Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

Prijsdiscriminatie door marktsegmentatie

- Marktsegmentatie doet winst stijgen t.o.v. zonder prijsdiscriminatie (zie figuur 9.4)

- Winst echter kleiner dan bij perfecte prijsdiscriminatie

- Vaststelling: vraag naar bioscooptickets bij jongeren prijsgevoeliger dan bij volwassenen

- Twee deelmarkten:

- Links: jongeren

- Rechts: volwassenen

- MK bioscoopuitbater constant in beide markten

- Winst kan slechts maximaal zijn (MK = MO) als MO in beide deelmarkten aan elkaar gelijk zijn

- Prijs op beide deelmarkten differentiëren: PJ voor jongeren en PV voor volwassenen

- Prijs relatief hoog bij inelastische vraag, en relatief laag bij elastische vraag

- Dumpingpraktijken ook een vorm van marktsegmentatie

- Op buitenlandse markt lagere prijs aangerekend dan op de binnenlandse markt

- Voorwaarde voor marktsegmentatie:

- Onmogelijkheid van klantengroepen om tot doorverkoop van identieke producten over te gaan

- Anders marktsegmentatie geërodeerd

- Transactiekosten kunnen deze mogelijkheid beperken

Lees meer...

Perfecte prijsdiscriminatie

- Observaties:

- Rechterfiguur: bij perfecte prijsdiscriminatie geen reden outputniveau qM te behouden

- MO = vraagcurve

- Elk verkocht broodje heeft prijs = maximale betalingsbereidheid, B geeft dus optimum weer (snijpunt vraagcurve en MK-curve), output gestegen

- Gekleurde oppervlakte: extra winst t.o.v. onveranderde outputniveau

- In praktijk: zelden prijsdiscriminatie, want meestal maximale betalingsbereidheid van consumenten niet gekend

- Andere strategieën om winst te vergroten: vraagzijde opdelen in verschillende klantengroepen

- Eerste geval: karakteristieken van kopers gebruiken: marktsegmentatie

- Tweede geval: drempels inbouwen die moeilijker te nemen zijn voor consumenten met hoge reservatieprijs, daarna uit eigen beweging onderverdelen in verschillende reservatieprijzen

Lees meer...

Prijsdiscriminiatie

- Uitgangspunt tot nu toe voor bepalen winst- maximaliserende output:

- Alle geproduceerde eenheden verkocht aan dezelfde prijs

- Figuur 9.3. illustreert hoe monopolist winst vergroot, door aanrekenen van verschillende prijzen aan verschillende consumenten. Dit is prijsdiscriminatie:

- Observaties:

- Linkerfiguur: evenwicht monopolist bij uniforme prijszetting

- Broodjesprijs pM = €4

- qM = 200 broodjes

- Veronderstel dat outputniveau gelijk blijft terwijl prijsdiscriminatie mogelijk wordt

- Monopolist laat sommige consumenten > €4 betalen, wat mogelijk is, want links van A is betalingsbereidheid voor broodjes > €4

- Indien monopolist erin slaagt om elke koper diens reservatieprijs te laten betalen:

- Perfecte prijsdiscriminatie

- Gekleurde driehoek: extra opbrengst, extra winst

Lees meer...

Mark-up: de monopolist zet een prijs boven de marginale kost

- Prijs geen exogeen gegeven meer

- Monopolist bepaalt zelf prijs en hoeveelheid

- MK en MO bij optimale outputniveau lager dan marktprijs

- Dalend verloop vraagcurve: MO altijd kleiner dan GO (= marktprijs)

- Monopolist zet steeds prijs boven MK

- Monopolist kiest altijd punt op elastisch deel vraagcurve (Figuur 9.1.)

- Matewaarin prijs boven MK ligt, wordt de “mark-up” of “price-cost margin” genoemd

- Intuïtie: marktmacht monopolist neemt toe bij inelastischer vraag

- Relatie tussen MO en prijselasticiteit van de vraag:

- Bij winstmaximaliserende outputniveau: MO = MK, dus herschrijven geeft:

- Mark-up, μ, is verschil tussen prijs en MK:

- Onder volmaakte mededinging geen mark-up mogelijk, want ondernemingsvraag perfect elastisch (geen marktmacht):

- Bij eindige elasticiteit neemt marktmacht toe, naarmate elasticiteit kleiner wordt (in absolute waarde)

- Hoe kleiner elasticiteit (in absolute waarde), hoe hoger monopolist zijn prijs kan opdrijven boven de MK

- Abba Lerner (1905-1982): monopoliegraad meten aan

de hand van verhouding μ(p)/p (Lerner-index)

Mark-up: de monopolist zet een prijs boven de marginale kost

Lees meer...

De aanbodbeslissing van de monopolist

- Monopolist kiest dat outputniveau waarbij marginale kosten gelijk zijn aan marginale ontvangsten (qM in figuur 9.2)

Winsmaximerende outputkeuze van de monopolist

Winstmaximalisatie als MK=MO

- Ontvangsten

- Kosten vertonen U-vormig patroon

- Marginale kosten en marginale ontvangsten kruisen mekaar in E

- qM bedraagt 200 broodjes

- Productie < qM :

- MO > MK

- Productie > qM :

- MO < MK

- Prijs is afhankelijk van vraagzijde, hier: pM = €4

- Positieve maximale winst?

- Bij qM:GO>GK

- Indien anders: sluitingsregel gebiedt de productie te staken

- Ook op korte termijn:

- Monopolist houdt enkel rekening met variabele kosten, want vaste kosten spelen geen rol voor bepalen outputniveau

- Pas zinvol te produceren als prijs > gemiddelde variabele kosten

- Op lange termijn:

- Prijs > gemiddelde kosten voor winstgevende productie

Lees meer...

De ontvangsten van de monopolist

Monopolist maakt keuze:

- Kleine verkoop bij hoge prijzen enerzijds of;

- Grote verkoopsvolumes bij lage prijzen anderzijds

- Vb.: Marktvraagfunctie naar belegde broodjes (zie hoofdstuk 3):

- Toename ontvangsten:

- Door prijsverlaging of prijsverhoging?

- Dit hangt af van prijselasticiteit van vraag

Verloop van de opbrengsten bij de monopolist

- Interactie tussen prijs, verkochte hoeveelheid en totale ontvangsten gereflecteerd in dalend verloop van marginale ontvangsten

- Marginale ontvangsten liggen onder gemiddelde ontvangsten

- Verschil met vorig hoofdstuk: bij volmaakte mededinging: marginale en gemiddelde ontvangsten steeds gelijk aan gegeven marktprijs

Lees meer...

Winstmaximalisatie bij monopolie

- Monopolist bepaalt zelf prijs, want is prijszetter

- Monopolist kan meer verkopen door prijs te verlagen

- Prijsverlaging betekent echter niet noodzakelijk hogere ontvangsten (zie hoofdstuk 4)

- Perfecte mededinging: zoveel verkopen als men wil, bij gegeven marktprijs

Lees meer...

Definitie

- Eén aanbieder van product zonder goede substituten, gevolg: economische machtspositie

- Echter: weinig voorkomende marktvorm

Lees meer...

Beperkingen van het eerste welvaartstheorema

- Perfecte concurrentie

- Vrije prijsvorming leidt tot welvaartsoptimum in markt met perfecte concurrentie

- Weinig markten vertonen perfecte concurrentie Asymmetrische informatie, productdifferentiatie, weinig aanbieders, prijsafspraken...

- Publieke goederen en externe effecten

- Agenten beslissen zonder rekening te houden met effecten op andere agenten -

- Traditionele marktfalingen

- Verdeling

- Eerste welvaartstheorema zegt niets over verdeling

- Overheidsfalingen

- Doelstellingen overheid stroken niet altijd met doelen van burgers

- Overheid en markt

- Stap 1: Is er een duidelijke marktfaling?

- Stap 2: Wat is daarop het ‘ideale’ overheidsantwoord?

- Stap 3: Wat zijn de gevolgen van de interventie?

- Stap 4: Beslissing

Lees meer...

De signaal- en coördinatiefunctie van het prijsmechanisme

- Marktmechanisme

- Uitkomst van ongecoördineerde handelingen in veranderende omstandigheden op Paretogrens houden

- Juiste incentives

- Juiste allocatie van middelen

- Partieel versus algemeen evenwicht

- Studie van algemeen evenwicht: complex

- Walrasiaans evenwicht: simultaan evenwicht in alle markten

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen