) <- -> de wereld voor mij is Vorstellung (representatie,schijn)

- de werkelijkheid is een blinde kracht, de Wil; almachting, onstuitbaar, gn oorzaak of kennis

- dr principe van de individuatie werkt die deze Wil in ons als vernietigende ‘wil tot leven’

-> leidt onheroeplijk tot zelfvernietiging

-> op een helling rennen en niet meer kunnen stoppen, beneden wacht de afgrond

- ‘poppenkast’

 dit inzicht is onontkoombaar, enkel vertragen en af doen zwakken

- kunst ; pijnstillend middel (cfr. waterval)

- godsdienst ; boeften beperken, verwachtingen kleiner

-> negatie vd levenswil dr boeddhistische ascese, ‘het Nirvana’

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen