Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

Waarden

Categorieën of scores die op de variabelen kunnen worden onderscheiden.

Dus is de variabele geslacht, dan zijn de waarden man en vrouw.

In een datamatrix worden de rijen gevormd door eenheden, en de kolommen door de variabelen. In iedere cel wordt de waarde ingevuld.

In een codeboek staan de variabelen en welke scores hierbij horen.

Lees meer...

variabelen

= eigenschappen die aan de eenheden worden gegeven.

Geslacht leeftijd, stemgedrag, mening, percentage van iets in buurt.

Lees meer...

Eenheden

= objecten waar iets over gezegd wordt. Eenheden kunnen ook een verzameling van individuen, groepen, bedrijven, organisaties of landen zijn.

Lees meer...

Theorie als een samenhangend stelsel van uitspraken

Een theorie biedt een overkoepelend kader waarbinnen onderzoek kan plaatsvinden en naar aanleiding waarvan onderzoekers specifieke hypothesen kunnen opstellen en toetsen.

Een theorie moet je benaderen via het deductief-nomologisch model
> hierin worden specifieke uitspraken afgeleid uit algemene uitspraken (wetmatigheden).

Net als de deductieve fase uit de empirische cyclus.

Een theorie vormt pas en DN-model als er is voldaan aan de volgende voorwaarden:

-Zeer precies formuleren. Over betekenis woord mag niet getwist kunnen worden.
-Uitspraken geordend naar algemeenheid
-Logisch verband tussen de verschillende uitspraken binnen een theorie.
-De specifieke uitspraken van het model – de hypotheses- moeten aan empirie getoetst kunnen worden.

Syllogisme: Een strikt logische redenering waarin uit 2 uitspraken een conclusie afgeleid wordt.

Een hypothese die volgt uit een bepaalde theorie is een conclusie die is af te leiden uit algemene uitspraken( de kern) en assumpties van de theorie.

Een belangrijke eigenschap van verklaringsmodellen binnen de sociale wetenschappen is dat de verschillende uitspraken binnen een model niet altijd deterministisch zijn.

> Vaak moet er iets toegevoegd worden van ‘over het algemeen’, ‘gemiddeld genomen’.

De verbanden zijn probabilistisch: waarschijnlijk etc.

De theorieën bestaan vaak uit vele uitspraken doordat de abstracte begrippen moeten worde vertaald naar meetbare, concrete begrippen. > ook uitspraken die op het eerste gezicht overbodig lijken te zijn, moeten worden behandeld. Ook moet vermeld worden dat de groep proefpersonen representatief is voor de grotere populatie.

In de discussie overweeg je wat er niet klopt aan je theorie en stel je nieuwe hypothesen op > zo is de empirische cyclus weer rond.

Lees meer...

Fundamenteel en praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek

Fundamenteel wetenschappelijk onderzoek:
Ontwikkeling en toetsing van theorieën voor de oplossing van een kennisprobleem.

Praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek:

Onderzoek voor de ontwikkeling, uitvoering en valuatie van oplossingen voor praktijkproblemen.

-wordt voortdurend gehandeld volgens de methodologische spelregels.
-ook beetje theorievorming maar veel minder, vooral kennis opdoen ter ondersteuning van besluitvorming.
-Vaak is praktijkgericht onderzoek niet wetenschappelijk omdat het niet aan alle eisen voldoet.

Praktijkgericht niet-wetenschappelijk onderzoek:
-Wordt niet aan wetenschappelijke standaarden voldaan.
-Wel veel aandacht voor geldende praktijknormen zoals door de opdrachtgever.

Lees meer...

Wetenschap als systematische theorievorming

Belangrijke kenmerken van een onderzoek dat wetenschappelijk is:
-Het streven naar kennis > theorievorming.
-Het is empirisch >het moet teruggrijpen op waarnemingen.
-Systematische benadering > strikt en kritisch. Herhaalbaar, betrouwbaar etc.

Lees meer...

Kritisch-emancipatoire benadering

-Gaat om de emancipatie van sociale overheersing.

-Kritisch:

  • Maatschappijkritisch: De bestaande maatschappij wordt in het onderzoek gekritiseerd als kapitalistisch. Onderzoekers willen bijdragen leveren aan het veranderen van deze maatschappij.
  • Wetenschapskritisch: Standaardopvatting wetenschap afgewezen.


-Actieonderzoek: Onderzoeker en onderzochten maken gezamenlijk een leerproces door.

-> Empowerment:

De onderzochten krijgen meer greep op hun eigen leven en hun leefomstandigheden.

Onderzoekers krijgen een uitbreiden op hun onderzoek.

-> Wederkerige adequaatheid:

De voortdurende reflectie van onderzochten en onderzoekers op de voortgang van het onderzoek in een gezamenlijk dialoog.

-Kennis is gericht op bevrijding en het vooruithelpen van achtergestelde groepen.

-Erg waardegebonden > willen naast kennis ook nagaan wat ermee gebeurt.

-Geëngageerde houding: betrokken voelen bij onderzoek.

-Alle manieren van onderzoek (behalve lab) worden in de praktijk gebracht.

Vaak vergaren nieuwe gegevens en analyse bestaand materiaal.

Lees meer...

Interpretatieve benadering

-Verzet tegen het richten op natuurwetenschappen door ontevredenheid over het soort antwoorden. Zij willen niet weten of en er een verband is tussen bv adoptie en problematisch gedrag maar wáarom dit verband er is.

-Meer dan beschrijving leveren, ook begrip nastreven.

-Onderzoeksobjecten mogen dan ok niet derdepersoonsperspectief beschouwd worden. Maar eerstepersoonsperspectief: door de ogen van onderzochte kijken.

-Doel: Begrijpen van de sociale werkelijkheid.

-Zij zien waarneming breder; als een poging tot het begrijpen wat mensen beweegt.

-Hermeneutiek: het uitleggen van teksten > context begrijpen dus.

-Fenomenologie: wordt het wezenlijke van verschijnselen onderzocht.

-Uitgangspunten:
-> Idiografische kennis > beschrijft het eigene/ unieke.

= Beschrijven van concrete, zichtbare gehelen zoals individuen of groepen.

> tegengestelde van de wetmatigheden die algemene gelden willen.

-Juist geen reductie; kijken juist naar mens als geheel. Mens dus niet waarden en variabelen maar eenheden.

-Geïnteresseerd in variatie die zich in het onderwerp van studie voordoet.

-Waardeverheldering: ervaringen onderzochten centraal zetten, duidelijk zijn over eigen

-Grote rol voor de onderzoeker.

-Kwalitatieve onderzoeksmethoden.

Lees meer...

Paradigma; Empirisch-analytische benadering

-Wetenschap hoofdzakelijk ontleend aan natuurwetenschappen.

-Kiezen methodologie die zich spiegelt aan de natuurwetenschappelijke benadering.

-Belangrijke uitgangspunten:

-> Herhaalbaarheid onderzoek

-> Controleerbaarheid van omstandigheden waaronder onderzoek is uitgevoerd.

-Hebben in 19e eeuw het positivisme en empirisme van natuurwetenschappen overgenomen

-Empirisch = dat de kennis uiteindelijk terug te leiden is tot observaties > kennis moet worden gebaseerd op dingen die waargenomen worden, empirie.

-In sociale wetenschappen is het wel lastig alles te observeren..

-Analytisch = uitspraken hebben een logische opbouw en hun betekenis is goed gedefinieerd. Logische, samenhangende, heldere, consistente uitspraken.

-Streven naar nomothetische kennis: kennis waarin wetten geformuleerd worden. Willen wetten of regelmatigheden in verschijnselen vinden. Willen dat bevindingen algemeen zijn, dus voor veel gevallen gelden.

-Binnen deze empirisch-analytische onderzoeksopvatting wordt er van de onderzoekseenheden een aantal kenmerken in kaart gebracht > variabelen.

Lees meer...

Benaderingen van onderzoek

Fundamenteel onderzoek is erop gericht kennisproblemen op te lossen en heeft een empirische cyclus. Deze cyclus is doorlopend en kent verschillende fasen. Praktijkgericht onderzoek ondersteunt de oplossing van praktijkproblemen. In de praktijk is er ook een doorlopende cyclus met verschillende fasen: de regulatieve cyclus. Er bestaat geen strikte scheiding tussen fundamenteel en praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek, maar een geleidelijke overgang. De twee cycli moeten dan ook niet als volkomen van elkaar gescheiden worden beschouwd. We gaan in op 3 benaderingen van onderzoek- dit zijn 3 verschillende paradigma’s; empirisch-analytisch, interpretatief en kritisch-emancipatoir.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen