Menu

Item gefilterd op datum: januari 2014

WAARDEBEPALING

-HET GECORRIGEERDE NETTOVERMOGEN(statisch, balans)

Basisprincipe: bedrag van de activa – schulden van de onderneming

1) Going concern hypothese (voortzetten activiteit)

2) Vereffeningshypothese (liquididatiewaarde) de intrinsieke waarde

Moeilijk om sommige activa te waarderen. Vb gebouw: AKwaarde, marktwaarde, etc.

Correcties: fictieve activa zoals oprichtingskosten, onverkoopbare goederen in de voorraad, dubieuze handelsvorderingen, overgedragen verliezen moeten afgetrokken worden.

GNC= activa – opvraagbaar +/- belastingsweerslag.

-DE RENDEMENTSWAARDE (dynamisch, RR)

Via gecorrigeerde nettowinst en vereiste rendementspercentage.

GNW= aftrekken van bepaalde posten van de gepubliceerde winst.

DCF methode

De koper betaalt een prijs die hem tot nader bericht een jaarlijks rendement onder de vorm van winstdeelname oplevert.

= GNK / r

Als waarde onderneming stijgt, als

-de winstverwachtingen stijgen : GNW zal ook stijgen => toekomstige waarde stijgt ook

-dalende interestvoeten : bij gelijke risicopremie => vereist rendement dalen

RW= telkens de cf gedeeld oor i. dus bvb. ks 3/ (1+i)³

-DE OBJECTIEVE WAARDE

Combinatie van bovenstaande: GNV . RW

2

Waarom? Omdat GNV geen rekening houdt met rendement van het bedrijf, en RW geen rekening met balansstructuur.

RW < GNV => lifestyle company.

Het tekort: de badwill. Het is de verkoper die dat nadelige resultaat voor zijn rekening moet nemen.

RW > GNV => gazellen

Het overschot: de maatstaf voor de goodwill van het bedrijf. Het is de premie die de koper betaalt om de zaak over te nemen of er aandelen van te bemachtigen.

Vb. gegevens zoals cliënten, knowhow, technologische kennis, potentieel product,…

Opgelet bij interpretatie. RW is zeer gevoelig aan vereist rendement (r). Bij een daling van r, kan RW spectaculair stijgen.

-DE COMPARABLES

Kijken naar de verkoopprijs van analoge, vergelijkbare bedrijven.

Drie opties:

1) gelijkaardige beursgenoteerde ondernemingen

in de pers vind je publicaties van koers/winst verhoudingen.

2) op basis van recente overnames

price/earnings ratio= waarde van de onderneming/winst na belastingen

3) sectorgewoontes

op basis van gebruiken en gewoontes.

Cafés, en apotheken = uitgaan van de omzet

Niet retailbedrijf = basis is EBIT

Some companies are worth a thousand times nothing.=EBITmultiplicator voor traditionele bedrijven schommelt tussen drie en zes, mar voor sterke groeiers kan dat tien tot twaalf bedragen. Bepaalde internetbedrijven werden ooit verhandeld aan 75 keer hun EBIT. Maw, het is soms niet echt van belang die standaardwaarden. (dot com bubbel)

-DE OVEREENGEKOMEN WAARDE

=De prijs die twee partijen overeenkomen. Diverse waarden, (intrinsieke waarde, rendementswaarde, gecorrigeerd eigen vormen, comparables) zijn dan ook zelden meer dan een vertrekpunt voor onderhandeling.

  • hangt af van marktpositie en onderhandelingstalenten
  • Overdracht bedrijf => participatie heeft geheel andere waarde als het in handen komt van een actieve vennoot die veel potentieel wil uitwerken
  • Venture capitalisten= proberen badwill bedrijven op te sporen en ze te verzilveren. Daarna op juist track krijgen door inbreng nieuw kapitaal en nieuw management. En daarna van de hand doen met grote goodwill.

Stel dat er dan ook nog eens een beursintroductie is, dan helemaal zot.

  • Nieuwe economie: een bedrijf kan 100 keer niets waard zijn.

Lees meer...

ORGANISCHE GROEIPATROON

Lineair proces: verwijzend naar levenscyclus

  • Geboorte
  • Overleven: tijdelijk verlies, cash drain proberen te vermijden.
  • Succes, take-off: hangt af van openheid van de markt, creativiteit omzetten naar leiderschap.
  • Expansie: leiderschap => delegatie, expanderen door investeringen in buitenland, overnames, joint ventures (groeifase)
  • Maturiteit: eventuele beursnotering.

Belangrijke afbeelding pg 93.
Organische groei wordt vertaald in klassieke waarderingsmethoden. BEpunt wordt berekend en de verdisconteerde kasstroom (eventueel gecorrigeerd dr de nettovermogensbenadering) is de basis vr de bedrijfswaardering.

Alternatief: multiplier-methode: op basis van vroegere ervaring wordt een multiplier vastgesteld en wordt gezocht naar gelijkaardige cases (comparables). Factor 4 (klassiek bedrijf) tot 10 (sterke groeiers), wordt vermenigvuldigd met de jaarlijkse inkomsten (EBIT)

Lees meer...

Belang van waardering van de onderneming

  • financiële functie onderneming is gericht op de vergroting van deze waarde
  • voor beleggers voor hun aankoop in AD: zal investering genoeg dividenden of kapitaalwinst bij verkoop genereren
  • verkoop
  • nalatenschap
  • vereffening
  • vnl van belang bij equity financiering= een derde partij financiert en als tegenprestatie voor het gefinancierde bedrag krijgt hij een deelname in het EV (equity) van de onderneming. Het aantal AD dat deze derde krijgt in mede eigenaar, is afhankelijk van de waarde van de onderneming.

Waarde van de onderneming bepalen heeft vnl te maken met de verwachtingen tav de inkomsten die de onderneming zal generen. Worden bepaald door groeipatroon.

Waarde bepalen is niet exact, maar iets wat moet overeengekomen worden.(wat de gek ervoor wil betalen?)
Meestal gebaseerd op rendementsberekeningen, waarbij de waarde van de AD gelijk is aan de geactualiseerde waarde van de geschatte inkomensstroom.

Traditionele economie

Nieuwe economie

Statische elementen: verleden

Dynamische elementen: toekomst

Organische groei

Lineair proces

Lees meer...

HUMAN RESOURCES

Medewerkers: ook impact bedrijfscultuur en binding medewerkers aan het bedrijf. LT succes. => Waarde bedrijf = waarde medewerkers

Lees meer...

STAKEHOLDERS VALUE

Duurzaam ondernemen, dwz ook denken aan sociale verantwoordelijkheid.

Shareholders value => stakeholders value. = naast ADH zijn ook WN, klanten, lev, iedereen dus eigenlijk even belangrijk.

Vb. respect milieu, sociale doelen werkgelegenheid, niet corrupte praktijken, vrouwvriendelijk..

Economische en maatschappelijke waarde wordt opgebouwd op LT => AD stijgen

Tripple bottom line aproach= economisch, ecologisch en sociale doelstellingen bundelen.

Lees meer...

SATISFYING BEHAVIOUR

Managerial revolution= een scheiding is opgetreden tussen de managers enerzijds en de eigenaars van de bedrijven anderzijds. Managers hebben geen familiale band met bedrijf. Ze hebben de neiging om van het ene bedrijf naar het andere over te stappen. Daarom willen ze aandelenopties het liefste op KT verzilveren. Belangenconflict tussen eigenaars en managers.

Relatie eigenaars tot bedrijf= anonieme via de beurs ADH hebben andere doelen dan familiale bedrijfseigenaars. Risicokapitalisten zoeken KT hoge return en exit driven managers.

Satisfying behaviour tussen managers en ADH= streven naar objectieven die aanvaardbaar zijn voor de ADH

Maximising behaviour= uiterste van alles willen.

Agenttheorie van Jensen en Meckling= managers (agenten) van de ADH (principaal).

Financiële engeneertechnieken= toepassen om agenten te stimuleren beslissingen te nemen die de waarde maximaliseren. Vb. manager mede-eigenaar en persoonlijk streven nauwer aansluiten bij de doelstelling van de hoofdADH.

Manager, stichter en eigenaar laat nieuwe eigenaars toe (via VC, business angels, IPO) => de stichter verkiest manager/vennoot te zijn van een groot bedrijf ipv big boss of a small company.

Lees meer...

Nabeschouwingen bij het financieel management

Leidmotief: winstmaximalisatie

Meer bepaald: winst per aandeel => waarde van het aandeel van de onderneming maximaliseren.

Corporate governance als sturing bedrijf.

Steeds impact op de waarde van het aandeel inschatten bij elke beslissing.

Waarde aandeel ≠ EV/aantal aandelen. Wel:diverse factoren, vnl de verwachtingen mtb de toekomstige rendabiliteit vd onderneming.

Afhankelijk van: timing, risico, rendabiliteit.

Shareholders value approach:waarde onderneming vanuit oogpunt ADH bekijken.

Lees meer...

BEHEER VAN HET BEDRIJFSKAPITAAL

Herhaling: berekening bedrijfskapitaal

1) mate waarin de PK > VA. Een stukje wordt ook gebruikt ter financiering van de bedrijfscyclus (vl A)

2) De mate waarin de vl A > KTpassiva. De mate waarin de Vl A (die normaal binnen het jaar in geld kunnen worden omgezet) de KTpassiva (die normaal gezien binnen het jaar verschuldigd zijn overtreffen).

dus e voldoende bedrijfskap nodig om a de kt behoeften te voldoen.

Algemeen: BK positief. (behalve bijvoorbeeld in de distributiesector zoals Colruyt)

De onderneming moet elk moment aan haar betalingsverplichtingen kunnen voldoen.

Zoniet: gedwongen liquididatie van de vaste activa meestal tegen dumpingsprijzen, hoge liquididatiekosten => zware aderlating.

Optimale hoogte bedrijfskapitaal: vuistregels

1) Voorraden financieren met permanent kapitaal. (moeilijk, veel bedrijven slagen niet voor de acid test)

2) Bedrijfskapitaal relateren aan de omzet: bedrijfskapitaal moet anderhalve maand van de bedrijfscyclus op zich kunnen nemen. BK 12-15% vd omzet.

Bereiken

Bedrijfskapitaal

Bedrijfskapitaalbehoefte

-PK verhogen door KTschulden om te zetten in LTschulden

-Kapitaalverhoging (financieringspolitiek)

-Desinvestering (investeringsbeleid)

-Vlottende activa verhogen door geldbeleggingen om te zetten in liquide kasmiddelen

-Strikter debiteurenbeheer => rotatiesnelheden klanten stijgen ( klanten betalen sneller)

-JIT voorraadbeheer => rotatiesnelheid voorraden stijgt => vl A stijgt

-Leveranciers sneller betalen => verlaagt schulden op KT

Wisselwerking: investeringsbeslissing

  • VA stijgt, dus BK daalt
  • Voorraden stijgen => vl A stijgt => BK stijgt
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen