Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

HET (ON)GELIJK VAN WITTGENSTEIN?

Volgens Wittgesteiniaanse gedachte  ‘Bestaat God?’ ≠ legitieme vraag

Herman de Dijn & Gerard Bodifiée

  • Wetenschap en godsdienst ≠ concurrenten
  • Bestaan op zichzelf, zonder aanrakingspunten (wet: oorsprong bestaan/rel: bestemming)

NOMA-principe (niet-overlappende magisteria)van Stephen Jay Gould

  • Magisterium = gebied waar 1 bepaalde leer geëigende middelen bezit voor zinvol discours en doen van uitspraken (plek voor dialoog/debat)
  • Wetenschap en religie = niet-overlappende magisteria
    • 2 zinvolle perspectieven op de werkelijkheid
    • Elk eigen kracht + beperkingen  reikwijdte ingekaderd (wet: wat & hoe/rel: zingeving, moraal)
    • Onafhankelijk, verschillend, gelijke waarde, even groot belang
    • KUNNEN als afzonderlijke domeinen in 1 visie gecombineerd  vorm van ‘wijsheid’
  • Ook terug te vinden bij Darwin + officiële teksten katholieke kerk
    • Reeds lang consensus tussen wetenschappers + religieuze leiders

Lees meer...

Zingeving en wetenschap

Wittgenstein

  • Tractatus
  • Taal = onmachtig om over metafysische vragen iets te zeggen
  • Zinvolle taaluitingen beperkingen zich tot wetenschapskwesties
  • Bewust dat wetenschap heel wat onbesproken laat
  • Maar geen mogelijkheid over zinvol over die zaken te spreken
  • Verwerpt vorige rigide standpunt
  • Taal kan op verschillende manieren zinvol gebruikt worden
  • Elk taalspel heeft eigen regels qua betekenis
  • ‘Meaning is use’ (betekenis hangt af van context)
  • Misbruik van taal ALS vanuit ene taalspel andere bevraagt
  • Radicaal verschillende betekeniscontexten  niet te vergelijken/reduceren
  • Philosophische Untersuchungen

Lees meer...

LEVENSBESCHOUWING: IMPLICIET EN EXPLICIET WERELDBEELD

Impliciet wereldbeeld

  • = referentiekader van waaruit mensen denken/spreken/handelen
    • Biedt geen oplossingen
    • Bepaalt hoe god, mens en wereld in beeld komen + hoe mens zich tot god, mens en wereld verhoudt
  • = levensbeschouwing als impliciet referentiekader  ‘wereldbeeld’
  • Geen rationele keuze  doorgegeven via cultuur & socialisering

Expliciet wereldbeeld

  • = geheel van overtuigingen over hoe wereld in elkaar zit & tot stand gekomen
  • Vrij grote, wetenschappelijk onderbouwde consensus in Westen
  • Zelfde wereldbeeld = mogelijk andere levensbeschouwing
  • Leo Apostel & Jan Van der Veken
    • Atheïst/priester  interdisciplinair wereldbeeldenproject
    • Streefden naar rationele constructie wereldbeeld
    • Tot een symbolisch representatiesysteem die al die wereldbeeldkennis samenvoegt tot totaalvisie belicht de werkelijkheid uit een bepaalde cultuur
  • Expliciet referentiekader  combineren aspecten wereld + zinvol oriënteren in gefragmenteerde wereld met overdaad aan informatie

Expliciet  impliciet

  • Godsdienst: veel meer dan enkel verzameling overtuigingen over wereld/mens

Zingevende interesse

  • Expliciet: cognitieve & manipulatieve interesse

Lees meer...

LEVENSBESCHOUWING: POLITIEKE, IDEOLOGISCHE, MORELE BETEKENIS

ideologieën (nationalisme/marxisme) & levenshoudingen (consumentisme/hedonisme)

  • Gaat vooral over filosofische/politieke & morele denkkaders
  • MAAR voor sommigen = alomvattende levensbeschouwing (zin & oriëntatie)
  • Marxisme
    • Geen levensbeschouwing in godsdienstige betekenis
    • Bevat wel opvatting over religie + over zin van geschiedenis
    • Kan menselijk handelen motiveren en zin & betekenis geven

Lees meer...

Atheïsme

  • Religiositeit
    • = breder dan enkel godsdienstige
    • = vorm van bewustzijn dat we deel zijn van groter geheel
  • Ontstaat als reactie op monotheïstische levensbeschouwingen in Europa
  • Overtuiging
    • Verwerpt theïstische godsbeeld
    • Er bestaat geen metafysische werkelijkheid die losstaat van empirische werkelijkheid
    • = Filosofische overtuiging (niet-bestaan bovennatuur + erkenning menselijke eindigheid)  positief ingevulde levensbeschouwing
  • ‘Vrijzinnig Humanisme’
    • moreel & filosofisch denkkader atheïsme  Vlaanderen
    • mens- en wereldbeeld: door wetenschappen
    • waarden:

£ vrij wetenschappelijk onderzoek

£  dogmatisme, censuur, taboe

£ Centraal: menselijke autonomie/menselijke waardigheid

  • Mens = zelf-wetgever  geen verantwoording aan iets buiten mens zelf
  • Mens = zelf-zingever  enige wezen waaraan zin, betekenis en waarden kunnen verschijnen

Lees meer...

Godsdienstige betekenis

  • = geheel van overtuigingen en praktijken om zich positief of negatief te verhouden tov wat de mens overstijgt
    • Band tussen eindige – oneindige / relatieve – absolute
    • Centrale vraagstuk: eindigheid (de dood)
  • Niet alleen opvattingen OOK praktijk van riten, vieringen, cultus
  • Verwijzen naar bestaan van bovennatuur/transcendente
    • mono-polytheïsme/geestelijke krachten (animisme)/natuur zelf (pantheïsme, oosterse religies)
  • bevat element van verticale transcendentie + moment van heteronomie
    • beginsel buiten en boven de mens(heid)
    • vooral zingeving MAAR OOK sociale structuur, politiek, geschiedenis
    • oorsprong van alles is iets transcendents  mens = afhankelijk

Lees meer...

Levensbeschouwing: verschillende betekenissen

Door gebruik van verbeelding en abstract denken ontstaat een waaier van religieuze, mythologische, ideologische en filosofische denkbeelden.

  • Zingeving heeft weinig met wetenschap te maken MAAR niet louter subjectieve ervaringen en inzichten
  • Zingeving is veelal een intersubjectief, cultureel ingebed gebeuren
Lees meer...

Ervaringsmachine (Nozick)

  • (mens gekoppelt aan machine die via elektroden het brein alle verlangens kan laten voelen)
  • Wijst op belang dat mensen hechten aan kwaliteit van de handeling zelf los van de resultaten
  • Mensen staan ook op de authenticiteit en het waarheidsgehalte van ervaringen

Lees meer...

Behoeftig’ – ‘Zinzoekend’

  • Alle behoeften bevredigd ≠ noodzakelijk gelukkig en omgekeerd
  • Zinvol en gelukkig leven niet zomaar = aaneenschakeling aangename ervaringen
  • Beleven van zin  te maken met externe realiteiten
    • Als die externe realiteiten manipuleerbaar waren
    • Ontstaan van de gewenste ervaringen
    • Verliezen daardoor hun waarde
  • IMPLICEERT: elke ervaring van zin = verbonden aan principiële mogelijkheid tot zinverlies
Lees meer...

Heteronomie of transcendentie

  • Zin kan al dan niet ervaren worden  nooit gecreeërd/gereproduceerd
  • Zin en geluk = oncontroleerbaar
  • Ervaring van zin imliceert een moment van heteronomie of transcendentie
    • Transcendentie hoeft niet noodzakelijk verticaal ingevuld worden (god)
    • Heteronomie  zorgt voor paradoxale situatie
  • Iedereen ‘wil’ gelukkig zijn
  • Nastreven = contraproductief WANT niet maakbaar
  • Kan slecht indirect tot stand komen (essentieel bijproduct – Elster)
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen