Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

Wijzigingen in het onderzoeksplan

Het onderzoeksplan mag worden bijgesteld. Wat er uiteindelijk overblijft is een reconstructie van achteraf. Het eindverslag moet namelijk een goed lopend verhaal zijn. Ingrijpende aanpassingen zijn volkomen legitiem maar moeten dan wel expliciet worden vermeld in het onderzoeksrapport.

Lees meer...

Ethische en praktische voorwaarden

Onderzoekers zijn verantwoordelijk voor de gevolgen van hun onderzoek.

Ze moeten een afweging maken tussen kennisopbrengst enerzijds en de mogelijke schade voor bepaalde groepen anderzijds. Steeds vaker moeten onderzoeken worden voorgelegd aan medisch-etische commissies. Ze doen dit om schade te voorkomen aan de betrokken mensen en organisaties.

Informed consent = de vraag of proefpersonen voldoende zijn ingelicht over wat de proef inhoudt.

Ethisch vraagstuk; weegt het belang van het onderzoek op tegen de eventuele belasting voor de proefpersonen.

Onderzoeksopzet wordt ook bepaald door praktische voorwaarden; tijd en geld. Ook de kennis en vaardigheden van de onderzoeker zijn middelen.

Lees meer...

Het tijdstip en de periode van het onderzoek

Longitudinaal onderzoek:
Als onderzoek op een paar specifieke momenten wordt herhaald. Hiermee kunnen
ontwikkelingen of verschuivingen worden nagegaan.

Respectievelijk retrospectief onderzoek & prospectief onderzoek:
Gegevens verzamelen over het verleden of de toekomst.

Lees meer...

De onderzochte eenheden

Onderzoekers proberen de onderzoeksopbjecten onderzoekbaar of wel operationeel te maken. Er moet een duidelijke definitie zijn wat je wil onderzoeken. De eenheden waarover het onderzoek uiteindelijk gaat, zijn slechts een deel van de eenheden die voor het onderzoek zijn gedefinieerd.

-Een onderzoekseenheid van personen kunnen individuen zijn maar ook groepen, organisaties en processen die deze personen meemaken.

Als het goed is moet uit de vraagstelling blijken wie of wat de eenheden zijn.

Lees meer...

Methoden van dataverzameling en analyse

Interviews, vragenlijsten en observaties. Of je maakt gebruik van al bestaande gegevens. Kwantitatief onderzoek: Maakt men gebruik van voor gestructureerde methoden. Zo zijn formuleringen van vragen van tevoren vastgesteld.

Van tevoren is in een observatieschema vastgesteld op welk gedrag gelet moet worden. Statistiek staat bij het bewerken van deze gegevens een belangrijke rol omdat het om vergelijkingen van kenmerken etc gaat.

Kwalitatief onderzoek: Gebruikt men flexibele methoden. Participant kan zelf ook onderwerpen aankaarten of ergens op ingaan.

Observant maakt ter plekke selectie van gebeurtenissen waarover die aantekeningen wil maken. > Bij de analyse hiervan moeten vaak grote stukken tekst worden gereduceerd en gestructureerd.

Lees meer...

De onderzoeksopzet (= methoden en technieken)

= de manier van onderzoek doen.
Experiment, enquête, kwalitatief onderzoek en het gebruik van bestaande gegevens.

Het is dus een plan van aanpak:
-Hoe wordt het onderzoek gedaan? Welke methoden
-Wie of wat worden onderzocht? Welke eenheden; personen, groepen, gebeurtenissen
-Waar wordt het onderzoek gedaan? Welke situatie of locatie
-Wanneer vindt het onderzoek plaats?

Lees meer...

De vraagstelling

= overkoepelende vraag die beantwoord moet worden en die weergeeft wat er precies moet worden onderzocht.

-Soms zijn er wel 5 of meer deelvragen nodig om de hoofdvraag te beantwoorden.

> Er is een vertaalslag nodig om de vraagstelling en bijbehorende deelvragen onderzoekbaar te maken.

-Beschrijvende vraagstellingen:

Explorerend onderzoek
Wie, wat, welke, wanneer, hoe
Diverse beschrijvingen – van leven in dorp tot aantal werklozen
Beschrijven hoe om te gaan met een probleem

-Verklarende vraagstellingen:

Exploreren; zoeken naar mogelijkheden
Waarom, waardoor, hoe komt het dat, wat is de reden voor
Verschijnsel waarvoor men 1 of meer verklaringen zoekt

-Voorspellingsvraagstellingen

Toetsen van hypothese!
Tot welke … leidt …?, Wat gebeurt er als gevolg van …?
Concrete voorspellingen
Een experimentele ingreep of een praktische interventie waarvan men 1 of meer gevolgen verwacht.

Zowel verklaringsvraagstellingen als voorspellingsvraagstellingen zijn causale vraagstellingen > ze gaan in op de oorzaken van een verschijnsel.

-Verklarings; wat is de oorzaak van ..?
-Voorspellend; wat is het gevolg van ..?

Lees meer...

De doelstelling

Waarom wordt het onderzoek gedaan? Waarom willen ze een antwoord geven op de vraagstelling van het onderzoek?

Fundamenteel wetenschappelijk onderzoek = Kennisprobleem

>Reden voor dit onderzoek is wetenschappelijke relevantie:

Hier schiet dus de kennis over een bepaald verschijnsel tekort

Praktijkgericht onderzoek = Praktijkprobleem

>Reden voor dit onderzoek is maatschappelijke relevantie: Onderzoekers willen gegevens verzamelen die bij kunnen dragen aan het oplossen van het probleem.

In een doelstelling moet worden aangegeven waarom een onderzoek maatschappelijk en/of wetenschappelijk relevant is.

> Bij fundamenteel vaak dat er aspecten te weinig in kaart zijn gebracht en er twijfel is bij bepaalde conclusies –Subsidiegevers stellen vaak als voorwaarde dat de maatschappelijke relevantie in een subsidieaanvraag wordt weergegeven.

Explorerend onderzoek: bij te weinig kennis (wetenschappelijk) of oplossingen (fundamenteel).

Toetsend onderzoek: Als er voldoende kennis en oplossingen zijn, wordt nagegaan of deze kloppen.

Bij fundamenteel wetenschappelijk onderzoek hebben onderzoekers grotere vrijheid bij de formulering van hun doelstelling dan bij praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek.

Lees meer...

Literatuuronderzoek: voorbereiding op het onderzoeksplan

Fase 1: Opstellen onderzoeksplan (1/3 van tijd)


-Literatuuronderzoek doen. Dit houdt in dat onderzoekers een overzicht proberen te krijgen van relevante publicaties die er op hun interessegebied verschenen zijn.
-Verkenning inhoudelijke kant; Wat is er al over bekend?
-Verkenning methodische kant; Welke opzet en methode is eerder gekozen?
-Overleggen met eventuele opdrachtgevers, meetinstrumenten zoeken of maken.

=>De oriëntatie kun je opschrijven in een probleemschets.

Wordt vaak in achtergrondverhaal verwerkt. Je kunt hier ook aangeven of het om een kennis- of praktijkprobleem gaat.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen